Avatar billede thomasolsen Nybegynder
31. maj 2003 - 10:53 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvilken ram skal jeg vælge?

Jeg havde tænkt mig at købe dette til en computer:

Shuttle Spacewalker Aluminium Barebone PC, SB61G2, Intel 865G chipset, VGA, LAN, Lyd, FSB800

Pentium 4 Northwood 2.6GHz FSB800 (Socket 478)
BOX, FSB800

men mit spm er hvilken ram kan bedst betale sig at købe?

Corsair TwinX512 512MB Dual Channel (2x256MB)    184pins / 64bit(72bit) / 5,0ns / 1. Parts 1.449 kr.

Performance 512MB Dual Channel Kit (2x256MB)    184pins / 64bit(72bit) / 5,0ns / 3. Parts 995 kr.

Kingston HyperX 512MB CL2    184pins / 64bit / 6ns / 3. Parts 924 kr

Kingston 512MB (CAS2.5)    184pins / 64bit(72bit) / 7,5ns / 3. Parts 685 kr.
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. maj 2003 - 11:13 #1
HVAD har det med overclocking at gøre?

Du HAR vel ikke tænkt dig at starte med at overclocke en NY cpu vel???
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. maj 2003 - 11:14 #2
1. parts ram er bedst - køb Corsiar ram!
Avatar billede thomasolsen Nybegynder
31. maj 2003 - 12:03 #3
jo jeg har tænk mig at OC en ny computer.

men kan man mærke om ram'en køre DUAL eller alm.
Avatar billede egidiussen Nybegynder
31. maj 2003 - 12:11 #4
Hvis jeg var dig så ville jeg købe Kingston ram - deres nye HyperX yder ligeså godt som Corsiar - bare billigere.
Skipper
Avatar billede hestenhenning Nybegynder
31. maj 2003 - 12:31 #5
Mener faktisk at Corsair er 3 parts ram, og jeg ved godt de står på edbpriser.dk, men de er ikk verdens bedste til at holde styr på deres data.
Jeg kan ikk lige finde det, men ret mig hvis jeg tager fejl

Men 3 parts ram er ikk dårligere end andre, per definition. Det eneste 3 parts siger er, at det er 1 firma der har fremstillet rammene, og det er et 2 firma der har leveret ramkredsne og et 3 firma der har samlet dem.
Ja du kan mærke dual, det er sikkert.
MEEENN du skal ikk forvente det vilde oc i en Shuttle, da den er meget kompakt og varmen ikk så nemt kan komme ud.
Så Corsair ville næsten være spild af penge, da du sikkert ikk ville kunne komme op i de høje hastigheder.
Så jeg ville vælge HyperX, da de uden tvivl ville kunne dække dit oc behov til fulde, og er nogle gode ram til en god pris, men ellers ville jeg vælge Corsair til hver en tid.
Du behøver ikk vælge Dual-kit, da de er dyrere end normalt, der er ik den store performance forskel på om de er matchede, hvis der overhovedet er nogen.
Men gå efter HyperX 3500, det ville jeg gøre i det system.
/Thomas
Avatar billede toom Nybegynder
31. maj 2003 - 13:40 #6
hejsa! de nye OCZ pc3700 ram med Guld heat spreader, benytter en ny teknologi..

garantien bortfalder, hvis man giver sine ram flere volt.. det gør den ikke på de nye OCZ ram.. OCZ tillader, at man giver ram´ne helt op til 2,9 volt UDEN garantien bortfalder..

men de koster også 1k mere...

ellers ville jeg anbefale kingston X, da de giver god garanti, hvilket er godt eftersom du vil oc din pc(de kan jo ikke se om de er brændt af eller oc'et...)

jeg kan desværre ikke finde nogen artikler om ocing af kingston og corsair, men har kigget på een for noget tid siden...der var ikke den store forskel!
jeg ville vælge kingston X pga prisen og ydelse samlignet med corsair der koster mere.

den store forskel på kingston x og kingston alm er cas2 og cas 2,5...hvilket også er grunden til prisforskellen.

- performanceram er ikke medtaget i min vurdering da de med deres 3500ram falder ud fra toppen(oz, corsair og kingston) hvor de normalt ligger.
Avatar billede toom Nybegynder
31. maj 2003 - 13:49 #7
bare af ren nysgerrighed:

hvad vil du oc med? luft, vand el. vapour?

hvis du ocer med vand eller luft påvirker det mobo kraftigt og kan give skade til vga som ofte nemt bliver påvirket...
jeg har ocet mit system så en del af min cpu er midlertidig defekt - jeg kan ikke se .avi-film, men hvis jeg sætter fsb lidt ned kan jeg godt...
Avatar billede human Nybegynder
31. maj 2003 - 14:40 #8
Ville købe dem hver hvis jeg var dig: http://www.watercooling.dk/shop/productlist.asp?Id=187

Ved ikke om det er blevet sagt, gider ikke til at læse hele tråden.
Avatar billede egidiussen Nybegynder
31. maj 2003 - 14:45 #9
Hejsa
Som det er blevet understreget tidligere, så gælder det generelt for barebone-systemer, at de ikke egner sig til overclocking fordi:

1. Der er ikke plads i kabinettet til at man kan få en ordentlig luftgennemstrømning.

2. Ja, så er der nok heller ikke plads til det vilde vandkølingssystem med kompressor og lign.

Skipper
Avatar billede hestenhenning Nybegynder
31. maj 2003 - 18:18 #10
--> 1 john stigers
Hvad skulle han ellers, oc en gammel uduelig computer, man skal da se hvad nutidens kram kan presses til ;-)
Oc er heller ikk så farligt som de fleste går og siger. Det nedsætter levetiden på ens hardware, men hvem har sin computer i 10 år, og bruger den?????
De fleste computere er forældet efter et halvt år, hver 18 månede er der noget der er dobbelt så hurtigt, som det er på givet tidspunkt, så hurtig går udviklingen.
Hvis man har kølingen iorden så sker der sgu ikk noget ved det, og man ved hvad man laver og ikk bare giver "svinet" for meget strøm.
Hardwaren er lavet til at holde i ca. 10 år, og producenterne sætter jo altid default speed noget under hvad varen kan i realiteten kan køre i 10 år, de skal være på den sikre side.
Så tweak away!!!!!!!!!!
/Thomas
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. maj 2003 - 21:54 #11
Er hardwaren lavet til at leve i 10 år?
WEEEEE!!! Så har den spand jeg sidder og arbejder med nu, ca. 6½ år tilbage endnu ;)
Avatar billede thomasolsen Nybegynder
02. juni 2003 - 12:26 #12
jeg tror jeg køber 2 x Kingston HyperX 256MB CL2.
Tak for alle de gode tips og svar.
Thomas
ps. computer er ikke bygget til at holde 10 år. Den måde som butikker og private behandler deres udstyr uden brug af ESD beskyttelse for printet/kredse til max at holde et par år eller mindre.
Avatar billede hestenhenning Nybegynder
02. juni 2003 - 13:20 #13
Nej, men hvis de blev "passet" på den rigtige måde, så kunne de, hvis ikk længere.
/Thomas