Avatar billede mikaelrune Nybegynder
28. maj 2003 - 21:21 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Cisco SOHO 77 og MSN Messenger

Har problemer med voice og filoverførsel i MSN Messenger pga. af NAT i min Cisco SOHO 77 router (fra Tiscali). Har snakket med Tiscali, og de siger at den eneste måde at få det til at virke er at slå NAT fra - men dette vil kræve at jeg "køber" 4 yderligere IP adresser fra RIPE + laver en masse omprogrammering af routeren.

Er dette virkelig den eneste løsning?, eller er det muligt at løse problemet på en enklere måde?

Jeg er bestemt ikke ekspert, så MEGET udførlige svare har bestemt høj prioritet.

På Forhånd Tak - Mikael
Avatar billede fixxxer Nybegynder
28. maj 2003 - 21:23 #1
MSN er noget crap hvad angår NAT, og som det også fremgår af deres hjemmeside, er løsning som du selv nævner den.

Prøv Yahoo Messegner, den virker upåklageligt via NAT
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
28. maj 2003 - 23:03 #2
MSN 5.0 løste problemet for mig. Her kan jeg fra min PAT-adresse overføre begge veje imod en anden som også sidder bag en PAT-adresse.
Avatar billede fixxxer Nybegynder
29. maj 2003 - 00:11 #3
det hjælper vel næppe når han sidder bare NAT :)
Avatar billede mikaelrune Nybegynder
29. maj 2003 - 02:31 #4
azzer, mener du PAT eller NAT ? - og hvis NAT - jeg har selv MSN Messenger 5.0), har du lavet specielle ændringer i setuppet?
Avatar billede fixxxer Nybegynder
29. maj 2003 - 11:27 #5
azzar >> det er meget fint at du kan overføre, men gælder det også voicecons?
Avatar billede anuseren Nybegynder
29. maj 2003 - 13:11 #6
MSN 6.0 løser alle de nuværende problemer med file transfer, video chat m.m

Og tror ikke der går så forfærdeligt længe før den kommer... Den ser pænt færdig ud.

:o)
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
30. maj 2003 - 17:40 #7
fixxer: Må jeg opfordre dig til at læse op på hvad PAT og NAT er.

Michael: Jeg mener PAT og det går du sandsynligvis også eftersom du sidder på en ADSL forbindelse hos Tiscali. NAT er 1-til-1 statisk adresse translation, mens PAT er 1-til-Mange adresse translation. Derfor skal der laves portforwarding, da flere computere deler samme adresse. Jeg har ikke prøvet voice og jeg har ikke ændret noget i setup. Jeg sidder bag en Cisco 677 og har ikke lavet nogle portforwarding's til MSN.
Avatar billede mikaelrune Nybegynder
30. maj 2003 - 22:20 #8
yo anuseren (strange name),

MSN 6.0 kommer 17/7 - jeg har dog allerede installeret beta versionen
Avatar billede hellmann Nybegynder
16. november 2003 - 21:59 #9
MSN 6.0 trunneler alt på port 80, det er derfor at det virker med vioce og fildeling.
Avatar billede mikaelrune Nybegynder
27. januar 2004 - 09:48 #10
lukker og slukker
Avatar billede mikaelrune Nybegynder
27. januar 2004 - 09:49 #11