Avatar billede km Nybegynder
29. november 2000 - 15:22 Der er 6 kommentarer

Linux og Windows på samme pc

Hvordan skal jeg installere linux-filsystem på pc-en min slik at jeg kan installere SuSE linux ? Er nybegynner.

Fra før kjører jeg win-me
Jeg har to hardisker på henholdsvis 18 og 45 GB

Den på 18 er delt opp i en primær aktiv partisjon på 4 gb (der ligger windows) og en utvidet partisjon på 14 gb, med 2 logiske partisjoner på 10 og 4 gb

Hardisken på 45 gb er ikke delt opp.

Har Partition Magic 5.0 og behersker det programmet.

På forhånd takk

Avatar billede victor44 Nybegynder
29. november 2000 - 15:32 #1
Installer SuSE på din anden HD og lad den selv installere LILO på din første HD.
Så virker det.
Læs den dokumentation der følger med SuSE der er det nøje beskrevet hvordan du skal gøre.
Avatar billede surreal Nybegynder
29. november 2000 - 18:13 #2
Jeg selv køre SuSE og win2k på samme pc.

Hvis du vil bruge begge harddiske kan du installere SuSE på den ledige harddisk. Køre SuSE HD\'en som Primary master og windows som secondary master. Den første gang du booter systemet vil du komme ind i SuSE. Efter du er logget på som root indtast \'YAST\' ved prompten. Du får derefter en menu. Under menu\'en skal der vælges \'System administration\' derefter \'Kernel and bootconfiguration\' og så \'LILO configuration\'.
Nu får du en ny vindue frem her skal du tryk på F4.
Som \'configuration name\' kan du skrive et navn for den Windows system du gerne vil boot (jeg bruger NT). Næste linie \'Which operating system\' vælger \'DOS\'. Derefter \'Root partition to boot\' her skal du vælger HD\'en vælger den Windows HD (hdc1 tror jeg). Og så continue.

Den næste gang du reboot vil der står der noget  lignende: \'lilo:\' Her skal du indtaste NT og så enter. Hvis du er i tvivl tryk på tab får at se en list over alle bootable partitions.

Have fun!
Avatar billede moykal Nybegynder
02. december 2000 - 08:37 #3
En anden løsning er, hvis du vil undgå dual boot eller gerne køre begge systemer samtidigt, at bruge VMWare (www.vmware.com). Det virker igennem. Jeg kører selv Win2k som host OS med Redhat, Win98 og DOS/W3.1 som guests. Det er for godt. Bridger netkort etc. Med denne konfiguration kan du virkeligt lege netværk på en og samme maskine. Der er USB-problemer med VMWare, det er det eneste jeg lige har hørt om.
Avatar billede moykal Nybegynder
02. december 2000 - 08:38 #4
Husk lige, at hvis du skal køre dual boot, er det smart at installere Windoze først... i hvert fald DOS\'erne (95, \'98 og formodentligt også Me). De har det med at drille LILO.

moykal
Avatar billede spikey Nybegynder
12. december 2000 - 11:20 #5
Sørg også for at linux ligger i på denprimery hdd og i starten af drevet ellers vil den have problemer med at installere det. Du kan bruge dit partison magic til at lave partisonen i starten af drevet ..men det tager et stykke tid at  frigøre pladsen.
Avatar billede megalas Nybegynder
13. december 2000 - 16:10 #6
der findes noget der hedder phat linux, der kan køre på samme partision som win98/me(sikkert også med win2k, du kan downloade det(700mb) fra www.phatlinux.com