Avatar billede dolken Nybegynder
28. maj 2003 - 00:05 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

mac vs. PC

jeg er PC-bruger men er blevet godt og grundigt forelsket i en af de nye powerbooks fra mac. jeg har svært ved at danne mig et overblik over om jeg vil kunne de samme ting på en ny mac som jeg kan med min P4 2.4 GHz? er det muligt at køre pc-spil gennem virtualpc? eller skal hele spil og program samlingen skiftes ud hvis jeg køber en mac? kunne også godt tænke mig at høre meninger for og imod mac og pc!
håber der er nogen som kan hjælpe mig!
Avatar billede bartfreak Nybegynder
28. maj 2003 - 00:14 #1
Helt ærligt så ved jeg ikke meget om mac, men hvad koster den..
Du kan få en Medion 2.6ghz i Aldi for 12000,- incl os m.m..
Tilbehør skulle være dyre, og du skal ikke ud og købe nyt software, blot hente en masse drivere..:O)
Avatar billede kwan112 Nybegynder
28. maj 2003 - 00:21 #2
En mac er ikke særlig god til at spille spil på, hvis det er hvad du har lyst til.. prosecorne er noget mindre på en mac.. men de er aligevel ligeså kraftige som en pc (næsten) hvis det er til grafik osv, så er den allitiders..  en mac er så osse noget mere stabil, ligeså stabil som linux osv.. men merer brugervenlig..
Avatar billede gudmundp Praktikant
28. maj 2003 - 00:46 #3
det der er problemet med mac som jeg ser det er at hvis du skal have en større maskine på et tidspunkt skal du skifte hele maskinen du kan ikke opgradere som du kan på en pc
Avatar billede ferdinand.k Mester
28. maj 2003 - 01:05 #4
det er helt naturligt at du er blevet vild med en mac. deres maskiner har det fede design, dog er man lidt skeptisk hvis overfor indholdet. hvis du beslutter dig for at skifte fra pc, til Mac er det klart at du skal ligge noget arbejde i at forstå hvordan mac'en er skru'et sammen. For mit vedkommende synes jeg at jeg sparer mange timer ved at lave det jeg laver op min mac, frem for at skulle lave det på en pc, men det er vel altsammen smag og behag. Det er svært for nogen at overbevise andre om holdninger og meninger, derfor vil jeg forslå dig at låne en mac et sted, eller på anden vis bruge et par timer med en, for at se om det er noget du kan forholde dig til. det er klart at den arbejder på en anden måde end en pc, dog mener jeg at det er til det bedre...! drejer det sig om at spille på mac'en er dette muligt. se evt. macgames.dk eller macgame.dk. det er ikke noget problem at afvikle spil på mac'en, men hvis det KUN er spil den skal bruges til, vil jeg nok anbefale dig at købe en pc på grund af udbuddet af spil til mac ikke er SÅ omfattende som til pc... spørg endelig hvis der er noget.. det er svært at beskrive hvad jeg mener er godt/dårligt uden at få kramper i hånden af at skrive... :)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
28. maj 2003 - 09:38 #5
har du checket den Medion..?
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
28. maj 2003 - 10:30 #6
Tilbehør er ikke nødvendigvis mere dyrt til Mac end til PC! - Hvorfor i alverden skulle det være det!!? Oftest er det meste af det tilbehør man kan købe på markedet i dag fuldt ud kompatibelt med både Mac og PC.
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
28. maj 2003 - 10:45 #7
Vær opmærksom på at en PowerBook også har den fordel, at processoren ikke sluger så meget strøm som en PC-processor. Det betyder i sidste ende mindre støj og længere batteritid.

Vær desuden opmærksom på at du ikke kan sammenligne klok-frekvenserne direkte med hinanden (Mac og PC). Man skal ca. gange Macens MHz-tal med en faktor 2-3 for at sammenligne.
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
28. maj 2003 - 10:46 #8
hov... "klok" = clock
Avatar billede dolken Nybegynder
28. maj 2003 - 16:38 #9
tak for de mange gode svar!
medion er jo også en pc, så...

tror jeg vil følge ferdinands råd og prøve en mac af, inden videre overvejelser!
Avatar billede p_innin Nybegynder
03. februar 2007 - 19:35 #10
Jeg overvejer også pc vs mac. Hvordan mht animationsprogrammer. Søger ind på animationsskolen i viborg, så jeg håber nogen af jer har lidt forstand på hvad jeg skal gå efter.
Avatar billede ferdinand.k Mester
05. februar 2007 - 09:51 #11
hehe, vi fortsætter da bare her 4 år senere... :)

Der er sket en del siden de første kommentarer. Apple har udskiftet deres processorer med Intel's, således at det nu kan lade sig gøre at køre både Windows & OSX på samme maskine. Læs mere om dette her:
http://www.apple.com/dk/macosx/bootcamp/
http://www.apple.com/dk/getamac/
Avatar billede p_innin Nybegynder
05. februar 2007 - 22:10 #12
ha ha, okay. ja så langsom var jeg altså. jeg vil læse dine links