Avatar billede rzj Nybegynder
27. maj 2003 - 10:53 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

hvilken slags installation - personal, workstation, server?

Hej e's
Jeg er ret grøen mht. Linux, men har tænkt mig at gå igang med at installere Redhat 9.0 som jeg har downloadet som *.iso's.

Jeg skal bruge en installation, hvor jeg kan udvikle web applikationer i PHP, mySQL, XML, XSL osv osv. På dette område er jeg rimelig habil, men har tidligere udviklet på Windows-platform med Apache server som testmiljø. Det er jeg blevet MEGET træt af...

Nu er så spørgsmålet hvilken slags installation jeg skal vælge for at undgå at skulle konfigurere alverdens ting efter installationen ?
Jeg kan vælge mellem:
- Personal
- Workstation
- Server
- Custom

Hvilken en type vil I anbefale for at oprette et godt test-miljø til udvikling af webapp's samt en webserver, der skal hoste internet/intranet ?
/raz
Avatar billede 1nsane Nybegynder
27. maj 2003 - 11:00 #1
så skal du vælge server eller custom jeg kan ikke helt huske hvor meget server tager med men jeg ville personligt selv vælge custom det gør jeg altid

også siger jeg den selv skal partitionere min harddisk for det gider jeg sgu ikke bøvle med at sætte det op

også siger jeg nej til bootdisk gider jeg heller ikke bøvle med

og en god ting er hvis man ikke putter noget nyt hardware i kan man lige så godt sige skrive setup når man har installeret og gå ind og finde det der starter op under opstart og fjerne kudzu for den søger bare efter ny hardware hvergang den starter op og det tager bare tid

men hvis du skal have en smart måde at styre dit linux på hvis du ikke er en haj til linux så findes der en graffisk bruger flade man kan downloade der hedder webmin, www.webmin.com der kan den hentes, du kan bare hente rpm pakken og ligge den over med et ssh program hvis du har mulighed for det og gå ind i mappen hvor den ligger og skriver RPM -IVH (pakkenavnet) også har du webmin intalleret og det kan nemt køres over alt hvor man er bare maskinen er på nettet. man skriver bare http://IP:10000 og logger ind som root.
Avatar billede 1nsane Nybegynder
27. maj 2003 - 11:01 #2
håber det var nok hjælp ellers bare skriv hvis du mangler hjælp til mere
Avatar billede dank Nybegynder
27. maj 2003 - 11:06 #3
"også siger jeg nej til bootdisk gider jeg heller ikke bøvle med"

- Kender det godt: Backup, virusbeskyttelse, firewall o.s.v. Rigtige mænd bøvler ikke med den slags :o)
Avatar billede rzj Nybegynder
27. maj 2003 - 11:28 #4
ok jeg fatter lidt :-)

jeg skal installere custom. Men hvordan skal jeg vide præcis hvilke komponenenter jeg skal tage med, for at få en ok installation ? Kan jeg senere (når installationen er gennemført) ændre de installerede komponenter og omkonfigurere ting rimeligt ligetil eller er den proces så langhåret så det er bedst at få mest muligt med i selve installations proceduren ?

Det med boot-disk fatter jeg tilgengæld ikke en brik af ? Jeg har tænkt mig at lave dual boot mellem min eksisterende Windows 2000 installation og RH, så det med boot-disk er vel ikke nødvendigt eller er det bare den normale sikkerhedsdiskette I mener ?

Det med webmin. Er det et interface til at styre konfig af webserver remotely - altså over internettet ? Eller er det en linux app., der gør det nemmere at administrere sin webserver lokalt ?

/raz
Avatar billede dank Nybegynder
27. maj 2003 - 11:58 #5
hvilke komponenter du skal have med kommer an på dit eget behov. mysqlserver? mod_watch? o.s.v.

bootdisk er sikkerhed

webmin er både lokalt + remote
Avatar billede 1nsane Nybegynder
27. maj 2003 - 12:02 #6
hvis du vælger graffisk installation kan du krydse af hvilke installationer du vil have med

f.eks webserver,ftp osv.... det er nemt at ordne

bootdisk:

ja det er bare en sikkerheds diskette

webmin:

er en linux graffisk application

hvis du har installeret win2k og den ikke fylder alt på din hdd burde det ikke været svært med duelboot det er bare at installere linux oven på og  så starter linux bootloader op det er den der kommer til at styre der også kommer der sådan en med 2 menu punkter de vil nok hedde noget i retning af

linux et eller andet
DOS

dos er så windows 2000 og som standard vil den efter 30 sekunder mener jeg starte op i linux
Avatar billede rzj Nybegynder
27. maj 2003 - 15:15 #7
så virker det :-) Bortset fra at jeg ikke lige kan få Apache startet, men det kommer vel....
Tak for hjælpen !
Avatar billede 1nsane Nybegynder
28. maj 2003 - 07:27 #8
service httpd start

det starter apache