27. maj 2003 - 09:05 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Adgang til drev via LAN

Jeg har et lille LAN med 4-5 PC i p-to-p
Styresystem w2K og XP.
jeg har problemer med at få adgang til mine drev.
når jeg tilslutter fra maskine 2 til maskine 1, på c$ skal jeg normalt være administrator for at kunne logge på, men på 2 kommer en default bruger "gæst" (som normalt ikke har rettigheder til at logge på C$) og jeg kan ikke vælge at logge på som adm.
Min egen bruger konto hedder det samme med samme password på beggemaskiner og har adm. rettighed på begge. hvorfor kan jeg ikke vælge den ? og hvorfor vælger XP ikke bare at bruge det jeg er logget på som(mig selv)?
Jeg kan godt komme i forbindelse med delte mapper.
Jeg bruger DHCP og aut. IP via min ADSL router på alle.
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. maj 2003 - 09:08 #1
Du skal oprettes som lokal bruger på alle de makiner du vil have adgang til. Du vil så blive afkrævet et brugernavn og password når du tilgår
Avatar billede riversen Nybegynder
27. maj 2003 - 09:09 #2
bufferzone: han skrive bruger konto er ens og password også på begge maskiner, så det skulle være ok.

mener et sted i mappe indstillinger på xp kan man aktivere avanceret deling eller noget i den stil...kig efter det
27. maj 2003 - 09:10 #3
Det er jeg. Lokal bruger på alle maskiner med samme brugernavn og password og adm rettighed
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. maj 2003 - 09:10 #4
Hvis du ønsker at kunne tilgå flydende over lan med et brugernavn og uden at skulle opgive brugernavn og password, skal du fra p-2-p over på en domænemodel, med en domæne server og single-point-of-administration. P-2-p er kun praktisk i små netværk, der ikke delen meget
27. maj 2003 - 09:56 #5
Jeg har allerede et domæne men anvender jeg den model skal serveren altid stå tændt ogdet gider jeg ikke.
Avatar billede soda Nybegynder
27. maj 2003 - 10:01 #6
Gar du prøvet at disable guest kontoen ? - Den burde være disablet fra start.

Du kan måske lave et andet share, f.eks c-drev$, men dette er kun en nødløsning.

Kan du ellers se PC2 via andre netværkssteder ?
27. maj 2003 - 21:55 #7
Beklager ventetiden.
At disable guest kontoen giver ingen forskel, den kommer stadig op med guest kontoen default uden at kunne vælge andet.
Jeg har ligeledes prøvet at lægge et password på guest for at se om det hjalp, men nej..

Jeg kan sagtens komme rundt om det ved at lave en deling af et drev, men i XP og i 2000 skal man kunne mappe drevene skjulte (eg. C$) sålænge man er/har adm.adgang

Jeg forstår ikke hvad der sker - nogen forklaring (hvad har jeg glemt?)
27. maj 2003 - 21:57 #8
Svar på sidste spørgsmål - nej problemet er over det hele, jeg kan ikke mappe skjulte drev, derfor tror jeg jeg gør en fejl - men hvad ...
Avatar billede soda Nybegynder
27. maj 2003 - 22:40 #9
Har begge PC'ere samem arbejdsgruppe (Workgroup)

De kan pinge hinanden, ik ?
29. maj 2003 - 05:49 #10
JO alt det virker selvfølgelig
Avatar billede soda Nybegynder
29. maj 2003 - 08:44 #11
Havde du undersøgt om guest kontoen var disablet ?

Højreklik Denne computer / My Computer -> Administrer/Manage -> Lokale brugere og grupper / Lokale Users and Groups -> Brugere/Users
02. juni 2003 - 09:51 #12
Har du læst korrespondancen ?? vi har lige talt om Guest kontoen. det har ingen betydning om den er enablet eller disablet. Jeg underviser til daglig i opsætning i W2K og XP!!
Eksperten for de svære problemer -- og det lette, man har overset ;-)
Avatar billede vildmule Nybegynder
02. juni 2003 - 10:18 #13
hvis du skal have adgang til en anden maskine hvor du er oprettet lokalt, skal du også kalde useren som maskine\user og ikke kun user name.
Når du logger ind på en maskine hedder du "maskine"\"bruger" lige som når du logger på et domain, her er det bare maskinen der holder på brugerkonti og ikke domainet.
Den fremmede maskine er ligeglad med at du hedder det samme på den maskine du er på.
Håber det hjælper lidt.
Avatar billede riversen Nybegynder
02. juni 2003 - 10:23 #14
vildmule: det er ikke helt korrekt. Hvis brugernavn og kode er ens på maskinerne, plejer det ikke at være et problem.
02. juni 2003 - 14:06 #15
TAk for det forslag - måske er der noget i det. normalt ville jeg hælde til riversen - jeg synes ikke det plejer at være et problem, men nu skal det prøves af
Avatar billede vildmule Nybegynder
02. juni 2003 - 20:55 #16
Riversen -> Jeg har en tendes til at give dig ret, men når nu manden ikke kan få det til at virke, kan det være en løsning og vi snakker om administrative shares.
Avatar billede mcbear Nybegynder
29. marts 2004 - 16:47 #17
Jeg har samme problem, er der ikke nogen der har fundet en løsning?
09. april 2004 - 10:28 #18
desværre nej