Avatar billede perfi Nybegynder
26. maj 2003 - 17:52 Der er 20 kommentarer

Speedstream 2601 vs. model 5781

Jeg har fast IP (Pro@ccess) abonnement, men er ret irreteret over at TDC kræver 995,- ex. moms for at åbne div. ikke standard porte.
Har tudset mig frem til at man kan banke forsigtig på til 5781'eren interface med consol kabler og reset - men ikke noget for mig.
Mit spørgsmål er?. Jeg har lånt en model 2601. Kan den sættes op så man kan benytte den på Pro@ccess abonnemet med fast IP? Og i så fald, er der en der ligger inde med en guide dertil. Så vidt jeg ved kan man selv konfigurere 2601'eren og åbne de porte man ønsker.  Mit problem er at min webmailserver skal køre på en port forskellig for port 80, som min IIS benytter.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. maj 2003 - 18:04 #1
Her er user guiden. Jeg har selv pro@ccess og du skulle have fået alle de oplysninger du skal lægge ind i 2601'eren i et brev fra tdc, da du bestilte tjenesten.
http://support.efficient.com/docs/pdf/2601A.pdf

Jeg har løseligt kigget den igennem og der er support for "fixed" ipaddresse, og portforwardningen skulle du kunne konfigurere i det der hedder napt server
Avatar billede perfi Nybegynder
26. maj 2003 - 18:28 #2
sidder lige og spise. Kigger det lige igennem om en halv times tid.
Avatar billede perfi Nybegynder
26. maj 2003 - 20:28 #3
hey tonnybrandt
Jeg testede det lige en gang. 192.168.1.1 til routerens interface var fint. napt serveren slået til. DHCP slået fra.
WAN sat til min faste 80.199.110.210 - submaske til 255.255.255.252 og gateway til 80.199.110.209
LAN som standard til 192.168.1.1 submaske 255.255.255.0
MEN DET SPILLER IKKE. POP,SMTP,TCP,UDP,DNS + specielle web applikationer - er alle slået til, men jeg kan ikke få adgang ud af huset. DVS, at jeg ikke kan kommer på nettet, og kan derfor hellere ikke test om der er hul ind.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. maj 2003 - 20:34 #4
C:\Documents and Settings\tobrandt>ftp 80.199.110.210
Connected to 80.199.110.210.
220- Jgaa's Fan Club FTP Service WAR-FTPD 1.65 Ready
220 Please enter your user name.
User (80.199.110.210:(none)):

Øhhh...der er da et eller andet der svarer

Har du sat dns servere op i den ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. maj 2003 - 20:37 #5
Og der er også noget der svarer på port 80.
Avatar billede perfi Nybegynder
26. maj 2003 - 20:37 #6
hej
Ja, jeg har været nød til at skifte tilbage til 5781'eren for at kommunikere med eksperten.
Avatar billede perfi Nybegynder
26. maj 2003 - 20:40 #7
Jeg har ikke sat en dns server op. Den ligger ude på gratisdns.dk
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. maj 2003 - 21:24 #8
Jeg kiggede igen i manualen, og faldt over at du også kan skrive macaddressen ind. Prøv at se om den ikke står på din 5781'er og skriv denne macaddresse ind i 2601'eren.
Hvis TDC har registreret at de har en router ved dig, vil de nok kun tillade at denne routers macaddresse får internet adgang.
Avatar billede perfi Nybegynder
26. maj 2003 - 21:38 #9
Nej der stod desværre ikke noget på selve routeren. Jeg vil lige søge lidt på nettet om ikke det er muligt at trace en router mac adresse..
Avatar billede perfi Nybegynder
26. maj 2003 - 21:39 #10
Hvilken router har du med dit Pro@ccess abonnement?
Avatar billede perfi Nybegynder
26. maj 2003 - 22:25 #11
Du har sgu nok ret i det med MAC adressen, men jeg må forhøre mig i morgen hos TDC. I 2601'eren kan man ikke indtast mac adresse. den står der fint, men det er ikke muligt at indtaste en ny adresse. Det er muligvis noget man kan ordene med en firmware opdatering, men så vidt jeg ved skal man benytte routeren for at denne kan opdateres. Vedner tilbage i morgen. Tak for hjælpen p.t.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. maj 2003 - 22:46 #12
Det er en speedstream 5711, og jeg kiggede lige efter, og macaddressen står heller ikke udvendigt på min. Det gør den altså på printservere, så derfor troede jeg også den gjorde det på routere :-(

Jeg prøver også lige at se om jeg kan finde et værktøj til at finde din macaddresse.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
26. maj 2003 - 23:11 #13
Desværre, prøvede neotrace. Den kan vise en masse, men ikke macaddresser.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
27. maj 2003 - 00:07 #14
et forsøg kunne være at pinge routeren, for derefter at smide en "arp -a"

jeg har set steder hvor man helt har pillet deres efficient router fra, og så smidt en sød lille linuxmaskine på :)

min egen mening er at det kører hurtigere og mere stabilt end med routeren.

jeg lavede nogle tests for dem.
før lå de med 100-102Kb/s med router, nu ligger de med 107-110Kb/s fra samme server.
selvfølgelig ikke det store, men jeg synes forbindelsen kører hurtigere, det føles somom at der ikke er lige så mange waitstates.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
27. maj 2003 - 00:13 #15
ozkas >> det prøvede jeg skam, men da jeg også er bag en router kan jeg kun se min egen routers macaddresse i arp-tabellen, og ikke perfis router *s*
Avatar billede lirekassemanden Nybegynder
27. maj 2003 - 00:14 #16
Jeg giver oz2kas helt ret. Det ville være det letteste for dig at smide den router ad he.... til også bruge evt en lille linux server i stedet. Med linux serveren er det enkelt at forwarde en enkelt port til en anden IP.

Jeg kan godt se at du har et problem med MAC'en og TDC, men min erfaring siger mig at man skal prøve at spille dum hos TDC ved forskellige konsulenter så er der ofte en eller anden der hjælper :)
Avatar billede lirekassemanden Nybegynder
27. maj 2003 - 00:20 #17
Jeg ved ikke helt om TDC synes det er tilladt at smide deres router væk, er der nogen der har hørt noget om det?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
27. maj 2003 - 00:29 #18
Vi forespurgte dengang vi fik pro@ccess og svaret vi fik var at enten skulle de konfigurere routeren eller også skulle vi købe routeren og vi kunne så pille det vi ville i den. Dog skal det siges at vi aldrig spurgte om vi måtte sætte en router på vi selv indkøbte.
Avatar billede perfi Nybegynder
27. maj 2003 - 08:49 #19
Jeg "prøvede" også at spille lidt dum da jeg først kontaktede TDC. En vældig flink mand sagde at det skulle være muligt at sætte en 2601'er op med fast ip -hvis jeg "lånte" en af mine venner til testforsøg.
Muligheden er jo at han ikke aner hvad han snakker om.
Der står i vores papir fra Pro@ccess abonnementet hvordan det skal gøre hvis man hverken ønsker at benytte den medfølgende router eller andre af TDC's produkter - så de ligger selv op til at man kan vælge og vrage. Dog er det en noget sparsom forklaring om hvorledes routeren skal sættes op.
Ang. Linux maskine som forwarder. Dyr løsning, når man kan få en rimelig router i den blåAvis. Ikke interresant. Jeg er stadig i testfasen, og jeg vil bare lige sikre mig at hvad jeg laver er ok - derefter vil jeg nok invistere i noget bedre hardware.
Jeg tror lige jeg pinger routeren og smider en arp -a og prøve sig frem med de adresser der fremkommer.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
27. maj 2003 - 09:51 #20
Desværre tror jeg du får lan-sidens macaddresse på den måde, og ikke wan-sidens.