Avatar billede mif-job Nybegynder
26. maj 2003 - 13:22 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

RAM vs. Processor misforhold?

Er der en grænse for hvor stor forskellen imellem processorens størrelse og mængden af RAM kan være, før fordelen ved eksempelvis flere RAM er væk?
Eks.: Er det spild af tid og penge at lægge 1000 mb RAM i en PII-400 mhz maskine?
Avatar billede soreno Praktikant
26. maj 2003 - 13:26 #1
Det er ikke spild at sætte mere RAM i en maskine (med mindre der sammenlagt er mere RAM end Operativ Systemet understøtter).

Men om du kan mærke hastighedsforøgelse ved alm. brug kan jeg have min tvivl om.

Er det til server brug er masser af RAM altid godt.
Avatar billede chalde Seniormester
26. maj 2003 - 13:26 #2
et kommer helt an på bundkortet.. det bestemmer grænsen...

at putte 1gb ram i en pII behøver ikke være godt.. men heller ikke dårligt.. det afhænger af om du bruger meget ramkrævende programmer... men at det ligefrem vil sløve comp tror jeg ikke.. men hvis du kører win98 vil du få problemer med 512+ ram..
Avatar billede mif-job Nybegynder
26. maj 2003 - 13:29 #3
Jeg skal behandle store mængder fotos i 30-60 mb klassen, og kører win98 + PSP7
Avatar billede dragen Nybegynder
26. maj 2003 - 13:31 #4
Windows i sig selv bliver en smule langsommere fordi den prøver at rydde op i ramene hele tiden, men billedbehandlingen bliver klart hurtigere i forhold til at bruge harddisken til at swappe ned på.
Avatar billede soreno Praktikant
26. maj 2003 - 13:32 #5
Ja, du *skal* kigge i manualen til bundkortet før du køber den mængde RAM.

Nogle bundkort kan maks. bruge 256MB klodser andre 512MB - så dur det ikke at sætte en større i end bundkortet kan klare, for det vil ikke virke.

Jeg er ikke helt klar over om det vil hjælpe, men en BIOS opdatering kan nogle gange gøre underværker.
Avatar billede soreno Praktikant
26. maj 2003 - 13:33 #6
Win98 er et dårligt Operativ System hvad angår udnyttelse af RAM.
Du bør have et nyere (f.eks. win2k) - men det koster jo alt sammen.
Avatar billede chalde Seniormester
26. maj 2003 - 13:33 #7