Avatar billede brandrup Nybegynder
26. maj 2003 - 11:48 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Anbefal en distribution

HVILKEN DISTRINUTION KAN ANBEFALES
Jeg har en gammel bærbar, hvor jeg gerne vil installere en linux distribution. Det jeg skal kunne brugecomputeren til er at kunne gå på internettet, checke post og div. kontor opgaver.

Systemet har en 150 mhz pentium cpu, 84 mb ram, 1,5 gb hd og en cd-rom.

Det jeg vil have, er noget der fungerer nogenlunde hurtigt, og det behøver ikke være det nyeste.
Avatar billede brandrup Nybegynder
26. maj 2003 - 11:49 #1
PS Jeg er ikke helt grøn med linux, men næsten.....
Avatar billede soreno Praktikant
26. maj 2003 - 11:52 #2
Avatar billede soreno Praktikant
26. maj 2003 - 11:53 #3
Kender du:
http://www.linuxbog.dk/

Der er masser af info.
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
26. maj 2003 - 12:12 #4
Mandrake (www.mandrake.com) er let at komme igang og god til at detektere diverse hardware (lydkort, grafikkort m.m.).

Debian er noget tungere at installere, men meget nemmere at installere/opgradere software med.
Debian fåes dog også som "Knoppix" som gør livet noget lettere, hvis det er en desktop installation man ønsker (det lyder som om det er det du har brug for).
Avatar billede brandrup Nybegynder
26. maj 2003 - 13:36 #5
Den maskine styresystemet skal installeres på er en gammel bærbar, derfor er jeg insteresseret i et system, der kan køre nogenlunde på selv gammel maskine. (spec ovenfor)
Avatar billede abpdk Nybegynder
26. maj 2003 - 18:20 #6
Langt de fleste Linux-distributioner kan kører på en maskine med de specs du nævner, men som du sikkert har hørt er de ikke alle lige namme at komme i gang med. Et godt bud på en begynder distribution er RedHat (Mandrake er sikkert også ok, men jeg har ikke selv prøvet den), men du skal nok prøve med en af de forrige versioner første da jeg ikke tror at f.eks. version 9.0 vil kører vildt hurtigt med grafisk-brugergrænseflade.

Nu er det efterhånden et stykke tid siden jeg selv har leget med RedHat, da jeg valgte at skifte til Debian (som soreno også foreslår). Den kan godt drille lidt så jeg vil nok anbefale at du lige prøver f.eks. RedHat først, før du går i lag med Debian, men når du første har leget lidt med apt (Debian's "Advanced Packaging Tool") skifter du sikkert heller ikke (tilbage) lige forløbigt :)
Avatar billede arne_v Ekspert
27. maj 2003 - 04:53 #7
Med de specs ville jeg *ikke* installere en ny Linux dist (med det
brug du angiver).

Redhat 5.2 var nok et godt bud.
Avatar billede brandrup Nybegynder
27. maj 2003 - 13:31 #8
Måske skulle man prøve med RH 5.2, med hvad med en kontorpakke? Ville OpenOffice kunne køre på den? eller skulle man forsøge sig med StarOffice 5.X. Lige nu bruger jeg Opera 7.11 til Linux som browser på min stationære computer, hvordan ville den have det på den bærbare?

Kan i iøvrigt se nogle kompatilitetsproblemer?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. maj 2003 - 13:45 #9
Jeg tror at OO vil være for tung for en 150 MHz.

Star Office 5.2 passer igen bedre årgangs mæssigt.
Avatar billede brandrup Nybegynder
27. maj 2003 - 13:52 #10
Hvilken browser kan anbefales? og hvad med en email klient?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. maj 2003 - 13:58 #11
NetScape 4.78 (inkluderer email klient).

Den har jeg kørt meget lang tid på en 200 MHz Win95 maskine,
så den tror jeg også passer.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. maj 2003 - 14:00 #12
Og 4.78 er tilgængelig for Linux.

Bemærk det er jo altid et tradeoff: vil man have nyeste eller vil
man have noget der kører hurtigt.

Men personligt vil jeg hellere køre noget lidt ældre der så
til gengæld kører rimeligt hurtigt.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. maj 2003 - 14:02 #13
Der er en tommelfinger-regel der siger at hvis man vil have
OK performance så skal man køre de versioner der var nye
da ens hardware var nyt.

Linux har ry for ikke at være resource krævende. Og hvis man kører
GCC compileringer i et telnet vindue så kan man skam også køre
hurtigt på en meget gammel maskine.

Men NetScape 7.0.x, Open Office 1.0.x etc. kræver altså en hel del
resourcer også på Linux.
Avatar billede the_collector Novice
27. maj 2003 - 14:11 #14
Der er et problem med Redhat, at man umiddelbart på nettet kun finde version 6.2 og nyere. Men jeg er sikkert på at hvis Arne_v kender til hvor man kan downloade tidligere versioner, så findes der andre som er interesseret.

Hvad angår browser så kunne Opera være en mulighed. Den er ikke så tung som så mange andre.
http://www.opera.com/download/index.dml?step=2&opsys=Linux%20i386&platform=Linux%20i386
Avatar billede brandrup Nybegynder
27. maj 2003 - 14:39 #15
Jeg har også tænkt på at bruge Corel Linux 1.2, tror i det ville være en god ide?
Avatar billede fimp Nybegynder
30. maj 2003 - 00:05 #16
Jeg synes faktisk ikke der skulle være noget ivejen for at installere den nyeste version af din yndlingsdistro, hvis blot du kører med fx IceWM eller FluxBox, og IKKE KDE eller Gnome.
Har selv installeret MDK 9.1 på en 150 mhz.
Avatar billede brandrup Nybegynder
30. maj 2003 - 21:39 #17
Jeg kender hverken IceWM eller FluxBox. Hvilken kan anbefales og hvad er deres styrker og svagheder?
Avatar billede fimp Nybegynder
30. maj 2003 - 23:01 #18
IceWM minder en del om Windows 9x og NT i opbygningen. FluxBox er lidt mere anderledes.

Men her får du lige nogle screens
IceWM: http://themes.freshmeat.net/browse/925/
FluxBox: http://fluxbox.sourceforge.net/themes.php
Avatar billede brandrup Nybegynder
30. juni 2003 - 10:01 #19
Tak for hjælpen alle sammen og undskyld ventetiden. Jeg har endnu ikke fået installeret en OS på min gamle bærbar, men jeg synes alligevel pointene skal fordeles nu. Egentligt ville jeg have givet 15 til hver af fimp og arne_v, men kun arne_v har givet et "svar", så han får alle 30.