Avatar billede steffenk Nybegynder
26. maj 2003 - 10:53 Der er 11 kommentarer og
4 løsninger

Vurdering af Flash fotografsite

Jeg og min projektgruppe har udviklet et site for en fotograf, som skal bruges til at præsentere hans billeder.
Sitet er 100% Flash-baseret, og vi vil derfor gerne have testet brugervenligheden.

Her er en liste over de emner, vi synes er værd at teste:

1) Er navigationen intuitiv?
2) Hjælper farveforskellen på punkterne i menuen, til at differentiere hvilke punkter der indeholder billeder og hvilke der ikke gør.
3) Er funktionen med billedet der kører ind over thumbnails'ne god eller dårlig? Ideen er, at thumbnails'ne ikke skal forstyrre indtrykket af billedet.
4) Er billedvalg vha. thumbnails'ne intuitivt?
5) Er kontaktformen/fejlbeskeden intuitiv?
6) Såfremt I skal opdatere jeres Flash player - virker Flash detection uden problemer?

I er selvfølgelig også velkomne til at kommentere andre emner på sitet.

Inden vil vi dog lige sige at:
• Menupunkt exhibition mangler indhold
• Skriftstørrelsen er som den skal være

siteadresse:
http://www.freiheits.com

Tak for hjælpen
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2003 - 10:57 #1
jeg vil dog ikke kommenterer det hele, men vil dog ikke håbe at skrift størrelsen er som den skal være på "biography", da den er fuldstændig ulæselig og udtværet, hvad jeg ikke kalder brugervenligt.
Avatar billede steffenk Nybegynder
26. maj 2003 - 11:07 #2
Ups. Vi har glemt at embedde fonten. Det skulle være rettet nu.
Avatar billede _michael_ Nybegynder
26. maj 2003 - 12:26 #3
Tjah... Jeg har allernyeste version af flash-playeren og udvikler Flash-løsninger dagligt, men jeg kan ikke komme ind på siden - får kun at vide, at jeg skal downloade flashplayer - og det gør jeg ikke, fordi jeg ved, at jeg har den nyeste player - så allerede her, har I mistet jeres første 'kunde' - primært på grund af, at jeg ikke kan komme ind og se siden - og dernæst, hvis det usandsynlige skulle ske, at jeg rent faktisk også kan huske linket i morgen og prøver at komme ind på siden, så tror jeg alligevel ikke, at jeg ville gøre det, da det jo var 'nå ja... det var den side, hvor de påstod, at jeg ikke brugte den nyeste flash-player - så siden er sikkert i samme stil som deres flashdetecter... :o)

Det er ikke ment som et surt opstød, men mere som en forklaring på, hvad jeg i normale tilfælde sikkert ville have gjort, hvis jeg besøgte siden.
Avatar billede imv29 Nybegynder
26. maj 2003 - 12:33 #4
hmm, jeg kan fint komme ind, så jeg er ikke sikker på det er en fejl i sitet.

har ikke lige tid til at rate sitet, men i har et dødt link i exhibitions-> charlottenborg. (også under refs charlottenborg.dk)
Avatar billede runeevers Nybegynder
26. maj 2003 - 12:39 #5
1) Ja, så absolut.
2) Personligt bemærkede jeg det ikke umiddelbart, men anyway så giver det god mening hvis man er opmærksom på det.
3) Både ja og nej. Under normale omstændigheder ville jeg dødsdømme en sådan funktion på forhånd, eftersom der ikke er noget mere dræbende for et site end hvis navigationen ikke er klart tilgængelig. I dette tilfælde syns jeg dog det er gjort så gennemført, at det i praksis fungerer rigtig godt.
4) Ja.
5) Ja, men overvej om reset funktionen har sin berettigelse.
6) Ikke aktuelt.

Yderligere: Hvordan er i kommet frem til placering at sitet i forhold til top og venstrekant?

Opsætningen under punktet "biography" virker diffus og harmonerer slet ikke med resten af sitet.
Avatar billede steffenk Nybegynder
26. maj 2003 - 12:40 #6
-> michael

Flash-detectoren er Macromedias officielle, men vi har tænkt at den måske skulle detecte på 6,0,0,0 (Nu er den indstillet til 6,0,0,79).

Kritikken er taget til efterretning. Hvis du har et forslag til hvad problemet er må du meget gerne skrive et foreslag.
Avatar billede iggi Nybegynder
26. maj 2003 - 12:48 #7
Hej

Billederne loader hurtigt jeg sidder ved 2mb linje

Mht brugervenlighed

Dejlig enkel side

Ville dog lade undermenuerne komme frem ved roleover samme for valg af billeder thumbnails
Det gælder om at brugeren når sit mål ved så få klik som muligt.

Mht at skifte forsidebillede ud så bryder jeg mig ikke om det da det dominerer siden meget. Da jeg kom ind på siden for anden gang troede jeg umiddelbart ikke at jeg var kommet ind på den rigtige side da jeg huskede den med et andet foresidebillede.
Ideen er ellers sjov og ville være helt fint hvis det var et lille billede på siden der skiftede for hver gang man går ind på siden ..

I kunne også laver en tilbageknap på teksten over menuen ordet  freiheit….  Det er efterhånden blevet intuitivt for brugeren at trykke på en sides logo for at kommer tilbage til indgangssiden. I har sikkert ikke gjort dette da der ikke er mange lag på jeres website men jeg tog altså alligevel mig selv i at klikke på logoet uden at tænke over det….

mvh iggi
Avatar billede steffenk Nybegynder
26. maj 2003 - 12:52 #8
-> runeevers

Tak for respons.
Du har ret mht. punkt 5. Den bliver slettet. Biography rettes også.

Ang. top og venstrekant: Swf-filen ligger i en centreret tabel. Det at billederammen resizer gør at den virker skæv. Vi har desværre ikke nogen umiddelbar løsning på dette lige nu.
Avatar billede runeevers Nybegynder
26. maj 2003 - 12:54 #9
Ville det så ik være bedre med en absolute position, når nu den ikke kan centreres? Ser totalt sølle ud med en høj opløsning at den ligger og raller sådan halvt om halvt 1/3 inde på siden ;)
Avatar billede steffenk Nybegynder
26. maj 2003 - 13:12 #10
joh. Det vil vi også overveje.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
26. maj 2003 - 17:03 #11
(1) Menuen er absolut intuitiv
(2) Jeg synes at farve forskellen er for lille, og havde derfor ikke rigtig lagt mærke til det hvis du ikek have spurgt

(3) Jeg synes det er træls at boksen flytter sig hele tide, synes istedet du skulle give den placering som den har når thumbnail er der, og lad den stå der uanset om de er fremme eller ej

(4) Synes billedevalget er helt ok

(5) Synes måske godt du kunne skrive hvilket felt/felter det drejer sig om, hvad man mangler at udfylde

(6) Ingen opdatering

Bemærkning:
Synes der mangler noget information på forsiden. Når man kommer ind på siden kunne man tro at det var en fansite for Iben Hjejle. Har generelt svært ved at finde ud af hvad budskabet på siden er og hvem der er afsender
Syne
Avatar billede bojohn Nybegynder
26. maj 2003 - 17:08 #12
Jeg synes det er et ret flot site og vil give runeevers i de ting han har sagt. Jeg har heller ikke noget problem med at komme ind på sitet, men hvis bare een har det, er det jo også et problem, som I måske bør overveje at gøre noget ved.
Jeg synes ikke at man skal lade menuen folde ud ved mouseover, måske man kunne overveje en mouseover-effekt på knapperne?!
God ide med forsidebilledet der skifter, -på den måde vil sitet se opdateret ud.
Avatar billede _michael_ Nybegynder
27. maj 2003 - 11:19 #13
Så har jeg taget et par flashplayer-tests...
6.0.64 kan ikke se jers site... Man skal have det aller-allernyeste plugin for at se sitet. Ihvertfald her.
Personligt mener jeg, at plugin-testeren burde I bruge lidt mere tid på. Det kan ikke være meningen, at man skal have det allersidste inden for et givent program for at se et site. Specielt ikke, når i bruger MX, som endnu ikke er 100% defacto-standard indenfor flash. Jeg har tjekket browseren på 3 maskiner - og det var kun på én maskine med det allernyeste plugin, jeg fik lov til at se sitet.
Synd synes jeg, da sitet ellers er forholdsvist hurtigt til at loade billeder ind i forhold til billedernes kvalitet, som er meget flotte. :o) Navigationen er meget intuitiv og nem at finde ud af.

Ved billederne vil jeg foreslå, at der måske var lidt tekst under billederne, eks. darkroom>dancing. Ok... så har jeg set et billede af et par fødder, som sandsynligvis hedder dancing-2. Det kunne være en god feature også at kunne læse at 'dancing-2' er billede 2 ud af en fotoserie på x antal billeder, som er blevet taget i 'hvor det nu er taget' i årstal og hvor billedet er blevet brugt. Det samme gør sig gældende i de andre menu-punkter. Eks. Advertising. Ok... der er fire billeder her, man kan se. Men hvilken kontekst er de brugt i? Tante Olgas 50 års fødselsdag? Randers Skoleblad for 8.A? New York Cosmopolitan? Annual Report for FBI?
I det hele taget mangler jeg information rundt omkring. På forsiden står der intet om, hvad sitet handler om, udover Freiheitphotography og så lige et stort billede. Det kunne da være meget fedt at vide, hvem eller hvad freiheit er for noget og hvad websitet omhandler på forsiden. Sitet er meget flot, men hovedbudskabet skal være på forsiden - og skal ikke gemmes væk i nogle menu-underpunkter.

Håber du kan bruge noget af det. :o)

PS: Har lige en sjov historie fra det virkelige liv til et af billederne.
Har en kammerat, som har lavet en hel del cd-covers. Hans absolut hade-opgave var Sanne Salomonsen, for som han selv sagde: Fedt... Så skal jeg bruge endnu en "#¤ uge på at rette rynker.
Avatar billede steffenk Nybegynder
27. maj 2003 - 11:50 #14
Ok vi er ved at have nok respons.
Tak for den gode kritik!! Vi retter i det løbende, og har bestemt fået gode forslag.

-> Michael
Hvis du opretter et svar kan du få del i point'ene.
Avatar billede _michael_ Nybegynder
27. maj 2003 - 11:55 #15
Her er et... :o)