Sørg for i god tid at have orden på pensum, bøger og notater.
Lav en liste over, hvad I må have med til eksamen i de forskellige fag, og hvad I skal have med under alle omstændigheder til alle fag (papir, skriveredskaber, ur, ekstra trøje osv.).
Pak jeres ”eksamenstaske” i god tid dagen i forvejen og check på listen, om alt er pakket – det giver ro og en god nattesøvn.
Hav jeres ”eksamenstøj” parat – det er tøj, som I befinder jer godt i (pasform, farve, snit, temperatur). I skal være forberedte på, at der kan være forskellige temperaturer i forskellige lokaler, og I kan ikke gå ud fra, at der er samme temperatur inde som ude på en varm sommerdag. (Der kan være meget koldt i nordvendte lokaler og kældre, og der kan være meget varmt i sydvendte lokaler. Til skriftlig eksamen kan temperaturen skifte, efterhånden som timerne går).
Mad og drikke: Vælg noget, der mætter og giver energi. 1½ liter Cola og masser af vingummi er næppe nogen god blanding i sammenligning med banan, chokolade og en god juice.
Til mundtlig eksamen må man godt få lov til at medbringe noget at drikke både i forberedelseslokalet og i eksaminationslokalet, hvis man bliver tør i munden. I kan ikke regne med, at der er stillet vand frem i lokalerne.
Kalender:
Før sidste skoledag laver I på nogle A4 ark en kalender, der indeholder alle dage frem til dimissionen.
Skriv de skriftlige eksamener ind – dem kender i allerede i forvejen.
Hvis der er absolut nødvendige aktiviteter ( forældres sølvbryllupsfest!) i eksamensperioden, kan I ganske roligt gå til dem og nyde dem med god samvittighed, fordi I har taget højde for det i repetitionsplanlægningen.
Lav på forhånd en liste over pensummets omfang (antal trykte sider).
Find frem til en realistisk repetitionskalender: hvor mange sider kan jeg repetere i timen (jeg sætter en time til 45 min.) når jeg vælger at repetere på den og den måde ? Så ved I, hvor lang tid det vil tage jer at komme stoffet igennem én gang.
Når I har taget stilling til, hvor mange gange I vil stoffet igennem, kan I vurdere, om det er realistisk muligt, foretage de nødvendige justeringer og derefter skrive repetitionsdagene ind på jeres kalender.
Repetitionstilrettelæggelse:
Lav ikke om på jeres døgnrytme.
Indlæg pauser (gå tur med hunden, drik en kop kaffe, læs avisen, spil på guitaren, spis frokost). Det er indlæringsmæssigt uhensigtsmæssigt at repetere på livet løs i 11 timer i træk. I kan selvfølgelig sige, I har været flittige – men I har sikkert ikke fået ret meget ud af det!
Repeter i 45 minutters intervaller – så har i mulighed for at koncentrere jer dybt.
HUSK, AT DET ER JERES BEHOV FOR REPETITION, DER BESTEMMER, HVOR MANGE GANGE DER SKAL REPETERES – IKKE ANTALLET AF DAGE, DER HAR VÆRET TIL RÅDIGHED.
KAN I JERES STOF, SÅ HOLD FRI MED GOD SAMVITTIGHED – OG NYD DET!
Nervøsitet:
Det er naturligt at være nervøs, når man skal til eksamen.
Accepter jeres nervøsitet, og opfat den positivt, når den kommer: Nu kan jeg mærke, at jeg er parat til at yde mit bedste!
Når i accepterer jeres nervøsitet, kan i flytte koncentrationen over på den opgave, I skal løse.
Nervøsiteten er der stadigvæk, men I har flyttet opmærksomheden væk fra den.
Hvis I pludselig taber tråden eller mister koncentrationen, skal I holde en pause, hvor I tænker på noget andet. Derefter flytter i koncentrationen ind på opgaven igen.
Før eksaminationen:
Mød i god tid
Lad være med at høre de andres karakterer – det rokker ikke en tøddel ved jeres egen præstation, om det er godet godt eller skidt for andre.
Slap af og tænk på noget dejligt (Kæreste, mor …)
Ind i eksaminationslokalet:
Nik til censor og sig goddag. Så kender I hinanden.
At trække spørgsmål:
Der er absolut ingen magi ved papirstykker med tal på !
Hvad I kan, det kan I – og det afgøres ikke at, om I tager den ene eller den anden lap papir.
Tag derfor uden tøven en af lapperne – det øger din egen sikkerhed.
At blive eksamineret:
Følg jeres læres anvisninger, men husk også, at det er JERES eksamen.
Derfor har I nogle ”rettigheder” under eksaminationen, som I skal gøre brug af, hvis det bliver nødvendigt:
Hvis I ikke forstår et spørgsmål, så sig det.
Hvis I trænger til en tænkepause, så sig til.
Hvis læreren spørger om noget, I gerne vil komme ind på senere, så spørg, om I må have lov til at vende tilbage til spørgsmålet senere.
Man har også ret til at give et forkert svar! Så lad jer ikke slå ud af et forkert svar. I kan det, I kan – så koncentrer jer hellere om den videre eksamination end om tanken om, at det var vist ikke så godt!
OPFAT EKSAMINATIONEN SOM EN SAMTALE MELLEM TO MENNESKER OM ET FAGLIGT EMNE.
At få en karakter:
I skal nok få, hvad I har fortjent for præstationen. Jeres lærer er selvfølgelig interesseret i, at I får den rigtige karakter – og censor sidder der faktisk som jeres garant for, at eksaminationen er forløbet, som den skal, og at I får det, I har fortjent for præstationen.
Men 100% retfærdighed findes ikke!
Tænk endvidere på, at et fald i karakteren på hele 2 point kun betyder 1/10 point mindre i studentereksamensgennemsnittet!
reference:
http://studi.dk/guides/?vis=eksamensguide