Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
25. maj 2003 - 20:17 Der er 13 kommentarer og
6 løsninger

Eksamen SKRÆK!?

hej eksperter!

Jeg skal op til muntlig engelsk imorgen (9 klasse) og er virkelig rædsensslagen for det! hehe... Første gang jeg skal til muntlig eksamen, så vil lige hører om nogen af jer eksperter har nogle gode tips/råd til hvad jeg skal gøre/ikke skal gøre??

Både råd til eksamen generelt, og råd til selve engelsk eksamen vil jeg være meget glad for!!

200 points bliver delt ud blandt dem jeg synes er kommet med brugbare svar!!

AAARRRRHHHHGGGGGG!!!! :/
Avatar billede dj_elefant Nybegynder
25. maj 2003 - 20:19 #1
lav ikke selvmord
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
25. maj 2003 - 20:20 #2
har jeg nu overvejet, men kan ikk bruge det til noed
Avatar billede dmcn Praktikant
25. maj 2003 - 20:26 #3
Først og fremmest: Slap af. Du vinder absolut intet ved at gå op mens du bider negle.
Dernæst: Husk, det er hverken i din lærers eller censors interesse at dumpe dig. Vær ydermere ikke bange for at bede om at få et spørgsmål præciseret eller gentaget hvis du ikke forstod det i første omgang.
Derudover skal du være opmærksom på at forberedelsen er lang nok til at du kan bruge et minuts tid på at få overblik over opgaven, dine papirer, få startet dit stopur (så du ved præcis hvor lang tid du har tilbage) og få din puls ned på normalt niveau.
Og slutteligt: Slap af.
Held og lykke! :)
Avatar billede blyno Praktikant
25. maj 2003 - 20:29 #4
Jeps tag det roligt. Du bliver ikke klogere af at stresse.
Forestil dig det ikke som en eksamen - snarer en samtale mellem din lærer og en "anden" person om en valgt emne.
Avatar billede nstenberg Nybegynder
25. maj 2003 - 20:35 #5
Da jeg gik i gym plejede jeg at drikke en pisler før mine mundlige... :-)
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
25. maj 2003 - 20:37 #6
n0rmality: nok rigtigt, men hvordan undgår man at blive stresset eller gå kold??

hehe nstenberg: det bliver før fysik det forslag skal afprøves...
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. maj 2003 - 20:38 #7
Her er min lektion i eksamens forberedelse, men du er alt for sent ude til at jeg kan gøre noget ordentligt for dig.

Først skal du vide at eksamensforberedelse er forberedelse til eksamen IKKE tilegnelse af stoffet. Hvis du anvender tilde til at forberede dig ordentligt på eksamen vil du ikke på samme måde blive nervøs. Hvad er så forberedelsen:

Det du bliver nervør over er ofte det ukendte, jo mere du kan gøre kendt, jo mere du kan placere dig selv på kendt grund, jo mindre nervøs vil du blive.

Først de fysiske rammer. Find ud af hvor eksamen finder sted, hvilket lokale, hvordan borde og stole er sat op, hvor læreren sidder, hvor censor sidder og hvor du selv sidder. Hvis du er i meget godt tid, bør dette faktisk aftales med læreren på forhånd. Undersøg også forberedelseslokalet, og få helt styr på proceduren, hvordan foregår trækningen af spørgsmol osv osv, når du har helt styr på rammerne, gennem føre du eksamen inden i hoved på dig selv, med hvert enkelt spørgsmål. Du sætter dig ned og laver en dispusition for hvert enkelt spørgsmål og gennemføre eksamen mentalt. Hvis du ovenikøbet kan få en aqnsigt på censor til din mentale forberedelse vil de hjælpe meget.

Jo flere gange du kan gennemføre denne mentale eksamen jo lettere vil det være for dig på dagen, faktisk vil du, hvis du har forberedt dig ordentligt opdage at eksamen er lettere end de mentale eksamener du selv har gennemført, du kan nemlig ikke nå nær så meget til den rigtige eksamen som du kan i din mentale verden og vil derfor opleve at eksamen er ovre før du ved det.
Avatar billede amplificator Nybegynder
25. maj 2003 - 20:38 #8
Nstenberg: Sådan kan man jo også gøre det.. Jeg skal btw til mundtlig matematik eksamen imorgen.. Du gav mig en ide ;)
Avatar billede exnatteravnen Nybegynder
25. maj 2003 - 20:45 #9
1. Først og fremmest skal du tro på dig selv ;)

2. Du skal sørger for at være veludhvilet

3. Drik en masse væske ..både iaften og imorgen inden eksamen

4. forkæl dig selv med rigtigt lækkert morgenmad

5. lad for guds skyld være med at sidde og læse engelskopgaver imorgen tidelig

6. hvis du kan så prøv at bevæge dig en smule ud over pensum men stadig inde for området

7. Start med at give hånd til censor og præsenter dig selv på engelsk

8. Undgå lange udredninger på dansk ..tal udelukkende engelsk

Held og lykke med eksamen ..pøj pøj ;)

MVH ExNatteRavnen
Avatar billede fcs Novice
25. maj 2003 - 20:45 #10
Et andet godt lille tip. Skulle du gå lidt i stå eller måske begynde at have svært ved at sige det du mener, evt. vrøvle lidt, så stop op. Tag en dyb indånding og sig til lærer og censor at det må de undskylde, men du er altså lidt nervøs. Det hjælper tit at tale om at man er nervøs og man "mister" ikke noget ved det. Lærer og censor kan sagtens se på folk om de er nervøse eller ej, så for dem gør edt ikke nogen forskel. Dog kan det være med til at give dig lidt tid til at falde til ro.

Ydermere kender jeg et par skolelærere ig de siger ofte, at hvis en elev ikke har noget imod at indrømme at man er nervøs, ser de det ofte som et tegn på modenhed og derofr ikke som et minus.

Pøj, pøj med det - husk at skrive hvordan det gik herinde ;-)

FCS
Avatar billede fcs Novice
25. maj 2003 - 20:45 #11
Skulle have været et svar ;-)
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
25. maj 2003 - 20:50 #12
fcs: skal nok skrive hvorn det gik, og hvis der ikke er svar inden et par dage så ved I hva der er sket LOL :D

hvis man vil sige man er nervøs, så skal det vel også gerne være på engelsk, eller er det lige meget?
Avatar billede fcs Novice
25. maj 2003 - 20:54 #13
Du kan selvfølgelig sagtens sige det på engelsk, men når man er nervøs er det tit lettere at sige det på dansk ;-)
Avatar billede dmcn Praktikant
25. maj 2003 - 21:02 #14
Hold dig til engelsk så langt som muligt. Det giver klart det bedste indtryk.
Avatar billede rdc Nybegynder
25. maj 2003 - 21:44 #15
Sørg for i god tid at have orden på pensum, bøger og notater.

Lav en liste over, hvad I må have med til eksamen i de forskellige fag, og hvad I skal have med under alle omstændigheder til alle fag (papir, skriveredskaber, ur, ekstra trøje osv.).

Pak jeres ”eksamenstaske” i god tid dagen i forvejen og check på listen, om alt er pakket – det giver ro og en god nattesøvn.

Hav jeres ”eksamenstøj” parat – det er tøj, som I befinder jer godt i (pasform, farve, snit, temperatur). I skal være forberedte på, at der kan være forskellige temperaturer i forskellige lokaler, og I kan ikke gå ud fra, at der er samme temperatur inde som ude på en varm sommerdag. (Der kan være meget koldt i nordvendte lokaler og kældre, og der kan være meget varmt i sydvendte lokaler. Til skriftlig eksamen kan temperaturen skifte, efterhånden som timerne går).

Mad og drikke: Vælg noget, der mætter og giver energi. 1½ liter Cola og masser af vingummi er næppe nogen god blanding i sammenligning med banan, chokolade og en god juice.

Til mundtlig eksamen må man godt få lov til at medbringe noget at drikke både i forberedelseslokalet og i eksaminationslokalet, hvis man bliver tør i munden. I kan ikke regne med, at der er stillet vand frem i lokalerne.

Kalender:

Før sidste skoledag laver I på nogle A4 ark en kalender, der indeholder alle dage frem til dimissionen.
Skriv de skriftlige eksamener ind – dem kender i allerede i forvejen.
Hvis der er absolut nødvendige aktiviteter ( forældres sølvbryllupsfest!) i eksamensperioden, kan I ganske roligt gå til dem og nyde dem med god samvittighed, fordi I har taget højde for det i repetitionsplanlægningen.
Lav på forhånd en liste over pensummets omfang (antal trykte sider).
Find frem til en realistisk repetitionskalender: hvor mange sider kan jeg repetere i timen (jeg sætter en time til 45 min.) når jeg vælger at repetere på den og den måde ? Så ved I, hvor lang tid det vil tage jer at komme stoffet igennem én gang.
Når I har taget stilling til, hvor mange gange I vil stoffet igennem, kan I vurdere, om det er realistisk muligt, foretage de nødvendige justeringer og derefter skrive repetitionsdagene ind på jeres kalender.
Repetitionstilrettelæggelse:

Lav ikke om på jeres døgnrytme.

Indlæg pauser (gå tur med hunden, drik en kop kaffe, læs avisen, spil på guitaren, spis frokost). Det er indlæringsmæssigt uhensigtsmæssigt at repetere på livet løs i 11 timer i træk. I kan selvfølgelig sige, I har været flittige – men I har sikkert ikke fået ret meget ud af det!

Repeter i 45 minutters intervaller – så har i mulighed for at koncentrere jer dybt.

HUSK, AT DET ER JERES BEHOV FOR REPETITION, DER BESTEMMER, HVOR MANGE GANGE DER SKAL REPETERES – IKKE ANTALLET AF DAGE, DER HAR VÆRET TIL RÅDIGHED.

KAN I JERES STOF, SÅ HOLD FRI MED GOD SAMVITTIGHED – OG NYD DET!

Nervøsitet:

Det er naturligt at være nervøs, når man skal til eksamen.

Accepter jeres nervøsitet, og opfat den positivt, når den kommer: Nu kan jeg mærke, at jeg er parat til at yde mit bedste!

Når i accepterer jeres nervøsitet, kan i flytte koncentrationen over på den opgave, I skal løse.

Nervøsiteten er der stadigvæk, men I har flyttet opmærksomheden væk fra den.

Hvis I pludselig taber tråden eller mister koncentrationen, skal I holde en pause, hvor I tænker på noget andet. Derefter flytter i koncentrationen ind på opgaven igen.

Før eksaminationen:

Mød i god tid

Lad være med at høre de andres karakterer – det rokker ikke en tøddel ved jeres egen præstation, om det er godet godt eller skidt for andre.

Slap af og tænk på noget dejligt (Kæreste, mor …)

Ind i eksaminationslokalet:

Nik til censor og sig goddag. Så kender I hinanden.

At trække spørgsmål:

Der er absolut ingen magi ved papirstykker med tal på !

Hvad I kan, det kan I – og det afgøres ikke at, om I tager den ene eller den anden lap papir.

Tag derfor uden tøven en af lapperne – det øger din egen sikkerhed.

At blive eksamineret:

Følg jeres læres anvisninger, men husk også, at det er JERES eksamen.

Derfor har I nogle ”rettigheder” under eksaminationen, som I skal gøre brug af, hvis det bliver nødvendigt:

Hvis I ikke forstår et spørgsmål, så sig det.

Hvis I trænger til en tænkepause, så sig til.

Hvis læreren spørger om noget, I gerne vil komme ind på senere, så spørg, om I må have lov til at vende tilbage til spørgsmålet senere.

Man har også ret til at give et forkert svar! Så lad jer ikke slå ud af et forkert svar. I kan det, I kan – så koncentrer jer hellere om den videre eksamination end om tanken om, at det var vist ikke så godt!

OPFAT EKSAMINATIONEN SOM EN SAMTALE MELLEM TO MENNESKER OM ET FAGLIGT EMNE.

At få en karakter:

I skal nok få, hvad I har fortjent for præstationen. Jeres lærer er selvfølgelig interesseret i, at I får den rigtige karakter – og censor sidder der faktisk som jeres garant for, at eksaminationen er forløbet, som den skal, og at I får det, I har fortjent for præstationen.

Men 100% retfærdighed findes ikke!

Tænk endvidere på, at et fald i karakteren på hele 2 point kun betyder 1/10 point mindre i studentereksamensgennemsnittet!

reference: http://studi.dk/guides/?vis=eksamensguide
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
26. maj 2003 - 14:22 #16
så er det overstået :D pyyyhha!!

men fik da hævet et 9 tal i land så mega glad! *weeee*

mange tak for hjælpen... point uddeles når jeg lige finder ud af hvem der fortjener hvad osv *smiler*
Avatar billede fcs Novice
26. maj 2003 - 15:11 #17
Takker for point og tillykke med det gode resultat. Var det slemt at være til eksamen?
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
26. maj 2003 - 15:19 #18
ingen årssag, mig der takker :)

og nej slet ikk! havde hverken sommerfugle i maven, før i mens eller efter *wee*
Avatar billede exnatteravnen Nybegynder
26. maj 2003 - 22:18 #19
tillykke med 9-tallet ..det var flot ;)

MVH ExNatteRavnen ..der også lige takker for point :)