Avatar billede ulrikn Nybegynder
25. maj 2003 - 19:05 Der er 20 kommentarer

CPU bliver meget varm

Jeg har et problem med mit nye bundkort og cpu. Har smidt et Soltek SL-85ERV2 og P4 2,6 Ghz i min maskine men den bliver MEGET varm. Køleren er den der følger med CPU'en.

Ved at køre PCMark2002 kan jeg se at temperaturen i CPU stiger til lige under 100 grader ( Det højeste jeg har set er 94 grader ). Derefter fryser den helt...

Omdrejningerne ligger på 2600 RPM hvilket overhovedet ikke ændrer sig når temperaturen stiger.

Er der noget der skal laves om i bios, eller er der noget andet der skal gøres.
Avatar billede ulrikn Nybegynder
25. maj 2003 - 19:07 #1
altså 2600 + - 100 rpm ca.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
25. maj 2003 - 19:07 #2
hvor aflæser du de 100°?

jeg mener kun at P4 kan klare ca 75° før de får fejl
Avatar billede ulrikn Nybegynder
25. maj 2003 - 19:09 #3
I den hardware monitor Soltek har lavet.. Soltek HM
har heller ikke set 100 , men lige ved ....
Avatar billede ddobbeltv Nybegynder
25. maj 2003 - 19:09 #4
jeg syntes du skal slappe lidt af med at bruge den hvis det er en p4 der kører ved 94 grader... køb en ny køler.. har du brugt det pasta ?
Avatar billede ulrikn Nybegynder
25. maj 2003 - 19:10 #5
Nope.. ingen pasta.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
25. maj 2003 - 19:11 #6
har du prøvet at have kabinet siden af, og mærke på kølen om den virkelig er så varm?

Programmer kan aflæse forkert, derfor bruger jeg et termometer isteden for ;o)
Avatar billede ulrikn Nybegynder
25. maj 2003 - 19:12 #7
ja den er lidt lun, men ikke meget varm
Avatar billede ulrikn Nybegynder
25. maj 2003 - 19:13 #8
har to pabst-kølere til at blæse direkte ind på cpu-køler... men jeg undrer mig meget over de 2600 omdrejninger, er det ikke meget lidt for en pc der yder meget???
Avatar billede rkhdk Nybegynder
25. maj 2003 - 19:14 #9
jeg mener at P4 automatisk lukke ned, når de når et vist antal grader, såp jeg tror ikke på at den har været så højt oppe..
Avatar billede ulrikn Nybegynder
25. maj 2003 - 19:15 #10
Synes også selv det er ret vildt, men det er det Soltek HM siger, og lidt efter dør den :(
Avatar billede rkhdk Nybegynder
25. maj 2003 - 19:16 #11
jeg ved godt denne artikkel er lidt outofdate, men tror nu alligevel den passe meget godt

http://www.hardwaretidende.dk/hard/artikel/02/08/02/0313697

"Athlon XP cpu'er er designet til at kunne klare op til max. 90-95 grader, mens P4 kan klare op til ca. 70 grader"
Avatar billede ulrikn Nybegynder
25. maj 2003 - 19:19 #12
http://80.162.35.149/uhadenervarm.jpg
tog lige et screenshot på vej deropaf, men turde ikke køre testen færdig
Avatar billede chalde Seniormester
25. maj 2003 - 19:22 #13
"men jeg undrer mig meget over de 2600 omdrejninger, er det ikke meget lidt for en pc der yder meget???" det er ikke til og sige.. nogle blæsere er designet til lave omdrejninger...
men brug noget kølepasta.....
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. maj 2003 - 20:28 #14
På det screenshot er temp jo 32 grader....???
Avatar billede johnstigers Seniormester
25. maj 2003 - 20:29 #15
CPU Die er temp før der opstår skader på cpu´en :)
Avatar billede shamanic Nybegynder
25. maj 2003 - 20:42 #16
Du er ikke sikker på at der sad en lille lap plastic der beskyttede det kølepasta der sad på køleren?

Det var jeg udefor engang, kølepastaen var en sjov farve(lyserød), og der sad en lille lap gennemsigtig plastic der beskyttede kølepastaen.
Jeg fandt ud af det før der skete noget med cpuen.
Avatar billede ulrikn Nybegynder
25. maj 2003 - 23:22 #17
Der sidder noget mørkt plast ( ikke gennemsigtigt ) men der stod ikke noget om at det skulle fjernes.
Avatar billede chalde Seniormester
26. maj 2003 - 10:29 #18
fjern det.. plastic og varm cpu hat det meget dårligt sammen..
vil anbefale og fjerne det der er på køler helt, og påføre noget nyt.. kan købes i alle computerbutikker.. (ikke merlin, fona osv, men rigtige computerbutikker)
dernæst, rens cpu og køler med terpentin, smør et meget tyndt lag kølepasta på cpu, og montér køler igen..
Avatar billede wapturbo Nybegynder
27. maj 2003 - 00:15 #19
Har det samme hardware og kører endda med cpu speed på 2860 ved 31 grader
Avatar billede ulrikn Nybegynder
28. maj 2003 - 12:47 #20
Har fundet fejlen... rimeligt pinligt.. der skulle presset to ben ned men i min iver for at få det ny hardware til at køre fik jeg åbenbart kun presset det ene ned :(
Så nu virker det.

Til dem der evt måtte læse dette spøgsmål og som selv sidder med P4 boxed version. DET MØRKE MATERIALE SKAL IKKE FJERNES fra den medfølgende køler.