Avatar billede meldhede Nybegynder
24. maj 2003 - 19:13 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Scandisk i XP

Hej.

Jeg ville køre diskfragmentering i XP - men fik "teksten" at jeg skulle køre enten chkdsk elle scandisk - og det har jeg gjort fra en diskette - kørt scandisk - og chkdsk i XP - MEN jeg kan stadigvæk ikke køre diskfragment - som jeg ønsker at køre da jeg synes det begynder at få ligt med hastigheden - (har haft maskinen i 1 år) en 1700 mhz -

Så mit spørgsmål er altså hvor og hvordan jeg kan køre scandisk så jeg kan komme til at køre diskfrag.. så jeg måske kan få en dejlig hurtig "maskine" igen.

Jens
Avatar billede mortrr Praktikant
24. maj 2003 - 19:17 #1
Hvis den vil have dig til at køre chkdsk, er det formentligt fordi der er en fejl.
Start et cmd-prompt (start - kør - cmd - enter) og skriv
chkdsk /f
Hvis det er system-drevet, vil den sige at den ikke kan køres nu, men om den skal gøre det ved næste boot. Det svarer du ja til og genstarter.
Avatar billede somaliomar Praktikant
24. maj 2003 - 19:17 #2
Prøv
Run > chkdsk /r /f
Avatar billede choco Nybegynder
24. maj 2003 - 19:17 #3
Har du prøvet at lukke alle de programmer som KAN lukkes nede i højre jørne
Avatar billede mortrr Praktikant
24. maj 2003 - 19:20 #4
Lige en lille forklaring:
/f betyder at den skal rette fundne fejl (fix)
/r betyder at den scanner hele harddisken igennem (ikke absolut nødvendig)

choco -> Hvis det er system-drevet, kan du under XP lukke lige så mange programmer du vil - du får stadig ikke lov.
Avatar billede choco Nybegynder
24. maj 2003 - 20:29 #5
Lille ven... for at køre diskfrag er du nogle gange nød til at lukke de programmer nede i højre jørne... jeg har selv været nød til det før, eller kunne jeg ikke køre den.
Avatar billede somaliomar Praktikant
24. maj 2003 - 20:31 #6
choco >> Er der noget der hedder Scandisk i Windows XP?
Avatar billede choco Nybegynder
24. maj 2003 - 20:35 #7
nope... men hvad har det med diskfragt at gøre...
jeg har selv prøvet hvor jeg var nød til at lukke de programmer... men okay det kan godt være det ikk funker i dette tilfælde... og at man er nød til at gøre hvad du sage... men det er bare hvad jeg gjore
Avatar billede somaliomar Praktikant
24. maj 2003 - 20:37 #8
Det er jo netop det !
Avatar billede meldhede Nybegynder
24. maj 2003 - 21:18 #9
Hej med jer 2 "mortrr" og "somaliomar"

Jeg har prøvet det i siger  og kan også godt køre chkdsk - MEN scandisk kan jeg kun køre fra en diskette - var der ikke en scandisk på eksempelvis win 95 osv.
Kan ikke finde den på den XP HOME version jeg har fået sammen med pcen da jeg købet den ved DELL.
Så mit problem består i at diskdefragmentering siger at der skal køres enten chkdsk - (og det har jeg gjort - hjalp ikke) eller scandisk (har jeg også gjort med en opstarts disk fra win ME - og det har heller ikke afsløret nogle fejl - MEN kan stadigvæk IKKE køre diskdefrag - for at få rydet lidt op på HDen.
SU

JEns
Avatar billede somaliomar Praktikant
25. maj 2003 - 07:41 #10
meldhede >> Kan du paste præcis den fejl-besked, du får, herinde?
Avatar billede mortrr Praktikant
25. maj 2003 - 11:15 #11
Prøv evt om du får lidt ud af den her:
http://www2.cajun.net/~theriots/xpsitefolder/xp_defrag.htm
Avatar billede tobiasr Nybegynder
26. maj 2003 - 18:06 #12
Man kunne også bare højreklikke på drevet, vælge 'egenskaber', 'funktioner' og så 'undersøg nu...' ;-)
Avatar billede somaliomar Praktikant
26. maj 2003 - 21:44 #13
meldhede >> Fandt du ud af fejlen?
Avatar billede meldhede Nybegynder
26. maj 2003 - 21:46 #14
Jeg sige tak for hjælpen - har fået løst problemet - som mortrr skriv i sit første indlæg gav "pote" dag jeg fik lukket ned en gang - helt ned - og startede op igen - så tak for hjælpen venner  -

mvh

JEns