Avatar billede jena Nybegynder
22. maj 2003 - 23:25 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

netværks bootdisk til onboard Sis900 netkort

Hej jeg skal bruge en netværks bootdisk til onboard Sis900 netkort der sidder i bærbar computer.

problemet er at der er gået smadder i hd og skal bruge nætværket til at overføre data fra hd så hd kan formateres om.
Avatar billede skaw Nybegynder
22. maj 2003 - 23:34 #1
sandberg har en adapter så du ka sætte den til en alm. pc ca 59 kr
Avatar billede skaw Nybegynder
22. maj 2003 - 23:35 #2
hvis det andet ikke lykkes
Avatar billede jena Nybegynder
22. maj 2003 - 23:37 #3
tak skaw
Avatar billede jena Nybegynder
22. maj 2003 - 23:44 #4
hvor ser du adapteren til 59 kr kan ikke finde den på sandbergs hjemmeside?
Avatar billede skaw Nybegynder
22. maj 2003 - 23:53 #5
Vent lige ska finde en prisliste 5 min
Avatar billede redhat9user Nybegynder
23. maj 2003 - 00:02 #6
Adapteren fås også herfra:

http://www.computer-parts.dk/cgi-bin/shop/ADPNOTEB01.html

Er du tilfreds med skaw's løsning? Der må være lidt jyde i ham, for han underdriver mesterligt når han siger "hvis ikke andet lykkes".

Sagen er den at det vil være vanskeligt at kopiere disken med DOS netværks boot, idet DOS i sig selv er vanskelig at bringe på nettet. Når du så har hul igennem virker dos kun som klient, ikke som server, altså må kopieringen foregå fra DOS til den nutidige verden. Her mister du med xcopy /s muligheden for at kopiere visse filer og filernes navne bliver oversat til DOS navne.

Der er visse komplicerede workarounds, som jeg ikke er sikker på virker, og DOS og netværksunderstøttelse til DOS er ikke gratis fra Bill (den stakkels mand får jo aldrig NOK for sine "produkter"). Alternativt kan du søge efter IBM DOS ned netværksunderstøttelse, eller finde en, der har GHOST, som kan give dig en boot diskette, hvorfra GHOST er slettet. Jeg mener bestemt at DOS'en og netværksunderstøttelsen er licensfri, og kan på den baggrund godt lokkes til at gøre forsøget, men jeg mener ærligt talt ikke det er umagen værd.

Et godt men dyrt alternativ kunne være at købe Ghost og tage en kopi af disken til et Ghost image. Senere kan du så gendanne de filer, du har brug for. Ghost understøtter peer-to-peer netværk.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. maj 2003 - 00:03 #7
Prøv denne:
http://www.nu2.nu/bootdisk/network/
Der et modul til sis900 chip. Har checket listen af moduler. *s*
Avatar billede skaw Nybegynder
23. maj 2003 - 00:05 #8
vare nr 503-51 adapter 2,5 hdd på 3,5 hd stik  undskyld ventetiden
og en for´kert pris 169 kr håber du ka bruge det til noget
Avatar billede jena Nybegynder
23. maj 2003 - 00:07 #9
Jeg er stadig interaseret i en boot løsning
Avatar billede jena Nybegynder
23. maj 2003 - 00:13 #10
har prøvet med ghost boot diskene og har lavet barts boot disk fra http://www.nu2.nu/bootdisk/network/ det har jeg alt sammen prøvet før jeg skrev i forumet. problemet med driverne er at de er skrevet til pci udgaven af sis 900 chippen(tror jeg da) og begge bootdisks hænger under installation men finder netkortet som sis 900. jeg har både onboard sis900 i min desktop pc og laptop og hænger på begge!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. maj 2003 - 00:14 #11
Så prøv den bootdisk jeg har linket til. Jeg har faktisk selv lavet en sådan til en meget speciel computer uden cdromdrev og det virkede.

Havde jeg vidst at adaptere ikke kostede mere havde jeg nu nok købt sådan en. Det er da meget nemmere *s*
Avatar billede skaw Nybegynder
23. maj 2003 - 00:15 #12
tak for link til adapter er biligere end sandberg
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
23. maj 2003 - 00:15 #13
Ok..Troede egentligt at driverne også duede til onboard. Mit var et realtek onboard.
Avatar billede skaw Nybegynder
23. maj 2003 - 00:20 #14
boot virker vel kun ved gendan af hdd brugte det i computerclubben
indtil vi købte deepfrize alt kan smides væk når man genstarter er pc som da den blev sat op så nu ka ungerne more sig har lovet 1 kasse øl til vores linux folk men de opgav at vælte os
Avatar billede redhat9user Nybegynder
23. maj 2003 - 00:25 #15
Jeg vil jo umiddelbart tro at enhver sis900 er forbundet via PCI, uanset om den sidder i et slot eller ej, men derudover bør du have en driverdisk til din PC. Netværksdriverne herfra bør kunne installeres under Ghost.

Ellers lyder det da som om du har god brug for Ghost og derfor måske bør overveje at købe et PCMCIA netkort, der er understøttet i Ghost. De er ikke frygteligt dyre.

Du kan også købe en USB host <=> host adapter, eksempelvis fra thansen, den bør også være understøttet af Ghost. Jeg har dog aldrig prøvet.
Avatar billede redhat9user Nybegynder
23. maj 2003 - 00:29 #16
Skaw, du "snakker" lidt sort. Har du destrueret data, eller er der noget at redde?
Avatar billede skaw Nybegynder
23. maj 2003 - 00:32 #17
er der ikke cd-rom på den bærbare
Avatar billede redhat9user Nybegynder
23. maj 2003 - 00:34 #18
Oh, ups, jeg kom vist til at rode lidt rundt i navnene....

Jeg har svært ved at tro på en historie om at Linux folk giver op, de bliver jo dagligt fyldt op med overskud :o))
Avatar billede skaw Nybegynder
23. maj 2003 - 00:35 #19
nej det var bare om boot så man ka gendanne en hdd
det blev afløst af et system så en pc ikke ka væltes fik linket fra skole com
virker bedre end reborn
Avatar billede skaw Nybegynder
23. maj 2003 - 00:37 #20
de har også lavet et stort arbejde i klubben med opsætning af server og maskiner
klubber har jo aldrig penge
Avatar billede jena Nybegynder
23. maj 2003 - 00:46 #21
fik i et genialt program Winternals Disk Commander som genskrev fat tabellerne og nu er disken så god som ny he he har givet point til skaw. men i har alle kommet med gode forklaringer