Avatar billede ah971178 Nybegynder
21. maj 2003 - 23:39 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Fejlmeddelelse "Forkert funktion" ved kopiering fra CD-rom i XP

Ved installation af programmer fra CD-rom, eller kopiering af enkelte filer fra CD-rom til harddisk, fremkommer der en fejlmeddelelse i Windows XP der lyder: "Forkert funktion". CD-romdrevet er et Sony CDU5211. Genstart af computeren og geninstallation af drevet hjælper ikke. Driveren er den rigtige. Jeg har skiftet drevet ud med et gammelt 10x Aztech drev. Her lykkedes det at installere og kopiere, men fejlmeddelelsen kom alligevel en enkelt gang.

Nogle gode ideer til hvad der kan være galt ?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. maj 2003 - 23:52 #1
Avatar billede ah971178 Nybegynder
22. maj 2003 - 00:14 #2
Det har ikke noget med "autorun" at gøre. Installationen går igang, men ved kopiering af en bestemt fil kommer fejlmeddelelsen. Nu skulle man tro at det er selve cd-skiverne der er fejl på, men de er blevet brugt på andre computere / cd-romdrev uden problemer.
Avatar billede halifax Nybegynder
22. maj 2003 - 00:29 #3
Det kan tænkes, at skiven ikke kan læses af drevet - simpelthen fordi det er slidt/itu eller blot har snavs på læseren. Rens evt. med en vatpind, hvis du kan komme til.
Der har også kunnet være lidt snavs i det gamle 10x drev, som har givet fejlen en gang.
Avatar billede ah971178 Nybegynder
22. maj 2003 - 00:46 #4
Sony drevet er kun lidt over en måned gammelt, og cd-skiverne er helt nye og kun brugt ganske få gange - alle gange med succes på andre computere end denne.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
22. maj 2003 - 01:54 #5
Prøv i enhedshåndtering at fjerne driveren. Genstart din pc og lad XP selv finde driveren. XP er lidt for sårbar overfor drivere som ikke lige passer til den, men til gengæld finder og installerer den automatisk de fleste.
Avatar billede ah971178 Nybegynder
22. maj 2003 - 11:36 #6
Det er prøvet uden succes. Driveren XP finder er den rigtige, eftersom beskrivelsen i enhedshåndteringen passer med betegnelsen på selve drevet (klistermærke).
Avatar billede aovergaard Nybegynder
22. maj 2003 - 12:55 #7
Så må der jo være et eller andet galt med drevet. Hvis det er nyt og der stadig er garanti på, ville jeg tage det med ned i butikken og forelægge dem problemet så det evt. kan byttes.
Avatar billede halifax Nybegynder
22. maj 2003 - 15:36 #8
Driverfiler til cd-rom: Ser at standardsvaret om at fjerne driver og geninstallerer nu optræder igen!!
Kan vi ikke snart få afgjort, at der ikke kræves nogen driver til cd-rom. Og at den derfor heller ikke kan geninstalleres.

Når jeg i Enhedshåndtering markerer cd-rom og dvd-drev står (Win98SE): "Der kræves ingen driverfiler eller der er ikke indlæst driver til denne enhed."
Det samme må gælde under XP.

Forklaringen er (naturligvis) at disse drev er af typen med IDE (EIDE) interface og derfor alene styres af IDE controleren på bundkortet. Derfor kan alene være tale om at geninstallere driveren til IDE-controleren. Men den virker jo godt nok - ellers ville andre tilsluttede drev formentlig også melde om fejl.
Lad os nu få afsluttet disse fjollede svar på E  -  som oftes ses fra også meget erfarne brugere.    :)
Slut - ikke mere galde herfra, men tag det positivt, plz.  :)

Enig med aovergaard's teori om fejl ved drevet. Dine skiver kan læses fra andre pc'er. Men har du prøvet at sætte drevet i en anden pc. Det kunne helt afgøre om der er fejl ved det eller ej.
Avatar billede ah971178 Nybegynder
22. maj 2003 - 20:30 #9
Det vil jeg prøve. Tak for hjælpen allesammen !
Avatar billede aovergaard Nybegynder
22. maj 2003 - 21:16 #10
Velbekommen. Tak for point:) og held og lykke med det.