Avatar billede mothail Nybegynder
21. maj 2003 - 11:39 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Aktivt delefilter til højtaler.

Hejsa
er det muligt at lave ovenstående selv?
Helst som 2 vejs. men 3 vejs kan også bruges...
evt. en online guide?
Avatar billede rasci Nybegynder
21. maj 2003 - 11:42 #1
Jeg ville gå i en mindre elektronik butik, der kan man ofte få dem som samle selv sæt. Der medfølger altid en god og nem vejledning. prisen en oftes ikke ret høj og kvaliteten afhænger jo af dine krav og dit andet udstyr..
Avatar billede ohmish Nybegynder
21. maj 2003 - 11:51 #2
søg evt. i et mere fagrelevant forum end eksperten. f.eks www.google.com søg på "byg selv delefilter" eller "byg selv højttaler" i dansk kategorien.

eller gå ned i din nærmeste elektronik/hobby-forretning og sig "aktivt delefilter til højttaler!?" :)
Avatar billede scb Praktikant
21. maj 2003 - 11:51 #3
Et aktivt delefilter kan man sansynligvis ikke få som byggesæt.
Et aktivt delefilter består af flere selvstændinge enheder.
Til 2 vejs skal der bruges 2 stk forstærkere til hver kanal, til 3 vejs 3 stk pr. kanal.
Forstærkeren til bassen skal være ca. 5 gange så kraftig som forstærkeren til mellemtone eller diskant, da det er i bassen der bruges mest effekt.
På indgangene af forstærkerene sættes så et aktivt delefilter som bestemmer hvilket frekvensområde de enkelte forstærkere får tilført.

Forstærkere fåes som byggesæt.
Jeg kan finde et diagram over et aktivt delefilter hvis det har interesse?

-SCB
Avatar billede mothail Nybegynder
21. maj 2003 - 11:59 #4
scb >> ja tak, det var meningen at det skulle bruges sammen med en anden forstærker jeg har, men jeg ved ikke om det skal placeres før eller efter forstærkeren.?
det er en 500W RMS 4 kanals
Avatar billede scb Praktikant
21. maj 2003 - 12:04 #5
Når det er et aktivt delefilter, skal det altid placeres før forstærkerene der så kobles direkte på højttalerenheden.
Finder et diagram....
-SCB
Avatar billede mothail Nybegynder
21. maj 2003 - 12:04 #6
ok, tak
Avatar billede tonnypoulsen Nybegynder
07. juli 2003 - 02:49 #8
Hvis du stadig ikke har fundet noget brugbart, kan du prøve at kigge på følgende link.

http://www.lcaudio.dk/
http://www.lcaudio.dk/filters

Der kan du finde en enkel opskrift på et elektronisk delefilter.
De laver også forskellige audio byggesæt, bla. forstærkere.