Avatar billede hoffe Nybegynder
21. maj 2003 - 03:47 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

STOR print

Hej.. er der en måde hvorpå man f.eks. kan printe et 2 x 2 m billede ud, som skal fordele sig på x antal a4 ark.

Hvordan kan man evt. styrer dette i Photoshop
Avatar billede game_tracker Nybegynder
21. maj 2003 - 03:55 #1
er der overhoved nok blæk til at lave en poster på 2*2 m
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. maj 2003 - 06:37 #2
Hvorfor skal den fylde et vist antal A4 ark?

Du kan altid skærer et 2x2m Photoshop billede op i et
antal A4 ark, men du skal helt sikkert fylde dine patroner
op et par gange. Det svarer nemlig til 65 stk. A4 ark,
hvis de ikke skal lappe ind over hinanden.
Så det svarer til minimum 1100 kr. i farve, hvis
du anvender HP printer patroner uden refill.

Det er meget billigere at få det printet ud på en Epson
bredformat plotter. Desuden anvender plotteren pigmentfarver,
så printet kan hænge udenfor i 100 år uden at ændre sig.

/per
Avatar billede hoffe Nybegynder
21. maj 2003 - 08:17 #4
Hej med jer..

Nu er mit spørgsmål ikke om jeg bruger alt mit blæk når jeg udskriver, men hvordan man lige udprinter så mange a4 ark. Husk nu at svar på spørgsmålet og ikke alt muligt andet.

Jeg kan fortælle at det jeg skal er at der skal laves et billede i 2x2m i 4 farver i a3 og jeg får det gratis printet...

Er der ikke en nem måde at pohtoshop selv kan finde ud af at printe dem, så det kommer ud ved siden af hinanden uden at man først skal til at skære dem ud det tager jo en krig..
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. maj 2003 - 09:40 #5
Nej, for grafikken på A3 siderne skal lappe over hinanden, hvis det skal ende med et godt resultat.

/per
Avatar billede hoffe Nybegynder
21. maj 2003 - 09:46 #6
Det kommer de jo også til, da man så bare skærer papiret til bagefter.  Der må da være en funktion i photoshop hvor man kan styrer hvordan de forskellige print skal komme eller skal man bruger gitter og hjælpe linjer til at måle sig frem og derefter klippe dem ud ?
Avatar billede spe Nybegynder
21. maj 2003 - 10:14 #7
Vælg dit rektangel selektionsværktøj. I indstillingsbjælken øverst vælger du Fixed size og indstiller størrelsen til f.eks. A3 størrelse (jeg ville sætte den en 10 mm mindre, så du får plads til skæremærker på papiret). Læg hjælpelinier så de inddeler billede i de områder der skal printes.
Vælg så det første område ud.
I File vælger du print with Preview. Her vælger du Print Selected Area.
Slå Show more options til og vælg indstillingen Corner Crop Marks.
Avatar billede obeah Nybegynder
22. maj 2003 - 09:27 #8
Photoshop er generelt elendigt til at udskrive i, men hvis du afskaffer dig illustartor så kan du.
Avatar billede spe Nybegynder
22. maj 2003 - 19:18 #9
obeah har ret i at Photoshop ikke er det ideelle program at udskrive i og nævner Illustrator. Det er da også bedre til det men skal det for alvor være nemt så kan billedet sættes ind i et sideombrydningsprogram som f.eks Adobe InDesign eller QuarkXPress og printes herfra.
Avatar billede grafik-anders Mester
17. juni 2003 - 12:38 #10
Jeg har gjort det tit og det er super nemt! (hvis din computer er stor nok!)

- Nu skal du høre!

Jeg bruger ikke photoshop, men illustrator.

Men (næsten) lige meget hvordan du vil gøre det, kræver det at din computer sparker-røv. Et billede fra photoshop i den størrelse fylder vildt meget!!!

Hvad er det et billede af? – er det noget som du sætter sammen i photoshop? Er der mulighed for at sætte det sammen i Illustrator? Eventuelt at tegne noget af det i illustrator?

Hvis det er et mindre billede, som du skal skalere, er det nødvendigt at du gør det i photoshop, da illustrator ikke udregner de manglende pixels, og billedet derfor vil blive pixelleret, hvis du skalere i illustrator.

Men til en så stor plakat, vil jeg tit ikke vælge den vildt flotte opløsning, som man normalt bruger til tryksager (300 dpi), men en langt mindre på enten 200 dpi eller endda 150 dpi. Du skal regne med, at man alligevel (ofte) ikke betragter et så stor billede tæt på, da man simpelthen ikke kan få det hele med på den afstand.

Sådan gør du:

Gem dit billede i photoshop og åben illustrator.

File>new
Her sætter du selvfølgelig: width=200 cm og height=200 cm
(Hvis ikke enhederne er cm kan du ændre det under edit>preferencer>units&undo:general)
Om du skal bruge CMYK eller RGB afhænger af printertype, men typisk CMYK

Vælg derefter:

Flie>place : vælge dit billede og placer det så det passer på den ret store side
(du skal nok regne med, at det kræver nogle MB på bundkortet at gøre dette med en tiff i 300 bpi – det kommer til at tage LANG tid!!!!!!!!!!!!)

Hvis det er muligt, så brug illustrator til at lave billedet i? (det jeg plejer at sætte op i den størrelser er ofte plancher, som består af tekst billeder og streger, som jeg sætter sammen i illustrator. Tekst og streger, som er tegner i illustrator fylder meget mindre, da det er vektor og ikke bitmap)

vælg: file>document setup – I denne menu sætter du den til ’Tile Imageabel Areas’ (i stedet for ’Single Full Page’)

Nu ser du sikker hvordan illustrator foreslår at fordele billedet på dine sider. Hvis ikke skal du: View>Show Page Tiling

Hvis du ikke er tilfreds med den måde som illustrator foreslår at opbryde din plakat på, kan du bruge ’Page Tool’ (du finder det i sammen med ’Hand Tool’ (H) i Tool-menuen).

Gå derefter til dine printer indstillinger og sikre dig at de står rigtigt i forhold til din printer. Her kan det nogen gange være en fordel, at skifte mellem ’Landscabe’ og ’Portrait’, fordi man derved nogengange kan bruge siderne mere effektivt (mindre spild på siderne langs kanten).

Ved at printe på denne måde, udnytter du alle dine sider optimalt, og de har alle en kant, som du kan bruge til at lime efter.

Der er selvfølgelig en kan kant på alle fir sider, så du bliver selvfølgelig nød til at skære 2 af dem af – men det giver sig selv.

Det kan godt være lidt svært at få det helt til at passe sammen bagefter. Dette er faktisk ikke fordi, at der mangler noget, men simpelthen fordi, at en printer altid er lidt upræcis og der derfor opstår skævheder under udskriften. Denne skævhed vil normalt ikke være synlig, men hvis du laver en så stor plakat ud af A4, bliver fejlen for hvert A4 til sidst ret stor.

Håber det lykkes!
Avatar billede hoffe Nybegynder
17. juni 2003 - 15:34 #11
Hej grafik-anders.. Tak for en god beskrivelse, som jeg helt sikkert vil gøre brug af i mit næste projekt. Som svar på dine spørgsmål kan jeg sige at hvis du går ind på www.clubcamel.dk og ser den kamel er der så er det den som jeg hade oppe i 2x2m. Du kan også se billeder fra festen hvor du kan se kamelen i 2x2m

/ hoffe