Avatar billede chr13 Nybegynder
20. maj 2003 - 22:14 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

mega problem og win2000pro

hej,

har delt harddisken i 2. C drevet er blevet formatteret ved en fejl. På D drevet ligger win2000 pro. MEN. Når jeg booter melder den fejl. jeg havde win2000 pro til at køre både på c og d drevet, dvs dual bootup.  Når jeg starter op nu melder den NTLDR?? (et eller andet) fejl og jeg kan ikke komme videre. Har prøvet at køre installations disketterne til win2000pro, men jeg får ikke mulighed for at komme ind til en dos promt.

Hvor løser jeg dette problem?

Har ingen cd rom drev.

Installationsfilerne til win2000pro ligger på d drevet.

Hilsen Chr13
Avatar billede bredker Nybegynder
20. maj 2003 - 22:24 #1
tryk F8 under opstart
så er det lidt at vælge mellem
Avatar billede chr13 Nybegynder
20. maj 2003 - 23:12 #2
så langt kommer jeg ikke i booten
Avatar billede bredker Nybegynder
20. maj 2003 - 23:20 #3
her er jeg ikke helt sikker ,men ,prøv at se om du har mulighed for at ændre i bios så den booter på dit d drev
ellers bliver du nød til at indstalere win igen på dit c drev
Avatar billede chr13 Nybegynder
20. maj 2003 - 23:26 #4
jo, men hvordan får jeg fat i win2000pro installationsfilerne på d drevet.
Avatar billede bredker Nybegynder
20. maj 2003 - 23:34 #5
de er jeg ikke sikke på at jeg  kan hjælpe med
har du ikke en gammel win 95 eller98 du kan instalere først på c drevet og så komme ind den vej , win2000 kon selv opdatere fra 95 og 98 uden at du skal formatere først
Avatar billede bredker Nybegynder
20. maj 2003 - 23:37 #6
du kan også komme ind på dit d drev via dos hvis du bootet op på en win98 bootdisk
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. maj 2003 - 23:42 #7
Tjaa... nu håber jeg ikke for dig at d: drevet er formateret med ntfs, for så er du virkelig på den. Den kan jo ikke ses af en win 98 bootdisk.
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2003 - 08:14 #8
Du skal bruge en Windows 2000 maskine (der virker).
Der skal du formatere en diskette, det SKAL være på en Windows 2000 (XP kan måske bruges)

Du skal kopiere disse filer over på disketten:

boot.ini
ntldr
NTDETECT.COM

OBS det er skjulte filer, så du skal sætte explorer/stifinder op til at vise skjulte filer.

Åbn boot.ini med notepad/notesblok, slet alt, og kopier følgende ind i boot.ini

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect

Gem boot.ini

På din egen maskine, skal du sætte den til at boote på A: (Floppy).

Når bootmenuen kommer skal du vælge den første, virker den ikke så prøv nr. 2.

:-)
Avatar billede kenp Novice
21. maj 2003 - 10:27 #9
tpo det er da fuldstændig lige gyldigt det du skriver der!!

gør således!
prøv med en Repair i Win2k og WinXP

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows 2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit d drev.
4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny indstalation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler :-)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
21. maj 2003 - 10:31 #10
kenp >> læs spørgsmålet *GG*
Han har ingen cdrom drev så mit bud er at tpo's indlæg faktisk er hans eneste mulighed, hvis hans d: drev er ntfs.
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2003 - 10:31 #11
>kenp
Hvorfor er det ligegyldigt?
chr13 skriver: Har ingen cd rom drev.
:-(
Avatar billede kenp Novice
21. maj 2003 - 10:51 #12
tpo og tonnybrandt ->sorry det overså jeg lige :(

Men tpo er der ikke fejl i den boot.ini, da den jo så vil tro der er 2 styresystemer!!

Skal den ikke nærmere være således!
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2003 - 11:11 #13
>kenp
Det er ikke en fejl, det er bare en ekstra mulighed. Det er måske partition 2 der er formateret. Ikke fordi jeg tror det men.. Det kunne være.
Avatar billede chr13 Nybegynder
21. maj 2003 - 22:42 #14
tpo, kanont råd. Det kører nu. Men jeg har lige et sidste spr. hvordan fjerne jeg min dual boot up så det kun er er win2000pro på d drevet der skal starte. Hvad skal jeg skrive i min boot.ini
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2003 - 00:36 #15
Du skal kopiere de 3 filer fra disketten over på dit C: drev.

Hvis det var den første/øverste linie i bootmenuen der virkede, skal du slette den sidste linie i filen boot.ini, var det den anden/nederste der virkede, skal du slette den næstsidste linie.
Avatar billede chr13 Nybegynder
22. maj 2003 - 20:09 #16
kan ikke helt forstå det, tpo. Har lagt alle de filer du snakker om ude på c drevet( i roden ), men den vil stadig ikke boote direkte op på mit d drev hvor win2000pro ligger. Kører med floppy stadig for at få boot up menuen frem

hilsen chr13
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2003 - 22:30 #17
Start Disk Management og slet dit C: drev. Opret en Partition, sørg for at den bliver markeret som Active. Formater drevet, læg de 3 filer fra disketen ind på disken. Genstart maskinen, husk at sætte harddisken til at være første boot device.

Hvis dette ikke hjælper, skal jeg have en detaljeret beskrivelse, af bootforløbet, og konfigurationen af din harddisk.

Ps. Sørg nu for at det er den rigtige disk du sletter.

Pps. Du har jo instalations filerne til Windows 2000, liggende på D: drevet. Så du kan da bare instalere Windows 2000 på dit C: drev.
Eller køre en repair. som kenp så smukt beskriver.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. maj 2003 - 22:36 #18
Fandt dette lille program, som jeg tror kan hjælpe dig:
http://www.nu2.nu/mkbt/

Download det til d:\
Lad bootdisketten du bruger for at starte din 2000'er op, sidde i a:drevet og kør denne kommando i en dosprompt:
mkbt a: c:
kopier de 3 filer fra disketten over på c:\drevet og genstart computeren uden bootdiskette.

Ifølge dokumentationen er det det der skal til for at gøre din c:\partition bootable.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
22. maj 2003 - 22:38 #19
Rettelse:

Download det til d:\
Lad bootdisketten du bruger for at starte din 2000'er op, sidde i a:drevet og kør disse kommandoer i en dosprompt:
d:
cd \
mkbt a: c:
kopier de 3 filer fra disketten over på c:\drevet og genstart computeren uden bootdiskette.
Avatar billede chult Nybegynder
28. maj 2003 - 18:57 #20
NTLDR er din boot loader når du har fjernet den(den ligger på c:) kan du spand ikke starte. Men du kan rede din comp med at smide en w2k disk i og så boot den. på et tidspunkt kan du komme i console mode og der kan du få den til at lave en ny MBR
Avatar billede bredker Nybegynder
31. maj 2003 - 18:06 #21
er det lykkedes
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2003 - 17:26 #22
Lukketid.