Avatar billede gribben Nybegynder
20. maj 2003 - 18:42 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Digital camera: Canon, Kodak - eller?

Jeg vil købe et digital camera og har læst at Canon Ld - et eller andet - tager betydelig bedre billeder en - Kodak et eller andet - dog er de af samme type ca. på størrelse af en pakke cigaretter!
Prisniveauet er kr. 6.500 - 6.900.
Er der nogen der har erfaring eller bedre forslag til et digital camere?

gribben
Avatar billede fcs Novice
20. maj 2003 - 18:56 #1
Jeg har selv lige købt et Minolta Dimage 7i http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324727900 (i Tyskland - kamera + 1GB IBM Microdrive kort) til lidt over 1000 Euro!! Super kamera med masser af lagerplads. Jeg har kun lige taget et par testbilleder, men de er lækre. Du kan finde en meget uddybende anmeldelse på http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/dimage7i.html

7xoptisk zoom og 5 megepixel = super billeder

Sig til hvis du har flere spørgsmål.
Avatar billede gribben Nybegynder
20. maj 2003 - 19:14 #2
Jeg har været inde på dit link, men synes prisen er lige i overkanten, selvom kvaliteten synes helt i top, vi er jo kun amatører.

Hvad mener man om denne?
www.dandiscount.dk
CANON Digital Camera
(MV530l) / CHOK PRIS!
Inkl. Taske
18 x optisk zoom, 350 x digital zoom, LCD farveskærm og søger, elektronisk billedstabilisator, natoptagelse.Tysk prisKr. 5.895

Nu er jeg som sagt nybegynder, men da jeg slog op hos Canon på typenummeret, mener jeg, der er tale om et videocamera! Måske tager jeg fejl?
Det er ikke en video, jeg ønsker, men et digital camerea til faste billede:
Jeg ved, jeg er naiv på dette felt,derfor spørgsmålet.
Avatar billede fcs Novice
20. maj 2003 - 19:29 #3
Det er et videokamera

Du har ret i at vi "kun" er amatører, men jeg købte det på baggrund af at jeg gerne vil lære at fotografere og blive en "prof. amatør" ;-)
Avatar billede gribben Nybegynder
20. maj 2003 - 20:35 #4
Du har ret, det vil jeg også, men ikke for enhver pris ;-). Så rig er jeg heller ikke, men hvad mener du/I (hvis andre skulle være interesserede i at deltage) om nedenstående?

http://www.canon.dk/index1.htm
Power shot S50
Avatar billede hr.usb Nybegynder
20. maj 2003 - 21:31 #5
se et udvalg af Olympus kameraer. Olympus har en speciel tilkobling til usb porten
- kameraet bliver oprettet som et drev f.eks. E:drev hvilket giver en hurtig udveksling af billederne med pc/bærbare
http://shopbasic.dk/mall/shop_varer.asp?cat_id=68261&shop_id=5957
Avatar billede fcs Novice
20. maj 2003 - 22:10 #6
Kigge man på http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/s50.html vil man se at han er meget begejstret. Jeg tror ikke at du vil blive skuffet over det. Personligt ville jeg have en højere zoom og gik derfor over til Minoltas kamera, men smag og behag er jo forskelligt. Umiddelbart lyder det på anmeldelsen som om at det er et glimrende kamera, som man kan bruge med glæde mange år fremover.
Avatar billede fcs Novice
20. maj 2003 - 22:14 #7
Her er en anden anmeldelse, som også anbefaler det varmt: http://www.imaging-resource.com/PRODS/CS50/CS50A.HTM
Avatar billede kaalle Nybegynder
20. maj 2003 - 22:24 #8
Hvis du vil have et godt kamera fra Canon i "cigaret-pakke størrelse", ja så burde der ikke være nogen tvivl om at det er Canon IXUS 400 du søger. Det er et lækkert lille kamera på 4 Megapixel, 3X optisk zoom og god billedgengivelse med digic processoren som også bruges i det meget anerkendte (og meget store i volumen) G3. Det kan købes billigst hos kamerahuset på Nørrebro i København for 4215 kr.
Andre priser og steder tjek her: www.edbpriser.dk/hardware/digitalkamera.asp

Du kan bl.a. læse en test af kameraet her:  http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_s400-review/index.shtml
(den hedder godt nok S400 i reviewet, men det er fordi kameraet har forskellige navne afhængigt af hvor i verden det sælges).
Avatar billede kaalle Nybegynder
20. maj 2003 - 22:31 #9
Der er ingen tvivl om at S50 også er et lækkert kamera. Det er noget større end IXUS 400, men har dog også flere manuelle indstillingsmuligheder.
Hvis du hælder til S50, ville jeg dog mene at du skulle overveje om du har brug for 5 megapixel, for kan du nøjes med 4 får du et lige så godt kamera i det 1000kr billigere S45 til 4325 kr, ligeledes billigst hos kamerahuset.

PS: det er ikke en reklame for kamerahuset, men blot en konstatering, måske også fordi det er dejlig nemt at handle der når man selv bor på Nørrebro ;0)
Avatar billede gribben Nybegynder
20. maj 2003 - 23:57 #10
Foreløbig tak alle! Jeg vender tilbage. Alle svarene har givet mig en hel del at tænke over og undersøge, især at der er så stor prisforskel, men spørgsmålet er stadig åbent.
Avatar billede gribben Nybegynder
21. maj 2003 - 16:37 #11
Tak alle, jeg vælger at dele points mellem fcs og kaalle.

gribben
Avatar billede fcs Novice
21. maj 2003 - 16:47 #12
Takker for point - sig endelig til hvis der er mere du vil spørge om. Skulle du have lyst til at se et billede jeg tog i går aftes med mit nye kamera, så kig ind på http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=29618

Hygge
Avatar billede gribben Nybegynder
22. maj 2003 - 13:34 #13
Det er et utroligt flot billede, du der har taget, og i modsætning til Alex, synes jeg også, at der skal forgrund med for at få dybde i billedets komposition.
Men jeg tror nu nok, jeg holder mig til S50 eller S45, det har jeg ikke helt besluttet endnu, det kommer også an på størrelsen af memory card.

Selv hygge
gribben
Avatar billede fcs Novice
22. maj 2003 - 16:37 #14
Gribben>> Tak for det ;-) Jeg havde besluttet mig 95% for at det skulle være et Dimage 7i jeg ville have og da jeg så fike et tilbud med 1GB kort oveni til samlet 3.000 - 4.000 kr under prisen i Danmark, så kunne jeg ikke lade være med at købe det.

Jeg håber at du snart får dit kamera og at du bliver glad for det - hvilket du så end vælger.

Hygge
Avatar billede gribben Nybegynder
22. maj 2003 - 19:09 #15
fcs>>>
Vil det sige du har købt dit kamera i Tyskland? Hvor? Dandiscount eller? Jeg bor meget tæt på grænsen, og er selvfølgelig interesseret i at spare hvad der spares kan!;-D
gribben