Avatar billede freezz Nybegynder
20. maj 2003 - 01:27 Der er 15 kommentarer

Harddisk viser kun 31,4GB af min 120GB...

Hejsa.
Har endelig fået min nye harddisk til at fungere. Den nye er slave til min gamle med winXP på.

Den mangler som sagt omkring 90GB.. hvad kan dette skyldes?- en forkert partition?
Avatar billede freezz Nybegynder
20. maj 2003 - 01:45 #1
OK.. Der er to muligheder på min HD mht jumpere. enten én jumper der gør HD'en til slave eller to. hvis der kun sidder én i har jeg 31,4GB og hvis to sidder i til slave kan den ikke ses i BIOS eller i WinXP...
Avatar billede aovergaard Nybegynder
20. maj 2003 - 02:02 #2
Har du husket under partitionering at fortælle at den skulle understøtte store harddiske?
Avatar billede aovergaard Nybegynder
20. maj 2003 - 02:08 #3
Prøv også lige at se her: http://www.eksperten.dk/spm/200774 Her var en bios opdatering løsningen.
Avatar billede fromsej Praktikant
20. maj 2003 - 07:12 #4
Hvilken HD?
Der findes tools til at omgå biosbegrænsninger med.
Avatar billede clauspersson Nybegynder
20. maj 2003 - 08:49 #5
hvilket bundkort kører du med?
i 97% af tilfældene er det bios der skal opdateres
Avatar billede freezz Nybegynder
20. maj 2003 - 11:12 #6
I BIOS kan jeg, hvis jeg sætter Secondary Slave til at finde en HD, sætte den til LARGE i en anden menu.. det vil jeg altså lige prøve..
HD: 120GB Hitachi Deskstar 180GXP
MoBo: ASUS A7V330
Avatar billede freezz Nybegynder
20. maj 2003 - 11:20 #7
Hmm.. virkede ik.. så det er en ny partitionering eller en BIOS-opdatering..
Kan jeg bruge Partition Magic? (hvad er nyeste version?
Avatar billede freezz Nybegynder
20. maj 2003 - 11:30 #8
Hov.. MoBo: ASUS A7V333
Avatar billede aovergaard Nybegynder
20. maj 2003 - 11:57 #9
Avatar billede michael2690 Nybegynder
20. maj 2003 - 16:20 #10
prøv af køre FDISK
Avatar billede freezz Nybegynder
20. maj 2003 - 17:00 #11
Køre fdisk? det gjorde jeg da jeg satte den nye HD til første gang... skal jeg køre den igen.. når jeg starter win op?

Opdatering af BIOS: skal jeg lægge en fil ind på bootdisketten?
Avatar billede clauspersson Nybegynder
21. maj 2003 - 11:05 #12
det vil ikke hjælpe at partitionere din harddisk, nyeste version af partition magic = 8
det vil heller ikke hjælpe at køre fdisk

problemet er at din bios ikke understøtter store diske
hvor gammelt er dit motherboard?

Opdatering af BIOS:
det er lidt forskelligt fra bundkort til bund kort, men inden du opdaterer skal du finde ud af om der overhovedet er opdateringer til dit bundkort der svarer til dit problem, på f.eks asus hjemmeside kan man under sit motherboard finde seneste bios opdatering og se hvad denne opdatering egentlig gør, for hvis der i opdateringen ikke er beskrevet noget om dit problem vil det heller ikke hjælpe at opdatere bios.
normalt skal man lægge bios filerne over på en system formatteret diskette og genstarte pcén med denne, du kan finde udførlig fremgangsmåde på asus hjemmeside:
http://www.asus.com.tw/support/download/item.aspx?ModelName=A7V333
Avatar billede glacier Nybegynder
21. maj 2003 - 14:56 #13
Hvis du køre FAT32, kan du ikke lave en partition der er større en 32 GB. for at du kan udnytte hele din hd, skal du lave en udvidetpartition
Avatar billede bohjorth Nybegynder
06. juni 2003 - 01:13 #14
Problemet kan også være at jumperen "cap Limit" er sat på ved en fejl. Den begrænser disken til 32gb
Avatar billede aovergaard Nybegynder
12. juni 2003 - 00:56 #15
lukketid???????????