Avatar billede miwe Nybegynder
19. maj 2003 - 13:22 Der er 13 kommentarer

Træk af data fra underark

Jeg har lavet et halvstort bestillingskatalog i Excel, men mangler muligheden for at trække varenummer + antal + pris/stk + pris ialt fra hvert varenummer på de underliggende ark/varegrupper ud på forsiden i et endnu ikke defineret bestillingsskema. Jeg aner INTET om programmering, så jeg er helt på bar bund. Jeg håber at have beskrevet problemstillingen korrekt og beder om jeres hjælp.
Avatar billede mile Juniormester
19. maj 2003 - 13:35 #1
Kan du ikke lave det vha. nogle lopslag ??
Avatar billede janvogt Praktikant
19. maj 2003 - 13:47 #2
Hvis dit katalog er struktureret nogenlunde, kan du bruge det som en tabel, hvori du laver nogle opslag ud fra varenummer - f.eks. via =LOPSLAG(), som Mile foreslår. Det vil dog være en fordel, hvis alle dine varer så ligger på samme ark.
Avatar billede miwe Nybegynder
19. maj 2003 - 13:54 #3
Det tror jeg ikke. Den skal jo kun trække data fra de varenumre, der er ændret fra nul til et andet tal (og det skal den trække fra alle underarkene) Jeg vil dog lige sige, at jeg ikke for 2 minutter siden anede, hvad lopslag er!
Avatar billede janvogt Praktikant
19. maj 2003 - 14:19 #4
Du kan godt lave en formel, som kun henter en værdi, hvis antal er større end nul - f.eks. =HVIS(ANTAL>0;LOPSLAG(....);"")

Du kan evt. sende dit ark til mig, så skal jeg kigge på det.
janvogt@esenet.dk
Avatar billede miwe Nybegynder
19. maj 2003 - 15:21 #5
Jeg sender lige en lille prøve til dig i aften når jeg kommer hjem fra arbejde (hele arket fylder ca. 30 Mb, derfor kun en prøve) På forhånd tusind tak.
Avatar billede mile Juniormester
20. maj 2003 - 08:41 #6
Hej Jan

Long time no hear - Har du det godt ??
Avatar billede miwe Nybegynder
23. maj 2003 - 16:14 #7
Hej Jan,

Jeg ville bare lige spørge om du har modtaget filen fra mig. Havde lidt problemer med at sende den (din mailbox var vist fuld).

venlig hilsen
Michael
Avatar billede miwe Nybegynder
27. maj 2003 - 22:49 #8
Jeg kan tilsyneladende ikke få fat i Jan. Er der nogen andre, der måske kan hjælpe?
(Hvis du ser dette, Jan, vil jeg stadig blive glad for et livstegn fra dig*S*)
Avatar billede janvogt Praktikant
27. maj 2003 - 23:50 #9
Hej Michael, nu skal jeg prøve at kigge på det.
Det havde jeg vist glemt .....

Hejsa Mile
Jo tak, jeg har det ganske udmærket. Lidt travlt, men derfor kan man jo godt ha' det godt :-)
Hvordan står det til på Fyn?
Avatar billede janvogt Praktikant
28. maj 2003 - 00:01 #10
Michael,
Umiddelbart er det vanskeligt at lave opslag fordi alle data ikke ligger på samme ark.
Jeg vil forelå, at du samler alle underark på ét ark. Så kan du få opfyldt alle dine behov.
Du behøver ikke miste overblikket ved at samle det på ét ark. Der findes en række gode Excel-værktøjer til at styre dette. Det kunne f.eks. være filter og/eller disposition.
Avatar billede mile Juniormester
28. maj 2003 - 08:30 #11
Hej Jan

Jo tak - solen skinner og så er alt jo godt.

Jette.
Avatar billede miwe Nybegynder
28. maj 2003 - 09:12 #12
Hej Jan,
Øhh, det er nok ikke umiddelbart muligt at lægge det i eet underark. Det vil simpelt hen blive for meget scroll. Der er ca. 110 sider ialt, fordelt på 16 underark. Der er næsten nødt til at være et index med underark. Alternativt kan man måske lave direkte spring til det enkelte afsnit fra indexet på forsiden, er det muligt? Det bedste ville selvfølgelig være hvis man kunne trække fra alle underarkene. Er det vanskeligt eller umuligt?
Avatar billede janvogt Praktikant
02. juni 2003 - 12:49 #13
Tro mig, det er ikke noget problem at springe til afsnit, varenumre etc.
Som jeg skriver findes der en række værktøjer til at styre dette.
F.eks. kan man på en overskuelig måde lukke lige præcis det afsnit op man ønsker at kigge i. Prøv at arbejde lidt med grupper og disposition.

Hvis du skal lave et effektivt opslagssystem vil det være en stor fordel at have alle dine grunddata samlet på ét ark.