Avatar billede ejoergensen Nybegynder
19. maj 2003 - 00:37 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Pc viser kun ½ mængde ram

Er det muligt at en pc med kun en stang sd133 ram i på 128 mb kan vise 64 mb i optællingen og egenskaber for system?
Det drejer sig om en nyere pc 1000 mhz som tilsyneladende pludselig kun har det halve ram af hvad vi troede/mente.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
19. maj 2003 - 00:42 #1
Er det den korrekte ram som der står at du skal bruge. Har faktisk set eksempler flere gange hvor det er halveret pga. at det skal være en 2 siddet stang, hvis det er det som er beregnet til computeren. Har du kun 1 side, og vil maskinen have en 2 sidet, så er det helt klart det som er dit problem. Det tyder den halvering kraftigt på.
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
19. maj 2003 - 00:55 #2
Den oprindelige ram som sidder i er 2 sidet. vi har prøvet med en ny "256 mb" stang 1 sidet alene og sammen, begge facit stadig kun det halve af hvad den burde vise.
Avatar billede aovergaard Nybegynder
19. maj 2003 - 01:00 #3
Har det altid være sådan?
Avatar billede peet-49 Novice
19. maj 2003 - 08:37 #4
Har du tjekket om indstillingerne i bios for ram er korrekte?
Avatar billede c-holst Novice
19. maj 2003 - 14:16 #5
Avatar billede fromsej Praktikant
19. maj 2003 - 14:24 #6
Understøtter dit bundkort den type ram?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
19. maj 2003 - 17:00 #7
Jeg tror problemet er, at du har onboard-grafik med delt ram.
Hvis det er tilfældet, så prøv lige at ta' et kig på manualen til din pc, om ikke der står noget med, at der er onboard-grafik med 64MB delt ram.
Det betyder nemlig, at den grafik-ram der skal bruges, tages fra de tilgængelige ram på bundkortet.
64MB + de 64MB du kan se der tælles op giver i alt 128 MB, og så passer pengene.

Jeg vil dog anbefale dig at skaffe nogle fler ram, alt andet lige.

Hilsen victor-1
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
19. maj 2003 - 23:09 #8
victor-1: nul, med en 128 stang siger den 64, med 372 siger den 196, så det er ikke fordi den tager 64 til grafikram. OG vi købte netop 256 mb ekstra for at kunne arbejde med billedredigering og scanning.
aovergaard: Ikke sikker, det er ikke min pc, men en jeg hjælper. Tror det ikke, mener den sagde rigtigt fra start.
Har tjekket den nye ram på anden pc og den er ok.
c-holst: det ? kan jeg ikke bruge, Pc-en er under et år gammel og når rammene virker fint sammen med andre på anden (ældre) pc, er det ikke det. Der må være en indstilling et sted der kan ses på.
Peet49: jeg prøver at se på om der er noget at finde i bios, men det er underligt at den pludselig skriver nøjagtigt ½ mængde af hvad man har sat i.
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
19. maj 2003 - 23:12 #9
Jeg lader lige spørgsmålet stå, for jeg ved ikke præcist hvornår jeg har tid til at se på maskinen igen. Der kan gå 2 dage og der kan gå mere, men inden for en uge skulle jeg være klogere på hvad bios siger
Avatar billede aovergaard Nybegynder
19. maj 2003 - 23:47 #10
Skal prøve at høre vores EDB ansvarlige i morgen, hvis han altså har tid 5 min. Vender tilbage.
Avatar billede c-holst Novice
24. maj 2003 - 06:44 #11
fandt du ud af det
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
05. juni 2003 - 13:23 #12
Så er jeg har igen, beklager der gik længere tid end jeg havde regnet med. Der kunne indstilles i bios med forskellige ting, bl.a. hvor hurtige ram var, men det hjalp ikke at stille på det. Det er en Award modular bios v4,51PG. Fik mistanke til at det måske kunne have noget med af gøre at det er pc133 ram? fik kigget nærmere på den originale ram og det er en 64 mb pc100ram og ikke som vi mente 128mb, så den angives korrekt, men hvorfor den så ikke vil angive resten korrekt er lidt underligt.
Var inde at se på producentens hjemmeside om der var hjælp at hente, men det så ikke ud til det umiddelbart, der skulle angives en masse forskelligt og så ville de kontakte en. Gad vide om de agter at tage penge for det, i så fald er det ligegyldigt.
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
05. juni 2003 - 13:24 #13
Fordi der nu gik lang tid og problemet ikke løstes straks, forhøjer jeg pointantallet.
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
05. juni 2003 - 13:29 #14
når jeg kan, forhøjer jeg. Kunne ikke lige nu. Jeg får ikke tid til at arbejde mere med det før efter pinse, men onsdag efter pinse skulle jeg gerne kunne få skidtet til at virke så nye ideer er velkomne. jeg dobler point.
Avatar billede bohjorth Nybegynder
06. juni 2003 - 01:24 #15
Da sd-ram er på vej fra markedet har ram producenterne lavet de "nye" ram blokke baseret på nogle andre chips, og ofte færre. Derfor vil mange p3 eller tilsvarende maskiner kun kunne bruge ½-delen af rammene
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
23. juni 2003 - 12:53 #16
bohjort: du havde noget af svaret. Da vi havde bikset længe med det , prøvede at vi at sætte to gamle 128 mb stænger i til erstatning for de 256 og så var den der. C-holst var faktisk inde på noget også, selvom jeg ikke troede det. Fantastisk at et 6 år gammelt bundkort kan køre bedre end et der under 2 år!
Bohjort og c-holst, jeg ville godt give jer point, hvis i lægger et svar her.
Jeg kigger ind imorgen eftermiddag igen og deler ud. Jeg beklager det har taget meget længere tid end jeg havde forventet at få løst problemet.
Avatar billede c-holst Novice
24. juni 2003 - 09:05 #17
ingen årsag, bare folk finder ud af tingene til sidst
Avatar billede bohjorth Nybegynder
24. juni 2003 - 23:23 #18
Enig med c-holst. En løsning er vel stadig det vigtigste her.. :-)