Avatar billede freezz Nybegynder
18. maj 2003 - 23:21 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Ekstra harddisk til pc med WinXP

Hejsa.
Jeg har investeret i en 120Gb HD, men kan ikke se nogle nye drev, når jeg tilslutter den. Min gamle harddisk med win på sættes til master og den nye til slave. Min gamle HD er delt op i to drev.. Har hørt om fdisk, men er det kun til Win98? skal der laves noget i BIOS?
På forhånd tak for hjælpen:)

Ps. der fulgte intet med til den nye harddisk..
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2003 - 23:24 #1
Højreklik på My computer -> manage....
Vælg disk managment.
Højreklik på din nye disk, og vælg "mark partition as active.
Her kan/skal du også formatere din disk
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2003 - 23:26 #2
Check også at du kan se din disk i BIOS. Den burde stå til noget der minder om "auto detect" - og så burde du kunne se den, når du booter din PC
Avatar billede freezz Nybegynder
19. maj 2003 - 03:41 #3
Øhh.. det er DK version.. ved ik helt hvor du v ha' mig til at trykke.. det er WinXP.. Har prøvet egenskaber, enhedshåndtering og administrer, men jeg kan ikke finde den nye.. I BIOS'en kan jeg heller ikke finde den..
Avatar billede freezz Nybegynder
19. maj 2003 - 03:42 #4
Skal den nye HD sættes til PS eller SS i BIOS?
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
19. maj 2003 - 04:20 #5
hmm, hvis den er helt ny, købt uden noget, gætter jeg på at der slet ikke er nogen partition på den. du skal bruge fdisk, ja, altså når du har fået den frem i bios. bios burde være indstillet til automatisk at se nye hdd. hvilket mobo har du, så kan vi jo finde ud af hvor det skal indstilles og hvad dit mobo generelt kan.
med fdisk så er det først:
fdisk /mbr  og så
fdisk
derefter kan du formattere den
Det er kun boot-partitionen der behøves at være aktiv, fdisk kan ikke aktivere en sekundær hdd.
MEEEN: du skulle jo nødigt fucke din første harddisk op, så jeg siger altid til folk der ikke har rodet med det før at de skal tage den gamle ud og sætte den nye til master, og ordne det med en win98 boot-diskette, den kan det hele.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. maj 2003 - 09:03 #6
ps eller ss ?????
Bare sæt den til autodetect, så finder den selv ud af det.
Avatar billede freezz Nybegynder
19. maj 2003 - 14:54 #7
hmm.. satte den nye til master og tog den gamle fra.. tror jeg har partitioneret og formateret den, men kan ikke se den nogle steder...!? - heller ikke i BIOS

Skal den nye sættes til Primary Slave (PS) eller Secondary Slave (SS)?
Avatar billede freezz Nybegynder
19. maj 2003 - 14:59 #8
Mit mobo: ASUS A7V333
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. maj 2003 - 15:44 #9
Nååå...det er ligegyldigt, dit motherboard skulle kunne autodetekte den ligegyldigt om den er på den ene eller den anden.
Men check i bios at hverken primary eller slave ikke er sat til None. Alle skal være sat til auto.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. maj 2003 - 15:44 #10
Men hvordan har du båret dig ad med at partitionere og formatere den hvis den ikke kan ses i bios ?
Avatar billede freezz Nybegynder
19. maj 2003 - 19:51 #11
Jeg satte den nye til Master og tog den anden fra og indsatte en Win98 boot-disk i og trykkede vidst '1' hele vejen igennem.. noget med logisk partition osv... Nogen der ved præcis hvad jeg skal gøre i DOS, når Win98 boot-disk er indsat?

PM: gamle HD med WinXP på
PS: AUTO (men kan ikke finde den nye HD)
SM: cd-rom drevet
SS: vidst nog AUTO..
Avatar billede freezz Nybegynder
19. maj 2003 - 19:52 #12
SS: vidst på AUTO..
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
19. maj 2003 - 19:55 #13
Så synes jeg du skal prøve at sætte den nye i alene og se om den kan finde den. Hvis den kan det, så sæt den som master på secondary channel og flyt din cdrom op som slave på primary.
Noget tyder på at de to hd'er ikke arbejder godt sammen på samme kanal.
Avatar billede freezz Nybegynder
20. maj 2003 - 00:45 #14
Mærkeligt.. BIOS vil kun have min gamle HD som PM og rom-drevet som SM.. og kan ikke finde den nye.. Jeg kan godt sætte PM,PS,SM og SS til Auto, men det ændrer ikke noget...!?
Avatar billede freezz Nybegynder
20. maj 2003 - 01:24 #15
OK.. rodede lidt v BIOS igen.. pludselig kunne jeg se:
PM: gammel disk
PS: ny disk
SM: cd-rom drev
SS: auto...

og i win kom mit nye G drev frem:)..
nu mangler jeg bare næsten 90 giga... den er kun på 31,4 GB!!!?

Det bliver et nyt spørgsmål... til flere point:)
tak for hjælpen alle sammen!