Avatar billede bv32 Nybegynder
18. maj 2003 - 20:25 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Grafikkort afhængig af bundkort?

Kan de nye grafikkort køre på alle bundkort eller er man nødt til at fordybe sig i sit bundkort? Jeg har f.eks. et bundkort med indbygget ATI 3D Rage Pro Turbo AGP chip og ifølge manualen disables denne når der installeres et nyt grafikkort. Kan det så være hvad som helst?
Avatar billede mercenary Nybegynder
18. maj 2003 - 20:40 #1
Det er afhængigt af hvilken sokkel der sidder på dit bundkort....feks. kan nogle bundkort fra asus godt være med agp sokkel og derfor så understøtter nyere grafik kort.Check dit bundkort og evt kik lige i manualen der står tit om det blot er en jumper eller om det er loddet til en bestemt type hardware.
Avatar billede bv32 Nybegynder
18. maj 2003 - 21:06 #2
Er det forstået rigtigt, at et nyt grafikkort kræver (kan kræve) drivere både til grafikkortet og til chipsættet på bundkortet? Så vidt jeg kan finde ud af, kan der ikke fås nye drivere til mit chipsæt. Hvordan kan jeg så finde ud af, hvilket grafikkort jeg vil kunne køre?
Avatar billede vic256 Nybegynder
18. maj 2003 - 21:11 #3
Alle, på nær meget gamle og specialicerede bundkort har AGP slots idag... Dit AGP slot kan være af typen 1x,2x,4x og på helt nye kort, 8x... Det betyder egentligt ikke så meget da alle nyere grafikkort er bagudkompatible, et 8x AGP grafikkort kan derfor sagtens kommes i en 2x AGP port...

(Hvis du kigger på bundkortet, vil dine PCI slots være hvide, evt. ISA slots sorte og en AGP slot være brun og der vil kun være 1 AGP slot.)

Sååå for at summere, har du et AGP slot og véd hvordan du disabler dit onboard grafikchipset, kan du købe det grafikkort du har lyst til...
Avatar billede vic256 Nybegynder
18. maj 2003 - 21:12 #4
Du har allerede drivere til chipsettet installeret, ellers ville sin Windows være "sjov"... Et nyt grafikkort vil naturligvis kræve en driver, men dette vil følge med kortet...
Avatar billede vic256 Nybegynder
18. maj 2003 - 21:15 #5
Du behøver heller ikke "nyere" drivere til dit chipset, bare de virker.. En nyere driver til chipset er som regel bare en fejlrettelse af den ældre driver.. Sååå det er da positivt der ikke er kommet nogle nyere driver updates ;-)
Avatar billede mrrius Nybegynder
27. maj 2003 - 21:14 #6
Hvis du har et agp slot ledig  ( plejet at være brun ), så kan du nok godt komme et af de nyere grafikkort i .
det skal helst mindst være agp x 4 , så kan du nemlig nemt køre med agp x 8 grafikkort .
det er desvære synd at du ikke bare skrev , hvad din bundkort hedder , da vi nemmere ville kunne give råd derom.
Den måde man oftest slår den indbyggede grafikkort fra , er inde i biosen.

Hvis du køber et nyt grafik kort, så skal du først afinstallere de gamle drivere osv. det gør du inde i afinstallere prg.
Under system/enhedshåndtering , sørger du for at din gamle grafikkort driver ændres til standart grafikkort driver
Avatar billede vic256 Nybegynder
02. juni 2003 - 15:12 #7
Er det lukketid, bv32 ?!?
Avatar billede tobias28 Praktikant
02. juni 2003 - 15:14 #8
Det er meget nemt at finde ud af! Hvad hedder dit bundkort? (står et eller andet sted på det, ellers prøv aida32)
Avatar billede tobias28 Praktikant
03. juni 2003 - 16:19 #9
vic256 -> ja det er vist lukketid!