Avatar billede tolsen Nybegynder
27. november 2000 - 13:46 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

ÆØÅ, PHP og MySQL

Hej Alle
Jeg har et problem med at få vist æøå på min php-sider når jeg henter data fra MySQL. Er der nogle moduler der skal loades eller skal der laves et specielt script ?????????
Avatar billede pilehave Nybegynder
27. november 2000 - 13:51 #1
Du skal bare sørge for at dine æ,ø og å skrives som ASCII koder, dvs å skal skrives som å
osv..Så burde det være fikset..
Avatar billede limemedia Nybegynder
27. november 2000 - 13:56 #2
pilehave >> Jeg kører PHP og mySQL og har ingen problemer med ÆØÅ eller japanske two-byte karakteret.

Hvordan har du lavet dit script og hvordan ser data ud når de er i databasen. Er det lokalt eller ved udbyder du har problemet ?
Avatar billede el_gnu Nybegynder
27. november 2000 - 15:22 #3
pilehave => å har intet med ASCII koder at gøre!
Avatar billede mjl Nybegynder
27. november 2000 - 15:59 #4
Kører også æøå problemfrit...
Avatar billede pilehave Nybegynder
27. november 2000 - 16:33 #5
His ikke å har noget med ASCII at gøre, hvorfor er det så en del af ISO standarden?
Avatar billede el_gnu Nybegynder
27. november 2000 - 17:26 #6
ASCII indeholder ikke å så derfor kan det ikke være en ASCII kode!

HTML standarden bruger character entities og unicode værdier til specialtegn (se http://www.w3.org/TR/1998/REC-html40-19980424/charset.html)

å er en såkaldt character entity, hvor eksempler på unicode værdier kunne være å (decimal) og å (hexadecimal)
Avatar billede r_brejnholt Nybegynder
02. december 2000 - 21:53 #7
Jeg har heller ingen problemer med ÆØÅ i mysql, men htmlkoder generelt kan volde problemer - jeg har haft problemer med gåseøjne mm. Man ka\' jo fjerne nogen af fejlkilderne ved at køre
$text=htmlentities($text);
$text=addslashes($text);

Avatar billede r_brejnholt Nybegynder
02. december 2000 - 21:55 #8
... inden dataene placeres i db\'en
Avatar billede arrgh Nybegynder
14. december 2000 - 01:05 #9
Det lyder umiddelbart som et problem med tegnsæt:
E.g. Du hælder data i mysql med OEM tegnsæt og viser dem med Latin-1.

Du må skrive en lille konverteringsfunktion...
Avatar billede tox-man Nybegynder
29. januar 2001 - 20:54 #10
en anden mulighed er jo bare at fortælle mySQL at den skla bruge dansk tegnsæt, fordi så virker det også fint med æøå