Avatar billede rmosel Nybegynder
18. maj 2003 - 19:02 Der er 7 kommentarer

problemer med redhat 9 på internettet

Jeg har installeret RH9 og har problemer med at komme på internettet. jeg har 2 maskiner der kan gå på netter via en router (adsl), og da jeg havde windows installeret på begge kunne de komme på nettet uden problemer, min router har indbygget dhcp server så det er "vel bare" at opsætte et lokalnet eller hvad? det skal nævnes at jeg kan pinge diverse søgemaskiner (google, jubii, yahoo) men de browserer der er med RH (mozilla og konquerer) vil ikke indlæse nogen sider (fejlmeddelelsen er (www.google.com could not be found)Er der nogen linuxhajer der kan løse mit problem?
Avatar billede webcreator Nybegynder
18. maj 2003 - 19:07 #1
Hvis du kan pinge et website, så er du også på nettet.
Med RH følger et kontrol-center, hvor du kan oprette netværksforbindelser. Her opretter du en ganske normal LAN-profil med DHCP.
Avatar billede rmosel Nybegynder
22. maj 2003 - 08:48 #2
Det har jeg gjort fra starten af. jeg har nu fundet ud af at hvis jeg skriver ip adressen 216.239.51.100 i browseren virker det fint. jeg kan udlede at problemet er at der ikke er forbindelse til navneservere på nettet. hvordan skal jeg konfigurerer netværksindstillingerne så linux via min router kommer i kontakt med navne servere på internettet. jeg har prøvet at fjerne routeren og gå på via adsl modemmet, og så kunne browseren sagtens indlæse sider uden at jeg skulle skrive ip adressen. der er mange muligheder for at konfigurerer net i linux, og jg synes snart at jeg har prøvet dem alle
Avatar billede 6-pack Nybegynder
24. maj 2003 - 13:07 #3
Det lugter lidt af at det er din router da det åbentbart ikke er noget problem når du kører unden router
Avatar billede rmosel Nybegynder
27. maj 2003 - 20:25 #4
jeg er tilbøjelig til at give dig ret, jeg tror dog at det er muligt at konfigurerer rh9 til at bruge nameservers så det virker, så jeg har brug for mere hjælp til opgaven
Avatar billede kama Nybegynder
07. juni 2003 - 17:42 #5
Hvad står der i din /etc/resolv.conf?
Hvad står der i din /etc/sysconfig/networking/devices/ifcfg-eth0?
Avatar billede rmosel Nybegynder
09. juni 2003 - 15:30 #6
Min resolve.conf ser således ud
; generated by /sbin/dhclient-script.
nameserver 192.168.0.1
nameserver 195.249.61.17
search

min ifcfg-eth0 ser sådan ud
DEVICE=eth0
BOOTPROTO=dhcp
ONBOOT=yes
USERCTL=no
PEERDNS=no
TYPE=Ethernet

kan du udlede noget ud af det?
Avatar billede kama Nybegynder
09. juni 2003 - 15:47 #7
Det ser ud som om, at DHCP-serveren ikke giver brugbar DNS-information. Du kan manuelt skrive de 2 DNS-servere fra din udbyder ind i resolv.conf.