Avatar billede suppaikamo Nybegynder
18. maj 2003 - 14:59 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Min brænder/CD-ROM kører i PIO mode og kan ikke ændre det

har et problem med mn PLEXTOR 4012 bænder, den er begyndt at køre i PIO mode istedet for DMA mode 2, som den skal og det er ikke muligt at ændre det i windows device manager. I BIOS'en står drevet i den rigtige mode, så det er ikke der problemet ligger!! Har for nyligt formateret og umiddelbart efter formateringen var problemet der ikke, men er tværtimod opstået her 2 dage efter,nok som følge a en program konflikt eller ngt, men har ingen anelse om hvor jeg skal lede for at få det rettet?? Er v a være træt a a overføre i sneglefart, så håber der er nogen der kan hjælpe!

MVH AR
Avatar billede soreno Praktikant
18. maj 2003 - 15:06 #1
Har du andre devices på den IDE port ?

Hvis du f.eks. har et gammelt PIO4 cd-rom drev sammen med en UDMA brænder - så vil det være laveste fællesnævner der sætter hastigheden. Altså PIO mode.
Avatar billede suppaikamo Nybegynder
18. maj 2003 - 15:12 #2
Nej Det er den eneste enhed på den pågældende port og der problemet opstod som sagt også et stykke tid efter jeg formatterede, så jeg eller noget jeg har installeret må ha forårsaget det!
Avatar billede thundergizmo Nybegynder
18. maj 2003 - 21:03 #3
kigger lige lidt med, har samme prob.
Avatar billede chalde Seniormester
18. maj 2003 - 21:06 #4
havde samme problem med min plextor.. windows ædrede den på et tidspunkt fra DMA til PIO....
Blev nødt til og fjerne ide-kanalen samt brænderen i enhedshåndtering og genstarte....
Prøv det..
Avatar billede suppaikamo Nybegynder
19. maj 2003 - 17:11 #5
Yes læste lidt på sagen selv og fandt goså ud a at det var en mulighed som virkede, men tak for svaret anyways! Fandt dog også ud af, at hvis problemet opstår gentagne gange, kan det løses ved at rode lidt i reg-editoren, se hvordan her: http://www.cdrinfo.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8915! Der står blandt andet også, at grunden til, at windows xp skifter mode er pga. fejloverførsel, så måske det også kunne være en god ide fx lige at prøve at skifte IDE kabel eller ngt lign...
Avatar billede chalde Seniormester
20. maj 2003 - 10:20 #6
super... så lærte jeg også noget nyt :-)
tak for point....