Avatar billede andersenit Nybegynder
04. april 1999 - 00:00 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Vinduer der bryder et frameset

Er der nogen der ved om man i IE4 kan få vist data fra 1. frame i et frameset hen over det 2. frame i framesettet? Jeg kan ikke rette i det 2. frames data.

Jeg har prøvet med z-index i framesettet, uden held.
Avatar billede padkjaer Nybegynder
04. april 1999 - 11:16 #1
ehhhh...

Tror du at du kunne uddybe din forklaring?
Avatar billede Slettet bruger
04. april 1999 - 11:25 #2
Vis jeg forstår det du mener, vi jeg sige at det ikke var muligt.
Desuden hvad skal du bruge det til? - så kan det være jeg bedre kan hjælpe dig med en løsning...

//overload
Avatar billede andersenit Nybegynder
04. april 1999 - 11:28 #3
Jeg har 2 frames i mit frameset og et menusystem i det øverste som kun er 25px højt. Når mine menuer "folder sig ud" bliver de ikke vist, da de bliver skåret af der hvor 2. frame begynder. Jeg havde troet at jeg med z-index kunne få den ene frame til at ligge "oven på" den 2. frame men det virker ikke. Jeg har ikke kontrol over hvilke data der bliver vist i 2. frame og kan derfor ikke rette i dens data.
Avatar billede jumper Nybegynder
04. april 1999 - 17:26 #4
z-index er til at positionere layers i forhold til hinanden. Dvs, i hvilken rækkefølge. Du kan ikke bruge z-index til at styre frames med.

Til gengæld kan du ændre dine layers (DIV) tags til position=relative istedet for position=absolute.

Du kan selvfølgelig også bare lægge dine underpunkter til menuen som layers nede i din 2. frame, og lade dem være skjulte. Når de så skal vises, kan du kalde en funktion der viser det pågældende layer.

Hvis dette ikke er svar nok, så vedlæg koden her på siden, eller giv os et link. Så kan jeg ændre det, så det virker :)

/Thor
Avatar billede cyberesben Nybegynder
04. april 1999 - 18:14 #5
til padkjaer:

synes du ikke det er lidt usmart at forhindre andre i at svare ved at skrive noget pladder eller en kommentar der hvor andres svar ellers skulle have stået?
Avatar billede andersenit Nybegynder
04. april 1999 - 19:21 #6
Kære Jumpy...Jeg kan ikke rigtig følge dig i hvordan jeg skal kunne bruge position til noget, og jeg kan IKKE rette i 2. frames data (som jeg allerede har skrevet 2 gange før <suk>).

Anyway, her kommer linket og så ville jeg da blive umådelig glad hvis du kunne løse det :)

http://baneblade.subnet.dk
Avatar billede dcasso Nybegynder
06. april 1999 - 10:34 #7
Du har virkelig et problem her!

Du burde lave en iframe, som du sætter ind i et layer og når så en person trykker på din menu, skjuler/flytter du iframens position.

Dit problem består nemlig i, at det er umuligt (indtil videre) at vise noget fra en frame oven i en anden.
Avatar billede andersenit Nybegynder
06. april 1999 - 11:30 #8
God ide dcasso, det kunne måske lade sig gøre, det vil jeg prøve.
Avatar billede jumper Nybegynder
06. april 1999 - 21:06 #9
andersenit, selvfølgelig kan du rette i 2. frames data med Javascript.

Hvis du opretter dine underpunkter i den 2. frame ved hjælp af layers, kan ud lade dem være skjulte. Når man så trykker på et hovedpunkt, kalder du det pågældende layer og be'r det om at blive vist. Samtidig skjuler du de andre layers.

Nemt og hurtigt, og i den forbindelse bruger du position til at sige, at underpunkterne ikke skal følge med når man scroller op og ned i den 2. frame, men at de skal blive hvor de er.

Hvis du vil, kan du se en menu jeg lavede i ren Javascript. Den er ikke lavet til 4.* browsere og opefter, men til gengæld virker den helt ned til Netscape 2 ( blær :) ). Adressen er www.erfakons.dk

Jeg skal nok kigge ind på din side, og se hvad jeg kan gøre

/Thor
Avatar billede andersenit Nybegynder
06. april 1999 - 22:56 #10
Når jeg siger at jeg ikke kan rette i 2. frames data er det fordi jeg ikke har kontrol over kildekoden, ie. det er "fremmede" websites der skal vises i 2. frame. Hvis du kigger på http://baneblade.subnet.dk kan du måske forstå hvad jeg mener.
Avatar billede dcasso Nybegynder
07. april 1999 - 08:13 #11
hvis du får brug for hjælp til at lave det jeg siger, kan du bare sige til. Jeg har også brugt noget ligende på en af mine ejne sider
Avatar billede jakoba Nybegynder
03. marts 2001 - 06:32 #12
Du kan lave et popop vindue og placere det så det rager indover den anden ramme.
Det er den eneste måde et vindue eller en ramme kan få lov til at \"tegne udenfor sig selv\".
Duk kan (på fx www.bratta.com) finde scripts der ser ud som om de tegner henover en rammeadskillelse, men det er en illusion, i virkeligheden giver de instrukser til noget samarbejjdene kode i den anden ramme, hvorefter konden i anden ramme tegner det der ligner en fortsættelse.

mvh JakobA
Avatar billede andersenit Nybegynder
03. marts 2001 - 13:32 #13
Endelig et svar, kun 2 år forsinket ;)

Jeg må vist hellere få givet de point og få lukket dette spørgsmål.

Tak for hjælpen.

Mvh, Kasper