Avatar billede webcider Nybegynder
18. maj 2003 - 14:37 Der er 47 kommentarer og
1 løsning

Gevaldigt kan ikke komme ind i bios

Hej eksperten jeg har et gevaldigt problem jeg skulle sætte min gamle harddisk en Compaq quandron 20 gb i min mor og fars også går den død først kunne den ikke finde harddisken jeg gik da ind i bios'en kan ikke helt huske hvad den hedder og derefter trykkede jeg autodetect hdd and ide så trykkede jeg 3 Large på primary også savede jeg det den gør nu er at den viser lige processoren også går den kold fuldstændig jeg har ikke rørt ved andet end autodetect hdd så jeg fatter ikke den ikke gider at komme videre til at vise antal af ram/memory den har jeg har prøvet at rykke rundt med rammene og taget alle stik ud af cd og hd også strøm stikkene så derfor fatter jeg det ikke jeg har endda prøvet at tage processoren ud og på igen

håber i kan hjælpe

helst inden klokken 16,00 maj/18
Avatar billede tblaster Nybegynder
18. maj 2003 - 14:40 #1
Prøv at tage bios batteriet ud af bundkortet og tage alt strøm fra computer og lad den så stå i en 15-30 min. Smid så batteriet i igen og start computeren ... så skulle din bios gerne være genstartet!
Avatar billede fromsej Praktikant
18. maj 2003 - 14:40 #2
Jumpersettings?
Er det den eneste hD i maskinen?
Avatar billede webcider Nybegynder
18. maj 2003 - 14:41 #3
Nej de havde en i forvejen
Avatar billede fromsej Praktikant
18. maj 2003 - 14:42 #4
Så har du vel husket at jumpe den som slave?
Avatar billede webcider Nybegynder
18. maj 2003 - 14:42 #5
skal der være strøm til når jeg trækker stikket ud
Avatar billede fromsej Praktikant
18. maj 2003 - 14:43 #6
NEJ, altid slukket når man roder med Hardware.
Avatar billede tblaster Nybegynder
18. maj 2003 - 14:44 #7
trækker stikket ud? Hvis du vil tage alt strøm fra computeren så skal computeren være slukket!
Avatar billede webcider Nybegynder
18. maj 2003 - 14:45 #8
okay jeg slukker computeren trækker bios batteriet ud også prøver jeg at genstarte igen om 30 minutter

er det correct ??
Avatar billede tblaster Nybegynder
18. maj 2003 - 14:46 #9
du skal også lige sørge for at du har taget alle størm stik ind i computeren af ... der skal ikke gå strøm ind i computeren ...
Avatar billede webcider Nybegynder
18. maj 2003 - 14:48 #10
okay jeg har taget 2 stik ud det ene står der ps 1 og det andet er en hel masse små stik som sidder sammen ved siden af en lille rød pære der står blandt andet på nogle af dem Hdd power supply
Avatar billede fromsej Praktikant
18. maj 2003 - 14:49 #11
Tjek så lige jumperne samtidig.
Avatar billede webcider Nybegynder
18. maj 2003 - 14:50 #12
nej der står på det ene Hdd led og power led ,power sw
Avatar billede webcider Nybegynder
18. maj 2003 - 14:50 #13
okay har tjekket jumperne
Avatar billede fromsej Praktikant
18. maj 2003 - 14:51 #14
De skal sidde på bundkortet.
Avatar billede webcider Nybegynder
18. maj 2003 - 14:54 #15
HDD Qaundron 20 gb Vandret en tag ned
HDD 01 15 gb står med en der er vandret helt nede i bunden og en der ligger ned
Avatar billede fromsej Praktikant
18. maj 2003 - 14:56 #16
Det blev jeg ikke klogere af, hvad er det præcise navn på de to HDér?
Avatar billede webcider Nybegynder
18. maj 2003 - 14:59 #17
kan ikke se det jeg skruger dem lige af vent
Avatar billede tblaster Nybegynder
18. maj 2003 - 15:00 #18
webcider ... der er et mærke på dine harddiske der viser hvordan de skal jumpes når de skal stå som master og slave!
Avatar billede webcider Nybegynder
18. maj 2003 - 15:03 #19
den der sad i var en Maxtor model 91531u3
den der skal i er en Compaq Qauntum 3,5 series
Avatar billede fromsej Praktikant
18. maj 2003 - 15:04 #20
quantumen skal så sidde i som den eneste HD?
Avatar billede webcider Nybegynder
18. maj 2003 - 15:04 #21
det står der ikke
Avatar billede webcider Nybegynder
18. maj 2003 - 15:05 #22
nej de skal begge 2 sidde i fordi min mor og far mangler plads
Avatar billede fromsej Praktikant
18. maj 2003 - 15:05 #23
Avatar billede fromsej Praktikant
18. maj 2003 - 15:06 #24
Dette burde gælde for begge Harddiske.
Avatar billede webcider Nybegynder
18. maj 2003 - 15:08 #25
okay så de skal bare stå ens på begge hd ??
Avatar billede fromsej Praktikant
18. maj 2003 - 15:09 #26
Nej, den HD styresystemet er på skal være Master, den du skal bruge til lager skal være slave.
Avatar billede webcider Nybegynder
18. maj 2003 - 15:10 #27
er det rigtigt det stik jeg trak ud af bundkortet

jeg ved godt jeg lyder dum men jeg tror jeg bliver klogere på det her :-D
Avatar billede webcider Nybegynder
18. maj 2003 - 15:10 #28
okay
Avatar billede fromsej Praktikant
18. maj 2003 - 15:11 #29
Nej, det var ikke rigtigt.
De stik skal sættes i igen på deres respektive pladser på bundkortet.
Du skrev forhåbentlig op hvor du tog dem ud henne?
Avatar billede tblaster Nybegynder
18. maj 2003 - 15:12 #30
Den ene skal stå som master og den anden som slave hvis de altså køre på samme kabel ...

Pr. ide kabel du har kan du altid kun tilslutte 2 enheder, eks. 2 harddiske, 2 cd-rom drev eller en harddisk og et cd-rom drev eller lign. Når du har 2 enheder på et kabel skal den ene altid stå som master og den anden som slave, hvorimod det oftest er ligemeget hvad de står når du kun har en enhed på et kabel.

Med hensyn til dine harddiske så er det vigtigt at den du tilslutter til primærkablet skal stå som master for at kunne boote. Jeg regner med at du før kun have en harddisk på dit primær kabel og nu vil have 2. Så skal den du vil køre windows på køre som master og den anden som slave!
Avatar billede webcider Nybegynder
18. maj 2003 - 15:12 #31
øhh ja
Avatar billede fromsej Praktikant
18. maj 2003 - 15:13 #32
Ellers kan du se det i manualen til bundkortet, du brænder ikke noget af ved at vende dem forkert, men dioderne lyser ikke til HDD og Power, hvis de vender forkert.
Avatar billede webcider Nybegynder
18. maj 2003 - 15:20 #33
hvordan ser bios batteriet ud og skal jeg være meget forsigtig med det
Avatar billede webcider Nybegynder
18. maj 2003 - 15:21 #34
Quantum er den de har vist til venstre ikk ??
Avatar billede tblaster Nybegynder
18. maj 2003 - 15:22 #35
bios batteriet er rundt og ca 1-2 cm i diameter ... det er gråt ... nej du skal ikke bære meget forsigtig med det ... det holder til meget!
Avatar billede fromsej Praktikant
18. maj 2003 - 15:23 #36
Bios batteriet er en lille sølvgrå "knap", og ja du skal passe på når du tager den ud.
Jeg knækkede min batteriholder, og måtte lodde en ny i.
Avatar billede webcider Nybegynder
18. maj 2003 - 15:25 #37
kan det passe det er den der sidder under mit VGA kort
Avatar billede tblaster Nybegynder
18. maj 2003 - 15:26 #38
den kan sidde overalt på bundkortet ... det er den eneste der er på hele kortet!
Avatar billede webcider Nybegynder
18. maj 2003 - 15:28 #39
okay der er 2 jumpere på maxtoren i det du gav mig stod der ikke noget om den anden skal jeg bare putte den i en pose eller noget
Avatar billede fromsej Praktikant
18. maj 2003 - 15:29 #40
Ang. jumpersettings, må vi gå ud fra at den der sad i PCén er jumpet som Master, hvilket med fører at den du vil sætte i skal jumperen bare pilles af, så er den slave.
Du skal huske at detecte den i BIOS bagefter.*S*
Avatar billede tblaster Nybegynder
18. maj 2003 - 15:30 #41
bare gem den hvis du skulle få brug for den en anden gang!
Avatar billede fromsej Praktikant
18. maj 2003 - 15:31 #42
Umiddelbart ja, men husk hvor den sad, skriv det op inden du fjerner den.
Avatar billede webcider Nybegynder
18. maj 2003 - 16:41 #43
Tak for hjælpen nu tror jeg det kører igen
Avatar billede fromsej Praktikant
18. maj 2003 - 16:45 #44
Godt.*S*
Tak for point, men burde Tblaster ikke have haft nogen af dem?
Avatar billede webcider Nybegynder
18. maj 2003 - 18:49 #45
joo han burde men jeg kan ikke give ham nu og jeg ville forfærdelig gerne have givet dig nogle Tblaster fordi du hjalp mig sgu lige så meget som fromsej så jeg bliver bare nydt til at sige tak jeg ville meget gerne have givet dig nogle men det var forsent nu jeg opdagede faktisk ikke engang hvem jeg gav point til er temmelig ny og tænke bare på at få det til at virke men Mange tak skal i have

Med Venlig hilsen WebCideR
Avatar billede fromsej Praktikant
18. maj 2003 - 20:30 #46
Tblaster>>Sig til så deler vi.*S*
Avatar billede tblaster Nybegynder
18. maj 2003 - 21:17 #47
fromsej ... det gør ikke noget
Avatar billede fromsej Praktikant
18. maj 2003 - 21:20 #48
OK, så bruger jeg dem med omtanke.*S*
Tak.