Avatar billede mobilboy Nybegynder
17. maj 2003 - 19:51 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Hvordan skal der formateres?

Min computer er delt i 2 partioner c: med windows xp, som er formateret med NFTS. D: som indeholder diverse ting, og er formateret i fat32. Hvordan for jeg nu endten formateret drevet med NFTS til fat32, eller hvordan formatere jeg drevet, og installere xp på den. Jeg kan ikke boote op fra dos, da den skriver: Can not be run in DOS mode.

Håber på lidt hjælp.
Avatar billede fromsej Praktikant
17. maj 2003 - 19:53 #1
Boot på din XP CD, så får du mulighed for at formatere din HD.
Avatar billede fromsej Praktikant
17. maj 2003 - 19:53 #2
1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom
kan du ikke boote på din cdrom eller vil du ikke pille inde i bios kan du hente bootdisketter til xp.
2:Nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)
3:spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)
4:Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev med mindre du kører dualboot.
5:Nu fortæller den dig at der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L = formatering) eller du vil lave en repair (R)
og nu skal du trykke på L.
6:Og du vil nu se at den går igang med at formater dit drev og bagefter starter den op med at lave en helt ny indstalation.
7:Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny installation af windows xp.
8:Men vil du blot formater dit drev for evt at lægge win9x ind skal du blot genstarte din maskine efter den har formateret drevet.
Men husk nu hvis dit drev er NTFS at der kan man ikke lægge win 95/98/me ind på det skal have fat 16 eller fat 32 og så skal du igang
med en fdisk eller et 3 parts program hvis du ikke vil miste data.
Avatar billede mobilboy Nybegynder
17. maj 2003 - 19:58 #3
Jeg kan  ikke boote på cd'en. Og de der disketter, har jeg ikke for meget held med..

Forklar det venligst som ovenstående, helt nede på jorden. :-)
Avatar billede fromsej Praktikant
17. maj 2003 - 20:01 #4
http://www.microsoft.com/downloads/results.aspx?productID=4C937A02-BAE0-4317-A1A9-0C56CD979D05&freetext=installation&DisplayLang=da - Bootdisketter Win XP.

Det fylder 6 disketter, så der er lidt at gå i gang med.*S*
Når du har lavet disketterne, booter du maskinen på diskette 1, skifter diskette når den beder dig om det, så burde det gå af sig selv.
Avatar billede fromsej Praktikant
17. maj 2003 - 20:02 #5
Ellers så må du jo få byttet din XP CD til en bootable.*S*
Avatar billede mobilboy Nybegynder
17. maj 2003 - 20:05 #6
Hvorfor er min cd ikke bootable? forstår jeg ikke. Nå men de 6 disketter har jeg prøvet før, men de virker ikke. Eller jeg kan godt boote, men så genstarter den bare, som intet er hendt.
Avatar billede fromsej Praktikant
17. maj 2003 - 20:08 #7
Der er kun de to muligheder, så vidt jeg ved.*S*
Men gå ned i forretningen med XP CDén og forklar dem at du ikke kan boote fra den.
Avatar billede mobilboy Nybegynder
17. maj 2003 - 20:17 #8
og hvad er den anden muligheD?
Avatar billede fromsej Praktikant
17. maj 2003 - 20:18 #9
Disketterne, det bedste er 6 helt friske.*S*
Avatar billede mobilboy Nybegynder
17. maj 2003 - 20:25 #10
Kan du ikke forklare det med disketterne helt fra bunden? Altså når de er lavet.

Er det ikke fint med 6 formatterde disketter?
Avatar billede fromsej Praktikant
17. maj 2003 - 20:30 #11
Jo det burde være godt nok med 6 formaterede disketter.
Giv dem numre fra 1-6, hent filen hos Microsoft via det link jeg lagde, den bruger du så til at lave disketterne med.
Husk det skal være til enten Home eller Pro, så du får de rigtige disketter.
Når disketterne er lavet, slukker du din PC, sætter diskette 1 i og booter fra den, så når programmet beder dig om at skifte diskette gør du bare det.
Avatar billede mobilboy Nybegynder
17. maj 2003 - 20:40 #12
og skal cd'en sidde i drevet? Hvad gør jeg efter de er installeret. Bliver der auto formatteret?
Avatar billede fromsej Praktikant
17. maj 2003 - 20:42 #13
Du skal bare følge vejledningen i mit andet indlæg, fra punkt 2 og fremefter.
Hvis du også vil formatere dit D-drev, kan du bare gøre det når XP er installeret.
Avatar billede fromsej Praktikant
17. maj 2003 - 20:44 #14
Du skal lige huske, når du bruger disketterne skal Floppy være First Boot Device.
Avatar billede mobilboy Nybegynder
17. maj 2003 - 20:46 #15
det der med F8 har jeg ikke lige helt fået fat i. Hvad gør det ud på?
Avatar billede fromsej Praktikant
17. maj 2003 - 20:51 #16
Det er når den spørger om du vil godkende betingelserne, så skal du trykke <F8> hvis du vil godkende eller en anden tast, hvis du ikke vil.
Avatar billede mobilboy Nybegynder
17. maj 2003 - 21:06 #17
nå ok.. er ved at lave disketter nu...
Avatar billede mobilboy Nybegynder
18. maj 2003 - 09:15 #18
Jeg har nu formatteret. Mange tak for din hjælp, den har været guld vær.

Lige et sidste spørgsmål på falde rebet. Hvordan for jeg min computer til at køre hurtigere? Jeg har en AMD XP 2000+, men jeg synes ikke den kører specielt hurtigt. Er der noget man kan gøre ved det?
Avatar billede fromsej Praktikant
18. maj 2003 - 13:57 #19
Mere Ram er et godt bud.
Ellers skal du ud i overclocking, og det har jeg ikke en sk.. forstand på.
Avatar billede fromsej Praktikant
18. maj 2003 - 14:24 #21
Tak for points.*S*
Avatar billede mobilboy Nybegynder
18. maj 2003 - 14:27 #22
Selv tak...