Avatar billede tycho Nybegynder
17. maj 2003 - 17:28 Der er 23 kommentarer og
4 løsninger

CPU-speaker alarm under opstart.

Dav.
Jeg har haft min køler, taget af for at rense den.
Men da jeg satte den på igen og tændte computeren, begyndte speakeren at udstøde en alarm (to toner efter hinanden, der gentager sig selv).
Kølerprofilen kører som den skal (den er korrekt tilsluttet) og bundkortet ser ud til at starte rigtigt op.
Det er et ASUS P4B266 kort med en Intel Celeron 1.8.
Hvad betyder den alarm?
-På forhånd tak.
Avatar billede mini-me Nybegynder
17. maj 2003 - 17:33 #1
Har du sat koeleren paa CPU-Fan paa motherboard?
Og ikke bare FAN2 eller lign?
Avatar billede lrd Nybegynder
17. maj 2003 - 17:33 #2
Gør den det hvergang efter rensningen
Avatar billede lrd Nybegynder
17. maj 2003 - 17:34 #3
Kikker lige med for havde en ven der havde samme problem så måske kunne man lære noget :-)
Avatar billede tycho Nybegynder
17. maj 2003 - 17:37 #4
Køleren sidder som den gjorde før jeg tog den af, så den skulle gerne sidde rigtigt.
Jeg er bare bange for at jeg muligvis har beskadiget CPU'en da jeg tog køleren af.
Det er bl.a derfor jeg gerne vil vide hvad alarmen betyder (det lyder som en politi sirene, så noget må jo være galt).
Avatar billede mini-me Nybegynder
17. maj 2003 - 17:39 #5
Du har ikke beskadet CPU'en det er saa godt som umuligt! Jeg kan ikke finde en manual over bundkortet, men du kan evt. slaa efter i din egen, der plejer at staa hvad de forskellige alarmer betyder. Tror nu mere det enten er fordi du i bios har sat den til at alarmrere hvis koeleren koerer eks 1500 rpm... og det goer den jo kort naar du starter op... og hvis den saa naar at registrere det kunne dit problem ligge der.
Avatar billede metal_hansen Nybegynder
17. maj 2003 - 17:42 #6
hvis minime har ret, så skal du bare resette bios - det gør du ved at sætte den dertil indrettede jumper i den rigtige (læs: forkerte) position - ELLER du kan bare pille batteriet ud i 5 sek.
men tag nu strømmen fra først!!
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2003 - 17:47 #7
Beep codes:

AMI: http://www.hardwarecentral.com/hardwarecentral/tutorials/13/2/
Phoenix: http://www.hardwarecentral.com/hardwarecentral/tutorials/13/3/
AWARD:
1x long, 2x short: Indicates a video error has occurred and the BIOS cannot initialize the video screen to display any additional information.

Repeating (Endless loop):  Memory error. Bad memory or bad connection.

1 Long, 3 Short: Video adapter failure. Bad video adapter or memory.

High freq. beeps (while running): CPU is overheating. CPU fan failure.

Repeating High, Low beeps: CPU failure. Bad processor.

Any other beep(s): RAM problem.
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2003 - 17:49 #8
ASUS P4B266 <--- jeg mener det er en phoenix BIOS der sider på dette kort.
Avatar billede tycho Nybegynder
17. maj 2003 - 17:52 #9
Repeating High, Low beeps: CPU failure. Bad processor. Det er vist den :/

Da jeg fik alarmen første gang, kørte computeren ca. 7 sekunder før jeg slukkede den igen. Kølereren var tilsluttet CPU_FAN stikket, men jeg er ikke sikker på at det sad helt fast (jeg kunne vist skubbe det en lille smule længere ned da jeg prøvede.
Tager det virkelig ikke mere end 7 sekunder for en cpu at brænde sammen?
Avatar billede mini-me Nybegynder
17. maj 2003 - 17:54 #10
Tycho... starter pcen slet ikke laengere?

Normalt, er bios, sat til at pcen ikke starter hvis der ikke er nogen fan tilsluttet, og jeg kan ikke forstaa at hvis din koeleprofil har varet montert, at processoren saa er braendt af?! For Intel CPU'er plejer nu nok at kunne klare at blive startet uden koeler!
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2003 - 17:57 #11
Nej, man kan ikke brænde en CPU af på 7 sek.
Prøv at resette den BIOS, som metal hansen siger.
Avatar billede exorcet_martin Nybegynder
17. maj 2003 - 17:58 #12
tror at de puder der sidder på cpu´en måske ikke har det for godt.

Det vil sige at din Køler ikke når at ramme Cpu`en. og så bliver den for varm.

Det vil sige du skal ud at have nogle puder eller en ny Prosessor

For trækker selv det sidste... mellem 600 og 1000 kr har du en kanon ny og bedre prosessor. :D
Avatar billede tycho Nybegynder
17. maj 2003 - 17:58 #13
Har prøvet at reset'e den (havde batteriet ude i 30 sekunder), men det hjalp ikke.
Avatar billede mini-me Nybegynder
17. maj 2003 - 18:00 #14
Du har ikke en anden processor du lige kan proeve at saette i?
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2003 - 18:01 #15
exorcet_martin >> puderne sider der jo kun for at køleren ikke skal beskadige kernen. Hvordan kan sådan nogen ikke ha' det så godt, således at køleren ikke ramme cpu'en ordentlig.....???
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. maj 2003 - 18:04 #16
Hmm...måske du er kommet til at løsne cpu'en lidt da du satte køleren på igen, så den ikke sidder ordentligt ned i soklen.
Avatar billede mini-me Nybegynder
17. maj 2003 - 18:06 #17
Hmmm loesne cpuen? Har jeg ikke hoert foer :) Den er laast fast i boarded, og loesnes kun ved at aabne vha. laasearmen :P
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
17. maj 2003 - 18:07 #18
I know *s*
Men i betragtning af, at han jo har arbejdet "på" cpu'en, synes jeg nu det var værd at checke *s*
Avatar billede mini-me Nybegynder
17. maj 2003 - 18:10 #19
hehe :) Okay, vi kan jo ligesaa godt chekke alt nu vi er igang :)
Avatar billede mini-me Nybegynder
17. maj 2003 - 18:16 #20
Men Tycho, hvis du ikke faar gang i den, vil jeg umiddelbart raade dig til at sende din cpu tilbage, til koebstedet, og jeg vil mene der er store chancer for at du faar en ny. Da denne ikke bare burde braende af.
Avatar billede tycho Nybegynder
17. maj 2003 - 18:29 #22
Kan jeg forresten proppe en AMD 500 mhz i for at tjekke at det nu er cpu'en den er gal med? Altså, vil mit bundkort kunne køre den?
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2003 - 18:36 #23
Nej, du kan ikke sætte en AMD CPU i dette bundkort
Avatar billede tycho Nybegynder
17. maj 2003 - 18:40 #24
Jeg kan se at linket ikke virker. Jeg vil prøve at finde et andet sted at uploade det...
Avatar billede tycho Nybegynder
17. maj 2003 - 19:05 #25
Jeg prøvede at tage køleren af og sætte den på igen (for at sikre mig at den sad ordentligt). Det fjernede alarmen, men da jeg tog mine høretelefoner på, hørte jeg stemmen "No CPU Installed".

Så er der vel ingen anden vej end at købe en ny cpu...

ps. a.h.t at sende den ind, så blev den købt over nettet, og jeg prøvede at overclocke den for et stykke tid siden (hvilket jeg dog droppede), så garantien dækker nok ikke mere.

Men tak for hjælpen alligevel.
Avatar billede mini-me Nybegynder
17. maj 2003 - 19:06 #26
Tycho, det er lige meget om den er koebt paa nettet eller ej, vil tro at du nu stadig kunne reklamere paa den !
Avatar billede tycho Nybegynder
17. maj 2003 - 19:28 #27
Som sagt har jeg også prøvet at overclocke den (hvilket denne type cpu bestemt ikke har godt af), og jeg tror i virkeligheden at det har været grunden til det.
Men om det er grunden eller ej, så har jeg ændret clockhastigheden, og dermed frataget mig forsikringen.
Men set fra den lyse side, nu har jeg en undskyldning for at købe en bedre cpu :D