Avatar billede lauris Nybegynder
16. maj 2003 - 16:37 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Netværk mellem XP PRO & 98

HJÆLP....
Har 1 pc m. xp pro & 1 pc m. 98 som er tilsluttet 1 switch,
som er tilsluttet et kabelmoden m. stofanet.
Jeg kan gå på internettet fra begge pc'er, men pc'erne kan ikke kommunikerer med hinanden.
Håber der er nogen derude som kan HJÆLPE mig.

M.v.h. Lauris
Avatar billede riisager Nybegynder
16. maj 2003 - 16:49 #1
start med at få lokaliseret IP adresserne på begge maskiner.
W98 : Start-Kør-winipcfg - her står IP adressen
WinXP : Start-Kør-cmd-ipconfig /all

Når der kan pinges IP adresser, skal du sikre dig, at begge maskiner tilhører samme arbejdsgruppe. Finder du under Egenskaber for system.
Så skal der deles et eller andet ud på hver maskine.
Så skulle det kunne lade sig gøre, at få adgang fra Windows XP maskinen. Adgangen fra W98 er lidt mere besværlig.
Avatar billede lauris Nybegynder
16. maj 2003 - 16:52 #2
Har prøvet men kan ikke pinge IP adresserner
Der skal være muligt at spille sammen
Avatar billede lauris Nybegynder
16. maj 2003 - 16:56 #3
Begge IP adresser er lokaliseret på hver pc
kan ikke pinge fra xp til 98 og modsat vej
Avatar billede riisager Nybegynder
16. maj 2003 - 17:00 #4
kan du ikke oplyse mig alle IP adresser, der er angivet ?
IP, maske, default gateway, dns

Hvor mange IP adresser får du tildelt af Stofa ?
Avatar billede kenp Novice
16. maj 2003 - 18:59 #5
og når du ikke bruger en swich, så skal du også installere  IPX protocollen under dit netværk på begge maskiner, dette vil hjælpe med at du kan få forbindelse til den anden computer, hvis dine ip-adresser ikke ligger op af hinanden.

Der udover kan det være godt at oprette en bruger på din XP maskine, hvis i også skal kunne udveksle filer.
Avatar billede sascha Nybegynder
16. maj 2003 - 19:19 #6
Er xp's firewall aktiveret og har du ellers firewall'a der måske skal konfigureres ?
Avatar billede lauris Nybegynder
16. maj 2003 - 19:29 #7
XP PRO har internet adgang, hvis jeg bruger samme signon ID på 98, får jeg internet adgang. Har bestilt en familie opkobling men har ikke fået de nye signon ID endnu.Men hvordan får jeg XP & 98 til at komunikere sammen
Avatar billede kenp Novice
16. maj 2003 - 19:37 #8
De ting som vi har skrevet her, skulle faktisk få dem til at snakke samme selv om de ikke begge er på nettet
Avatar billede lauris Nybegynder
16. maj 2003 - 19:47 #9
Hvis jeg skriver ipconfig\all på XP bliver meddelsen = den angivne sti blev ikke fundet
Avatar billede lauris Nybegynder
16. maj 2003 - 19:50 #10
Hvis jeg skriver winipcfg på 98 får jeg oplyst IP+mask+gate, det se rigtig ud
Avatar billede lauris Nybegynder
16. maj 2003 - 19:51 #11
Lægger 25 point til
Avatar billede kenp Novice
16. maj 2003 - 22:34 #12
har du prøvet at give din XP en manuel IP og dns m.v. ;)
Avatar billede riisager Nybegynder
17. maj 2003 - 09:30 #13
hedder ipconfig /all, med mellemrum mellem g og /
Avatar billede lauris Nybegynder
17. maj 2003 - 10:38 #14
Efter at have intastet ipconfig /all:
Jeg kan kun se min XP, skulle man ikke kunne se all PC'ER hvis man bruger denne kommando ?
Jeg har ikke prøvet at give min XP en manuel IP & DNS mv.
Men det vil jeg prøve nu.
LÆGGER 25 POINT TIL
Avatar billede lauris Nybegynder
17. maj 2003 - 11:52 #15
Nu har jeg prøvet at give XP en manuel IP & dns, men det hjalp ikke.
Avatar billede kenp Novice
17. maj 2003 - 13:20 #16
lauris -> det er sku ikke point ene som gør forskellen for mig!!!

har du prøvet noget så simpelt at prøve at følge den guide til netværk som er indbygget i XP !
Avatar billede lauris Nybegynder
19. maj 2003 - 15:46 #17
JA jeg har prøvet noget så simpel som at køre guide til netværk i XP PRO, med samme resultat.
Jeg kan se computerne men der nægtes adgang, og det gælder begge computer.....
Avatar billede lauris Nybegynder
19. maj 2003 - 15:51 #18
Jeg er opkoblet på internet med begge computere via stofanet familieopkobling, så begge maskiner kan komme på nettet samtidig.

Det virker perfekt.
Avatar billede kenp Novice
19. maj 2003 - 15:57 #19
så er der kun 1 ting som mangler :) nrå du går ind på din xp maskine, der skal du oprette således at den bruger du logger ind med på den ene computer, også er oprettet som bruger på den anden computer, så skulle du kommer igennem.

du har også husket at dele noget på din computer ikke!
Avatar billede kenp Novice
19. maj 2003 - 19:25 #20
så virker det kan jeg regne ud?

Takker for point.