Avatar billede egede Nybegynder
16. maj 2003 - 16:36 Der er 11 kommentarer og
4 løsninger

Ødelagt PC, hvad kan der gøres?

Her i mandags da jeg kom hjem efter uvejret kunne jeg ret tydeligt lugte at min computer var brændt af. Jeg har åbnet min strømforsyning for at finde ud af om sikringen skulle være sprunget, der viste sig dog ikke at være nogen sikring. Jeg har prøvet at starte min computer med en anden strømforsyning, men uden held. Deraf må jeg vel konkludere at mit MB også har tagte skade. Min computer var slukket, men strømforsyningen ikke tilsluttet jord. Skærmene der sad på samme stik overlede uden problemer.

Hvad er sandsynligheden for at diske tilsluttet strømforsyningen også er røget sig en tur?
Hvis mine harddiske er røget, hvad koster det så at få reetableret dataene?

Hvis alt viser sig at være kaput, kan jeg så få penge fra et forsikringsselskab?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
16. maj 2003 - 16:48 #1
Hvis du skal reetablerer data, så koster det en bondegård. Derfor tager rigtige mænd backup, og
de græder ikke. Jeg talte med en mand for et par år siden, der havde en ven der mistede
3 års arbejde på den måde.

Ja, du kan godt få penge fra et forsikringsselskab, men du skal regne med at computere
bliver nedskrevet til værdien 0 over en periode på 3 år.

/per
Avatar billede avd Nybegynder
16. maj 2003 - 17:25 #2
du kan prøve at kontakte sirtech på www.sirtech.dk de kan redde dine data!!!
og er ikke ret dyre
de har også gode priser på hardware
/kim
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. maj 2003 - 17:30 #3
jeg vil ikke mene at dine data er væk, de ligger stadig på harddisne, så medmindre den er helt sort indvendig skulle de gerne være der endnu.

du må skille din PC ad og se hvad der er brændt af, det kunne tænkes at det "kun" er dit bundkort + evt. PSU.
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. maj 2003 - 17:33 #4
prøv at se efter printbaner, komponenter der evt. er brændte, navnlig på bundkortet og så synes jeg at du skal se i dine forsikringspapirer om ikke du er forsikret mod lynnedslag, her gælder det at den skal dække alt elektronisk udstyr, dvs. TV, video, computere, anetenneanlæg med mere.
Avatar billede chalde Seniormester
16. maj 2003 - 17:42 #5
Hvis diskene er døde, er det højst sandsynligt "kun" controlleren(printpladen oven på) der er røget... den kan skiftes ud. dette kræver en identisk harddisk, og kendskab til elektronik... det er ikke 100% sikkert det vil hjælpe, men det er en mulighed...
Avatar billede egidiussen Nybegynder
16. maj 2003 - 19:22 #6
Det med at computeren er nedskrevet til 0 kr efter 3 år - det er ikke helt korrekt, da det afhænger af hvilket selvskab man har - ved mit forsikringsselskab får jeg fx stadig 70 % efter 3 år og efter 5 år kun 10 %.

Skipper
Avatar billede hoejrup Nybegynder
16. maj 2003 - 20:34 #7
egidiussen>Men det er næsten rigtigt, for computere afskrives over 3 år i virksomhederne.

/per
Avatar billede egidiussen Nybegynder
16. maj 2003 - 21:50 #8
var der da tale om en virksomhed?
Avatar billede retaxes Nybegynder
16. maj 2003 - 22:42 #9
man må formode at der er tale om en privat computer-
Avatar billede isojumper Nybegynder
17. maj 2003 - 01:13 #10
Jeg måtte tegne en tillægsforsikring til min indbo-forsikring(el-skade+) for at mine computere kunne blive dækket ved skade fremkaldt af uvejr. Den almindelige dækker kun tyveri, uheld og brandskade. Måske varierer dette dog fra selskab til selskab?
Avatar billede datashoppen Nybegynder
17. maj 2003 - 10:26 #11
Normalt er det kun ens power supply, moden eller motherboard der ryger ved lyn, men tit kommer lynet ind over din telefon forbindelse, tag alle unødvendige kort og kabler fra såsom moden, netkort, lydkort, evt. kabler til hd cdrom og floppy, se derefter om din pc kan få billed på hvis ikke prøv med ny power supply/vgakort, hvis der stadigt intet billed er, er det dit motherboard der er i stykker. Hvis du selv opgiver, kan jeg kigge på den, det koster 260.- +moms + reservedele. datashoppen@pc-billigt.dk
OBS! Din forsikring dækker normalt hvis der er andet i dit hus der også er gået i stykker.
Avatar billede retaxes Nybegynder
17. maj 2003 - 10:34 #12
datashoppen> hvor mange kunder kaprer du på Eksperten og er det tilladt?

Og så oven i købet med et svar!
Avatar billede fromsej Praktikant
17. maj 2003 - 11:15 #13
Det er i hvert fald meget på kanten af god opførsel.
Avatar billede egede Nybegynder
04. juli 2003 - 10:05 #14
Lukker spørgsmålet...

Det var mit bundkort der var røget, og som endda havde taget min processor med. Til alle der har interesse kan det siges at forsikringen som standard ikke dækker, men at man for 60 kr om året (hos os...) kan blive forsikret mod det...
Avatar billede retaxes Nybegynder
04. juli 2003 - 10:47 #15
takker for pointene..