Avatar billede svendaageladde Nybegynder
16. maj 2003 - 12:18 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Online FPS-games med WAN - Er det noget der duer?

Jeg får ADSL på 1024/256 om kort tid fra TDC. Jeg har en kabelforbindelse i dag, men denne er sluttet direkte til en PC'er.
Når jeg nu får ADSL, kunne jeg godt tænke mig at få et internt netværk op at køre. Jeg bor i en muremestervilla i 3 plan og kan her absolut se fordelen i WAN. Jeg har set lidt på en Linksys 11 Mbit med et par PCI WAN-kort. Efter hvad jeg lige kan vurdere skulle dette fungere OK som alm. netværk. Min eneste bekymring er dog lag ifbm. online gaming (Q3, RA3, UT2K etc.). En af grundene til jeg skifter fra kabel til ADSL er for at forbedre min ping (ligger typisk på 37-55, hvor TDC'ere ligger konstant på 31-33 med samme setup).
Er der nogen der har gode/dårlige erfaringer m.h.t. pingtider og WAN, og evt. hvilke produkter man skal vælge? Kunne godt tænke mig at høre fra en, der har skiftet fra LAN til WAN.

På forhånd tak for svar. Den med bedste velbegrundede svar løber med pointene - Hvad enten det er til fordel eller ej for WAN.

P.S.: Jeg er ligeglad med 54 Mbps standarden, hvis 11 Mbps giver lige så god ping. Jeg har ikke behov for den større båndbredde og synes 54 Mbps er for dyr...
Prismæssig regner jeg med WAN kan laves for ca. 1800,- med Linksys-produkter, og LAN for ca. 8-900,-. Dette er ved 2 stk. PC'ere og router/switch løsning.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
16. maj 2003 - 12:44 #1
Øøøh... jeg tror du blander lidt rundt i begreberne... WAN betyder Wide Area Network. Simpelt sagt, er et WAN et netværk der dækker flere lokationer. Et WAN kan feks. være sammenkoblinen af flere LAN's i forskellige bygninger, byer eller lande.

Internettet er faktisk et WAN ;)

Man kan ikke "skifte" fra LAN til WAN. Det er to vidt forskellige ting ;)

Se iøvrigt http://www.webopedia.com/TERM/W/wide_area_network_WAN.html

Det du vil, er et trådløst LAN, hvis jeg ikke tager helt fejl.

Til spil er de 11Mbit (som er "standard" på trådløse net) alt rigeligt. Det er absolut ikke det der er flaskehalsen. Heller ikke selv om i er mange der spiller mod hinanden.

Faktisk er der ikke ret meget der taler IMOD trådløse net - andet end prisen. Stabiliteten er der intet i vejen med, og hastigheden er til almindelig brug ganske udmærket. Kun hvis MEGET store datamængder skal kopieres mellem klienterne, vil du måske kunne mærke det som en flaskehals. Men igen... hvornår er det lige man har brug for det? :)

Linksys produkterne er ganske udmærkede. Så hold dig roligt til dem.

/NanoQ
Avatar billede svendaageladde Nybegynder
16. maj 2003 - 12:48 #2
Takker for udredning af begrebsforvirring - Jeg er lidt noobie på det her område. Hvordan er det med lag/latens i et trådløst netværk - Nogle erfaringer med dette?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
16. maj 2003 - 12:59 #3
Ikke større problemer end der er i faste 10Mbit netværk... igen er det ikke teknologien der er flaskehalsen.  :)