Avatar billede realone Nybegynder
15. maj 2003 - 21:45 Der er 17 kommentarer og
6 løsninger

sort skærm ved opstart - hjælp med fejlfinding

Hej eksperter..
Jeg havde i går min computer med ud til en skriftlig dansk eksamen. Der var problemer med at få den i gang, og da jeg skulle starte på eksamen, virkede den ikke, hvilket medførte, at jeg måtte skrive i hånden.
Nu, da jeg så har fået den hjem igen med håbet om, at den virkede her, måtte jeg med skuffelse konstatere, at den kører som derude.
Mine computer-specs er:

mb: Soltek SL75-KAV
CPU: AMD xp 2100+
RAM: 256 mb pc-133 (2 blokke)
HDD: IBM 20gb
gfx: palit microsystems gf4 ti4200 agpx8 128 mb DDR

Symptomerne er som følger: Når jeg starter computeren, starter alt normalt. HDD arbejder først, og går senere ud. Den tjekker og mine cd-rom-drev.
Der kommer dog intet bip, og skærmen starter ikke op med computeren. Dvs skærmen står i stand-by under hele forløbet.

Jeg har prøvet at presse alt helt ind, dvs kabler, gfx-kort, net-kort, ram osv. Jeg har prøvet at skifte gfx-kort ud. Jeg har haft den ene ram-klods + net-kort ude, afmonteret cd-rom-drev osv under opstart. Intet virkede.

Måske I kan hjælpe mig med at få min computer op at køre igen? Jeg vil være evigt taknemmelig :)

På forhånd tak!
</RealOne>
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2003 - 21:51 #1
Defekt CPU, eller måske kun manglende køling, enten eller er det symptomerne på CPU problemer, desværre.
Avatar billede peet-49 Novice
15. maj 2003 - 21:53 #2
Hvis du har en anden PSU, så prøv at sætte strømkablet til bundkortet, og se om ikke det kører, hvis spændingen til ram f.eks. ikke passer mere, så booter systemet ikke.
Avatar billede game_tracker Nybegynder
15. maj 2003 - 21:54 #3
start op i fejlsikker tilstand og geninstallere dine grafik dirver (hjalp ved mig da min skærm gik standby ved opstart)
Avatar billede realone Nybegynder
15. maj 2003 - 21:55 #4
schulze > det var det jeg frygtede lidt. Er der ikke en ting jeg kan gøre for at være helt sikker? (jeg har ikke en ekstra CPU liggende)

peet49 > jeg har ikke en ekstra PSU liggende, desværre :/ .. men det virkede udemærket lige inden jeg bragte min computer derud, burde spændingen så ikke passe?
Avatar billede realone Nybegynder
15. maj 2003 - 21:56 #5
game_tracker > hvordan? Skærmen starter jo overhovedet ikke.
Avatar billede peet-49 Novice
15. maj 2003 - 21:57 #6
PSU går normalt altid i opstart, da der er størst belastning.
Avatar billede realone Nybegynder
15. maj 2003 - 21:59 #7
men .. det jeg undrer mig lidt over er, at HDD starter, den tjekker drev, det hele! Men det gør den måske altid?
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
15. maj 2003 - 22:04 #8
har du en ekstra køler på dit grafik kort?? - evt. kan det være grafikkortet der starter for hårdt op...
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2003 - 22:06 #9
Der er ikek nogen der har foreslået dig at prøve at sætte en anden skærm på så det vil jeg da hermed gøre.
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2003 - 22:06 #10
ikek = ikke :-)
Avatar billede game_tracker Nybegynder
15. maj 2003 - 22:08 #11
realone> min gik i standby efter dos så i dos gjore jeg det og startede op i fejlsikker men kan du nok ikke hvis den selt ikkeviser noget fra starten (dos) dit grafik kort er måske røget eller gået løs
Avatar billede realone Nybegynder
15. maj 2003 - 22:09 #12
44fire44 > well, gfx-kortet har kørt med den comp i et halvt år .. der er ikke nogen ekstra køler ¨på, men det burde ikke være det. Desuden har jeg, som skrevet, prøvet at sætte et andet (gammelt) gfx-kort i.

bertie > den glemte jeg lige, jeg har prøvet at sætte den skærm til, som jeg sidder ved lige nu :)
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2003 - 22:11 #13
Ok, ja så kan jeg ikke lige komme i tanke om mere lige nu.
Avatar billede svendaageladde Nybegynder
16. maj 2003 - 12:32 #14
Fejlsøgningens ABC:

Afmontér alle stumper, så du har bundkort til at ligge ude på et træunderlag. Der skal kun side CPU+køler, en ramblok samt GFX i bundkortet. ATX-stikket tilsluttes fra kabinet og du jumpstarter ved at kortslutte PWR ben på bundkort. Reset lige CMOS inden du jumpstarter...
Nu skulle du helst få billede på, hvis ikke så prøv følgende:

- Anden strømforsyning. Evt. bare et andet kabinet hen ved siden af og fyr ATX-stikket i bundkortet.
- Prøv en anden ram-blok. Eller kontroller ram, gfx, og CPU i en anden maskine.

Finder du ikke fejlen på en af stumperne, er det dit bundkort, der er stået af. Jeg bruger altid ovenstående og har virket hver gang indtil videre :O). Få evt. hjælp af en af ven, der også har en PC, så du kan få stumperne testet.
Avatar billede svendaageladde Nybegynder
16. maj 2003 - 12:35 #15
Hmm, glemte lige en ting. Støv tingene godt af og aftør guld forbindelser med sprit inden du gør overstående - MÅ IKKE VÆRE FUGTIGE, NÅR DE BLIVER SAT I... :O).

Håber du finder fejlen hurtigt i forløbet.
Avatar billede realone Nybegynder
16. maj 2003 - 16:39 #16
Jeg føler mig dum nu.

Jeg lånte i går en anden processor (amd duron 800MHz) ved en kammerat. Da jeg så vil afmontere køleren, ser jeg, at den sidder et lillebitte stykke skævt. Jeg retter den til, tænder, og vupti, det hele kører. Jeg ved ikke hvordan køleren kan gøre, at computeren ikke kan starte op, men det gjorde den altså :)

Jeg giver kvajebajer - eller rettere, jeg deler pointene mellem jer. Tak for hjælpen :)

</RealOne>
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
16. maj 2003 - 21:47 #17
hehe, takker for points ;)
"man skal jo lære af sine fejl, - og så længe man lever ;)"

www.xpxp.dk/44fire44
Avatar billede peet-49 Novice
16. maj 2003 - 21:52 #18
Også en tak herfra.
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2003 - 21:52 #19
44fire44>Du burde da efterhånden kende reglerne:

"Det er ikke tilladt at gøre reklame for andre websider, med mindre det foregår som relevant svar i et spørgsmål. Det er heller ikke tilladt at skrive links til egne websider som del af ens signatur.
Avatar billede 44fire44 Nybegynder
17. maj 2003 - 13:54 #20
Tjaa, nu mener jeg jo ikke at XpertsXposed er reklame... - XpertsXposed er jo netop lavet for alle brugerene på Eksperten, og der er absolut INGEN reklame på nogen af siderne. Siderne på XPXP er jo kun uddybende oplysninger om selve brugeren, mere end der er på ekspertens mini site...
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2003 - 14:05 #21
"Det er ikke tilladt at gøre reklame for andre websider" EOD.
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2003 - 14:06 #22
Kunne du så ikke i det mindste henvise til en side hvor man ikke får fejl? :-)
Avatar billede fcs Novice
18. maj 2003 - 16:00 #23
44fire44>> Schultze har ret - selv links til xpxp og lignende sider er ikke velset, så stop venligst ;-)

Hygge

FCS/Coadmin