Avatar billede walker Nybegynder
15. maj 2003 - 16:36 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kan jeg skifte processor i min bærbar?

Hej
Vil lige høre om der er nogen som er inde i processor sokler og typer :-)
Jeg har en bærbar, med en Celeron 1700 Mhz processor. Det er ikke en mobile-cpu. Jeg mener at der står mFCPGA på soklen? (kan det passe?)

Kan jeg skifte den til en P4-1700Mhz mobile processor? (de hedder vist UFCPGA) og kan jeg gøre det uden med den køler jeg har i? p4'eren skulle vel give en del mindre varme...

Mvh
Walker
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. maj 2003 - 16:46 #1
Det kan lade sig gøre, men normalt kræver det autoriserede datamekanikkere og sandsyneligvis en upgrade af motherboard, og så skal du være heldig at du kan få et nyere motherboard der passer på din model. Jo ældre, jo svære/dyre
Avatar billede walker Nybegynder
15. maj 2003 - 17:24 #2
Okay... problemet er at jeg gerne vil skifte processor, men bundkortet er vel kompatibel med p4, det er vel "bare" at det skal være en mFCPGA processor-socket...? og hvor dælen får jeg sådan en?
Avatar billede bufferzone Praktikant
15. maj 2003 - 18:24 #3
Du kan ikke "gp ud fra" at den er kompartibel med en p4. Bærbar bundkort er ofte speciallavet til modellen og der bruges ikke penge på kompartabilitet der ikke bruges af ret mange.

problem nr. 2 er at komme til bundkorter, ofte bruges special skruger og hele maskinen skal skilles ad for at komme til. Ring til forhandleren og undersøg hvad der er muligt
Avatar billede monzter Nybegynder
16. maj 2003 - 14:34 #4
Kan du ikke lige skrive mærket og modellen på dit bundkort, så kan jeg lige tjekke hvilken CPU der max. kan sidde derpå!
Avatar billede walker Nybegynder
16. maj 2003 - 19:07 #5
Maskinen er af mærket Vega+, Model no. N34AS1, et relativt ukendt mærke...
Der står ikke desideret hvad bundkortet hedder, men i min manual, står der under "Processor and Core Logic" :
processor:  Intel Pentium 4 @ 1.6~2.0 (or Higher) GHz
            Intel Net-Burst Archiceture Units
            478-in FCPGA2 package
L2 Cache:  256KB (Williamate, 0.18um) / 512KB (Northwood, 0.13um)
Core logic: SiS650 + SiS961 chipset with graphic, audio, modem, and
            Ethernet controller integrated
            400 MHz Front Side Bus
            266MHz DDR interface
Avatar billede monzter Nybegynder
16. maj 2003 - 20:18 #6
Jeg er sikker på at du kan smække en P4 direkte i din notebook og så vil det virke fint, dette grunder jeg i denne spec. jeg fandt på nettet. Åbenbart bliver Vega solgt som Uniwill andre steder i verdenen fordi denne artikel passer med model no. og chipsettet og deri står der hvilke CPU'er du kan bruge dertil. Det er simpelthen service manualen til din notebook.
http://www.acomp.hu/pub/gericom/manuals/N34AS1%20Webshox%20P4/Chapter1%20System%20Description.pdf