Avatar billede oleko Nybegynder
13. maj 2003 - 20:21 Der er 8 kommentarer

Access mdb filen er låst efter programfejl

Jeg har et ASP.Net program, som anvender en Access database
ved hjælp af ADO.Net. Databasen ligger på en server, som jeg kun har FTP adgang til.
Problemet er, at hvis der opstår en fejl for eksempel på grund af en forkert SQL sætning, så er Access mdb filen låst og kan derfor ikke opdateres mere.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. maj 2003 - 22:22 #1
Har I prøvet at slette LDB filen ?
Avatar billede arne_v Ekspert
13. maj 2003 - 22:23 #2
Hvis det ikke hjælper så lyder det som en reboot af serveren.

Og ja man kan godt slette filer via FTP.
Avatar billede oleko Nybegynder
13. maj 2003 - 22:32 #3
Men er det virkelig den eneste udvej at reboote eller slette?
Der er trods alt kun tale om en banal programfejl, som så bevirker, at
Access databasen ikke bliver frigivet igen efter brug.
Når jeg forsøger at slette med FTP kommer der i øvrigt fejmeddelelse om
at der ikke kan slettes, fordi filen er i brug af en anden proces.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. maj 2003 - 22:34 #4
Ikke slette MDB filen. Slette LDB filen.
Avatar billede oleko Nybegynder
13. maj 2003 - 22:37 #5
Hvad er en LDB fil?
Avatar billede arne_v Ekspert
13. maj 2003 - 22:39 #6
En fil som Access bruger til at holde styr på hvem der er i gang
med at opdatere hvilke tabeller/records.

Bemærk - jeg er langtfra sikker på at det hjælper. Men det er værd
at prøve.
Avatar billede anjaskal Nybegynder
13. maj 2003 - 23:29 #7
Oplever samme problem på en alm. pc. (delt over internt netværk). Det er ikke altid, man kan slette ldb filen. Hvis alt andet fejler, kopierer jeg bare db´en og indsætter den igen. Så kan man slette den gamle mdb og ldb fil... Lidt molbo, men hvad gør man ikke for at få tingene til at fungere... :-)
Avatar billede been Nybegynder
13. maj 2003 - 23:48 #8
ldd filen kan kun slettes hvis alle "links" til databasen er disconnected dvs. at der ikke er noget brugere tilsluttet på nogen måde, kan sikres ved at genstarte sin lokale pc (klient) og derefter slette ldb filen.