Avatar billede neko-chan Nybegynder
13. maj 2003 - 19:39 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Opløsning på plakat?

Jeg er tegner, og har nogle illustrationer som jeg gerne vil have trykt på plakater. Først skal de dog bearbejdes på computer, og det er her problemet opstår.

Se, normalt siger man jo at en dpi på 300+ til print er fint, men med en plakat der måler 60*84 cm bliver det hurtigt en fil min computer ikke er glad for :(

Hvad så? Skal jeg bare ud og købe en ordentlig computer? Eller bruger man normalt en lavere opløsning til plakater, da det jo alligevel ikke er meningen man skal nærstudere dem?

Jeg vil meget gerne høre fra en som ved hvad han/hun snakker om, og ikke bare en der gætter ;)

På forhånd tak
Avatar billede viciodk Praktikant
13. maj 2003 - 19:41 #1
Prøv at snakke med trykkeriet :)
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
13. maj 2003 - 19:43 #2
Der er jo kun een ting at gøre ...kontakt din trykkeri!

Du har ret. jo større man laver en plakat, jo mindre kan man sætte opløsningen!

Det har jo i bund og grund noget at gøre med betragningsafstanden...jo længere man ser tingene fra, jo mindre behøer opløsninegn at være ... men kontakt nu dit trykkeri !
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. maj 2003 - 19:47 #3
Normal trykkeriopløsning er 300 (faktisk 305) Dpi. Nogle steder går de op til 600 Dpi i dag
Avatar billede stig69 Nybegynder
13. maj 2003 - 19:48 #4
Hvis du sætter opløsningen ned, får du også et ringere resultat. Hvis du sætter din plakat ned til 200 dpi, 'smider' du punkter ud af dit billede. Vi er som regel meget glade når kunderne har lavet deres billedmateriale i 300 dpi, men plejer at bande lidt af dem når det ikke holder.

Hvis din plakat ikke bliver sat op i størrelse, kan den godt bære at at gå omkring 50-75 dpi ned, altså til omkring 225-250 dpi. Dette hænger også sammen med at man normalt ikke står med snuden opppe i plakaten. Hvis du har mulighed for det så arbejd altid med 300 dpi.

Stig
Avatar billede neko-chan Nybegynder
13. maj 2003 - 19:59 #5
Jeg siger tak :) så må jeg jo lige prøve at ringe til et trykkeri i morgen omkring detaljerne.
Avatar billede neko-chan Nybegynder
13. maj 2003 - 20:00 #6
Det var også bare for at komme i gang med arbejdet her i aften, så jeg ikke skulle vente helt til i morgen ;)
Avatar billede stig69 Nybegynder
13. maj 2003 - 20:03 #7
Held og lykke med opgaven og tak for point :-)