Avatar billede tchristoffersen Nybegynder
13. maj 2003 - 16:06 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af WAN i ejendom

Hej!
Jeg vil gerne høre om der er nogen, der har forslag til/erfaringer med hvad man kan investere i, hvis man gerne vil have WAN i sin opgang (seks etager, jernbeton i gulv) mht rækkevidde, sendekraft oa !?
hilsen
Tue
Avatar billede kr-data Nybegynder
13. maj 2003 - 16:10 #1
hmmm, bor huller i gulvene (bare nogle diskrete sider og træk kabler den ved, husk at bruge en router (m. switch) kan anbefale den fra www.trendnet.dk . Når i er så mange (jeg går ud fra i bor mere 4 i bygningen) ville det være smart at købe en switch i stedet for hub, det kan ikke betale sig at spare de penge når man er flere end 4!
Avatar billede riversen Nybegynder
13. maj 2003 - 16:10 #2
du mener formentlig LAN, men er der slet ikke mulighed for alm. kabling ?
Avatar billede zipolo Nybegynder
13. maj 2003 - 16:13 #3
Lig noget dynamit i bunden..
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. maj 2003 - 16:14 #4
Jeg vil altid foretrække en kabelløsning, du kan i dag få gigabit for det samme som trådløst koster, og sikkerheden er MEGET lettere at håndtere på kabler.

I bør bestemt kikke på bydelsnet. Hvis i kan etablere et samarbejde med de omkringliggende ejendomme (jo flere jo bedre) kan i faktisk få en løsning der smaler Internet, fjernsyn, radio og telefoni til en meger attreaktiv pris.
Det koster lidt mere fodarbejde, man hvis man kan få sammensat en fornuftig arbejdsgruppe, kan det lade sig gøre at få noget meget fornuftigt ud af det
Avatar billede tchristoffersen Nybegynder
13. maj 2003 - 16:15 #5
sagen er at bygningen er fredet både indvendig og udvendig (klasse A) - med andre ord en slags museum:-) - så en trådløs forbindelse med mulighed for IP telefoni er interessant (hvis det altså kan lade sig gøre)
Har været i kontakt med et par firmaer der tilbyder wan (avaya) med rækkevidde på 2-300 meter (fri) og sir det funker indendørs gennem gulve og det hele med en rækkevidde på 100 meter - men kan vi tro på det?!??
Avatar billede riversen Nybegynder
13. maj 2003 - 16:15 #6
zipolo: vær dog lidt konstruktiv...og så lægger du det endda som et svar...geees
Avatar billede tchristoffersen Nybegynder
13. maj 2003 - 16:17 #7
har overvejet den med dynamitten - men min kæreste vil ikke være med til det (en pige:-))...jeg har fået en cirkapris på 2mbit/s til 5000 i oprettelse og 900 kroner per måned
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. maj 2003 - 16:20 #8
Kabelnet kan lade sig gøre i fredede bygninger, jeg arbejder selv i en sådan, vi har kabelnet, og skal kable om i løbet af året, det kan lade sig gøre hvis man arbejder sammem med fredningsmyndighederne
Avatar billede kr-data Nybegynder
13. maj 2003 - 16:22 #9
hmm, min skole har noget hvor de har en parabolantenne siddende, hvor de så får 2 gbit, det kræver lyslederkabler, men så kan i fordele det sådan at, bygning 1-10, for 100 mbit, mans jeres for 1000 mbit, shhh ikke sige noget, de snakkede om det koster 1000 kr om måneden, men så skal det oprettes og $$$ siger det alt?
Avatar billede knightmare Nybegynder
13. maj 2003 - 16:32 #10
Start med en switch i kælderen (og lås den inde), og træk kabler fra switch'en til hver lejlighed, sæt et access-point i hver lejlighed og lad brugerne køre trådløs i hver lejlighed.

Trådløs er efterhånden så rimelig i pris og I er så fri for at trække en masse kabler i lejlighederne:-¤
Avatar billede ®azzer® Nybegynder
13. maj 2003 - 17:41 #11
Bare lige for at undgå flere misforståelser så hedder det WLAN (Wireless Local Area Network). WAN (Wide Area Network) er netværk over et stort område f.eks. en hel by.

Jeg vil også klart anbefale en kabel-løsning og det er bl.a. pga det sikkerhedsmæssige aspekt. Endvidere er chancerne for at det virker størrere og support er nemmere at få. Jeg synes bestemt du skal følge bufferzone's råd med at undersøge om I kan få lov til at kable selvom bygningen er fredet.