Avatar billede t.lagerstorf Nybegynder
13. maj 2003 - 09:17 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hvilket format gir bedst kvalitet.

Jeg er igang med at overføre videooptagelser fra mit DV kamera til min PC, via firewire. Men hvilket format skal jeg gemme det i på harddisken for at få den bedste kvalitet? Formålet er efter redigering, at brænde en VCD eller SVCD.
Avatar billede domino1977 Nybegynder
13. maj 2003 - 09:18 #1
Jeg vil jo synes BMP.... eller bare jpg....

Tror ikke du kan få en højere opløsning end BMP'en... men det fylder jo afsindigt meget!!!
Avatar billede chalde Seniormester
13. maj 2003 - 09:18 #2
Mpeg2
Avatar billede chalde Seniormester
13. maj 2003 - 09:22 #3
svcd: max 2600 kbit/sec MPEG-2 (Audio + Video bitrate max bitrate is 2778 kbit/s).
480 x 576 pixels (CVD 352x576)
25 frames/second

Vcd:
1150 kbit/sec MPEG-1
352 x 288 pixels
25 frames/second
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2003 - 09:28 #4
http://www.dvdrhelp.com/tmpgencsvcd.htm

læg forøvrigt mærke til denne linie: To convert from DV video you may need to install a DV Codec <-- ftp://ftp.canopuscorp.com/pub/drivers/dvcodec.exe
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2003 - 09:32 #5
domino1977 >> BMP ???? JPG ?????  -  jeg tror ikke det er familiealbumet vi taler om her :o)
Avatar billede jensendk Nybegynder
13. maj 2003 - 10:36 #6
Vil slet ikke overvej hvad mine 25Gb Familie AVI'er  fylder som BMP..
Avatar billede perth0 Nybegynder
13. maj 2003 - 10:50 #7
Du skal gemme det i fuld DVD format hvis du vil redigere i det bagefter. Dit videoredigerings software kan (sikkert) ikke redigere i en MPEG2 format.
Og så kan du senere konvertere til MPEG2 og brænde det.

Se hvordan jeg gør her: www.multimedia.dyndns.dk
Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2003 - 10:53 #8
jensendk >> LOL
Avatar billede jensendk Nybegynder
13. maj 2003 - 13:59 #9
lagerstorf> Hvad bruger du til at capture med? Hvis du bruger f.eks premere eller Videofactory så gemmer den default i AVI. Du kan med begge (Videfactory kræver dog et plugin) konverterer dem til MPEG2 som du kan bruge til dine SVCD'er.

I øvrigt vil lige sige at alene billedmaterialet af mine  familievideo'er uden lyd fylder i omegnen af 200Gb som BMP, lyd undtaget...
Avatar billede henninga Novice
13. maj 2003 - 18:13 #10
Det skal gemmes i DV 720x576 25fps PAL indtil du er færdig med at redigere.
Først til allersidst eksporterer du det til MPEG og brænder din DVD eller SVCD.
Lidt info på www.abmedia.dk/video

HenningA
Avatar billede t.lagerstorf Nybegynder
14. maj 2003 - 08:44 #11
jensendk. jeg bruger et videoredigeringsprogram (ka ikke huske navnet) men der fulgte firewire port med. Grafikkort er et Geforce 4. Men skal jeg bruge mit video red. program til at capture med?? Når jeg prøver det ber programmet mig vælge format, og der er 3 forskellige (lav, mellem eller høj kvalitet) MPEG2 muligheder. Hvilken skal jeg vælge??
Avatar billede jensendk Nybegynder
14. maj 2003 - 08:59 #12
lager>skal du vælge mellem mpegformatter??? Det lyder spøjst. Hvis du ikke har mulighed for at gemme i DV formattet som henning nævner, så villeejg kigge påandet capture application.

Vælg DV / AVI som capture.
Avatar billede cyberspace Nybegynder
14. maj 2003 - 11:59 #13
domino1977>> tror det drejer sig om video og ikke billeder (DV = Digital video)
Avatar billede henninga Novice
14. maj 2003 - 21:53 #14
Den bedste kvalitet får du med DV formatet - ingen tvivl om det!
Prøv at hente dette program fra Pinnacle
ftp://ftp.pinnaclesys.de/demo/Studio_8_trial/
men den fylder 105MB!!
Brugsvejledning på dansk finder du her:
ftp://ftp.pinnaclesys.de/manuals/pc/Studio8/Content_860/Studio_da.pdf

Og så gem som DV avi. Derefter bruge program som <phatlasse> linker til foroven (TMPGEnc).
HenningA
Avatar billede henninga Novice
14. maj 2003 - 21:54 #15
>perth0 - DVD format er MPEG2
Avatar billede henninga Novice
13. juli 2003 - 03:26 #16
Feedback ???