Avatar billede armgas Nybegynder
12. maj 2003 - 23:47 Der er 6 kommentarer

Brænd ISO til USB key / ZIP drev

jeg forsøger pt. at lave en USB key som inderholder en linux distribution kaldet ByzantineOS.

dette styresystem kommer i 2 versioner, det ene er et ISO beregenet til at brænde på en CD. jeg ved der findes software som kan brænde/skrive disketter, hardiske mm. ud fra et ISO.. men jeg skal bruge et som kan skrive til en USB Key formateret som et ZIP drev.

er der nogen som kender et sådant stykke software?
eller skulle der være nogen som har fod på det at editere en bootsector på en sådan key/ZIP drev?
Avatar billede casch Nybegynder
13. maj 2003 - 00:19 #1
kan du ikke bruge daemon tools til at "åbne" isoen og så bare kopier det gennem stifinder
Avatar billede kr-data Nybegynder
13. maj 2003 - 08:49 #2
pak den evt. med winace el. lign. og bed den splitte filerne så det passe (includer en self extractor) så kan du få den over på en anden comp 1 efter 1, så du kan brænde den!
Avatar billede armgas Nybegynder
13. maj 2003 - 14:16 #3
øh, grunden til at jeg skal "brænde" dette ISO er at jeg skal kunne boote på denne USB key bagefter. ISO'et indeholder jo bootsector osv. alternativt skal jeg jo manuelt redigere bootsectoren på denne key

det er ikke for at flytte data, og det er ikke nok at få filerne ud. (det er et af de der nørd projekter :-) )
Avatar billede jensendk Nybegynder
13. maj 2003 - 14:19 #4
Det er et nogo ide du har der. Bootable USB keys bruger ikke El torino specifikationer til bootbare medier, hvilket dit ISO image sandsynligvis gør.

Det er rimelig begrænset hvad der kan boote på USB, mig bekendt har Dell f.eks kun en model, og det er en sprit ny feature hos dem.
Avatar billede kr-data Nybegynder
13. maj 2003 - 14:45 #5
Hmmm, det er dumt at boote fra USB, det giver (fucking) mange problemer, hvis du over hovedet kan få din bios til at boote den!
Avatar billede armgas Nybegynder
13. maj 2003 - 17:56 #6
jeg kan boote fra USB, jeg har testet det med DOS, det virker skam fint.

det sidste års tid har man produceret bundkort som kan boote fra USB, så det er heller ikke noget problem.

ideen var at jeg smider et ordenligt styresystem på denne (jeg drukner i CD'er og jeg har jo alligevel en USB key med mig) og så kan jeg boote på den i tilfælde af at alt går galt.

mit spørgsmål gik på hvordan man får det boot halløj sat rigtigt op på en sådan USB-key, ikke på om det kan anbefales.. som sagt er det bare et af de der mange nørd projekter