Avatar billede awarberg Nybegynder
12. maj 2003 - 22:56 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

LMHOSTS fil benyttes ikke af XP Pro

Hej eksperten,

Jeg har nu kæmpet et par timer med at prøve at få windows xp pro til at bruge lmhosts filen i stedet for den wins server jeg får trukket ned over hovedet når jeg får ip adresse via dhcp (og nej, man kan ikke sætte sin ip adresse op manuelt, dhcp serveren har optaget alle adresser).

Situationen er den, at jeg har haft en computer stående på dette (kollegie) netværk. Sidenhen er den blevet flyttet andetsteds og har samme navn (hvilket ikke kan skiftes nu, det er en server).

Når jeg opretter en VPN tunnel til det netværk hvor serveren står og prøver at forbinde mig til dens netbios navn, springer kollegie-netværkets WINS server til og leverer en ip adresse på en maskine der ikke har været på netværket i over en måned(!)

Det er så uheldigt, at netværksfolkene her er nogle slackere og ikke scavenger wins databasen, men en anden ting der virkelig irriterer mig er, at wins opslag åbenbart har højere prioritet end den lokale lmhosts fil.
nbtstat -c fortæller mig, at den har cachet de navne jeg har bedt den om, men WINS serveren tager alligevel styringen.

Jeg kan selvfølgelig bruge IP-adressen og gør det også, men Outlook vil, f.eks, ikke være med og laver prompte ip-adressen om til netbios navnet, men så har vi balladen fordi denne "findes" på kollegie-netværket.
Desuden tager det lang tid at logge på PC'en, da den er tilmeldt et domæne og prøver at kontakte det ved login fordi wins server fortæller, at det eksisterer på lan'et.

Kan det lade sig gøre at definere navneforespørgsels rækkefølgen i windows xp pro så lmhosts har højere prioritet end wins?

Er der en anden, nemmere løsning? (Jeg HAR mailet netværksfolkene og bedt dem scavenge...)

Tak for hjælpen.

Mvh. Andreas
Avatar billede venturer Nybegynder
13. maj 2003 - 10:18 #1
Prøv evt. at lave ændringen i hosts filen i stedet. Som udgangspunkt ved XP ikke om det er et DNS eller netBIOS navn, og den chekker DNS først.
Det er ikke sikkert det virker, men det er hvad jeg selv ville prøve først.
Avatar billede awarberg Nybegynder
13. maj 2003 - 11:11 #2
Ok jeg prøver det når jeg kommer hjem.

Mvh. Andreas
Avatar billede awarberg Nybegynder
14. maj 2003 - 15:12 #3
Det virkede perfekt! Tak for hjælpen :)