Avatar billede phbecker Nybegynder
12. maj 2003 - 22:24 Der er 7 kommentarer

Underlig CPU overophedning?

For nylig er min computer begyndt at slå fra automatisk og tænde CPU Overtemperature LED-lampen på bundkortet, sandsynligvis for at angive at CPU'en blev for varm. Problemet er bare, at den på intet tidspunkt (ifølge målinger i BIOS og Motherboard Monitor) overstiger 48 grader Celsius, hvor den kritiske temperatur for min CPU er 85 grader.

Hvad kan dette skyldes, og hvad an der gøres ved det? Kan det være at der er en lille plet på CPU'ens overflade hvos der ikke er kølepasta så temperaturen stiger lige netop der? Jeg skulle mene at køleren sdder ordentligt monteret. Jeg har ikke overclocket noget, og temperaturen i kabinettet ligger på mellem 30-40 grader.

Mit system er en Shuttle XPC SN41G2 med heatpipe-køleren, Athlon XP 2400+, 256 MB Samsung PC2700 DDR-RAM og et GeForce4 Ti4200-grafikkort.

Forslag og ideer er meget velkomne, da dette er et stort problem... ;)
Avatar billede -master-d- Nybegynder
12. maj 2003 - 22:30 #1
Prøv at pille låget af kabinettet og kig på køleren, hvordan ser den ud ? Det kunne godt lyde som om den har det skidt.
Avatar billede phbecker Nybegynder
12. maj 2003 - 23:16 #2
Køleren er en heatpipekøler, og det hjælper trods det forbedrede airflow man opnår, ikke at pille låget af (husk det er en helt mini Small Form Factor PC også... ;) )
Avatar billede scb Praktikant
13. maj 2003 - 10:36 #3
Da det sansynlig vis er samme føler der bruges til Led'en på bundkortet og til at vise temperaturen lyder det som om at det er alarmgrænsen for hvornår den skal vise overheat der er forkert.
Hvis alarmgrænsen kan stilles i bios, så prøv at se om den står ved den rigtige temperatur, og at det f.eks ikke er i Farenheit i stedet for Censius, hvis den står rigtig, lyder det som et defekt bundkort.
-SCB
Avatar billede phbecker Nybegynder
13. maj 2003 - 16:02 #4
Det er nemlig det underlige ved sagen - pr. default er auto shut down ved for høj CPU temp. nemlig slået fra, og jeg har den ikke engang slået til. Kan det evt. være software- eller driver-relateret? Jeg har nemlig en hel del driverproblemer også, på grund af en voldsomt ridset winxp-cd.
Avatar billede phbecker Nybegynder
13. maj 2003 - 16:04 #5
...Jeg tvivler for øvrigt på at det er bundkortet som er defekt, da den ikke altid har haft det problem. Jeg byggede systemet i starten af april, og der havde den ikke det problem.
Avatar billede phbecker Nybegynder
13. maj 2003 - 18:54 #6
Hmm, fandt lige ud af noget mere - jeg tog køleren af og tjhekkere laget af kølepasta, så ud til at være ok. Satte så køleren på igen og prøvede at reparere min installation af winxp - selv her, endda hurtigere end hvis jeg kørte programmer i windows, slukker den med temperaturdioden tændt.

Jeg er virkelig på bar bund, ethvert forslag ville være MEGET velkomment!
Avatar billede keysertr Nybegynder
26. marts 2004 - 20:03 #7
Jeg har lige købt samme shuttle som dig, og har samme problem.... 44 grader i bios, men de slukker alligevel ned ...