Avatar billede ettena Nybegynder
25. november 2000 - 17:01 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

hvordan starter jeg bedst op som

Hej til alle!
Jeg er en pige på 29 år - grafiker og arbejder til daglig på Machintosh i programmerne QuarkXPress, Illustrator og PhotoShop. Mit problem er at jeg endnu ikke har prøvet at lave min første home-page, og er meget ivrig efter at komme igang. Men som sagt er jeg på helt bar bund og kender intet til hverken hjemmeside-programmer eller fremgangsmåder.
Hvad synes du jeg skal gøre for at komme helt rigtigt igang.

På forhånd tak!
Hilsen Anette Lykke
Avatar billede cydone Nybegynder
25. november 2000 - 17:41 #1
Hej Attena.

Man kan selvfølgelig starte i en composer som ligger i de fleste browsere. Det fungerer ligesom en slags tegne program hvor composeren selv laver den kode der passer til de ting man sætter ind.

Men det er ikke lige så sjovt og udfordrende som at benytte sig af intenettets utal af forskellige \"sprog\". Hvis det var mig ville jeg nok starte med HTML og lære de forskellige tilhørende koder. Det er i virkeligheden ret simpelt og man lærer det hurtigt.

Der findes et hav af sider på nettet, hvor man kan komme hurtigt og nemt igang. Brug fx Jubii.dk og søg på \"html begynder\" eller \"html Programmering\".

Jeg har haft bedst erfaring med \"trial and error\" altså simpelthen bare prøve sig frem. Eventuelt prøve at \"vis kode\" på en side du kan lide og så selv prøve at rode med koden. Her skal du lige passe på Copyright etc, men sålænge du ikke direkte stjæler ren kode, går det nok.

Håber du kommer godt igang.

Med venlig hilsen
Cydone
Webmaster - Boykot.dk

Avatar billede spacey Nybegynder
25. november 2000 - 21:06 #2
Jeg vil anbefale http://start.at/hylke som HTML tutorial, den er virkeligt god for begyndere.
Avatar billede xdslinfo.dk Nybegynder
05. december 2000 - 02:11 #3
Du kan også kigge på http://www.html.dk som er ret god. Men hvis du gerne vil hurtigt i gang og så lære koden bagefter, kan jeg anbefale MacroMedia Dreamweaver 3 eller 4, eller Frontpage 2000.
Avatar billede paduavej Nybegynder
07. januar 2001 - 14:14 #4
Hej Anette.
Det første du skal gøre er at få fat i et billighæfte vedr at lave hjemmesider. Hæfterne købes næsten i alle boghandler eller tankstationer. Find det der ser nemmest ud og sikrer dig at du kan skaffe programmet som bruges i hæftet. Jeg lærte det ved at bruge et som bruger webexpress, men frontpage er også god. Prøv det er ikke så svært.
Venlig Hilsen
Brian
Webmaster - tobila.dk
Avatar billede gigas Nybegynder
18. februar 2001 - 15:17 #5
Hej Anette.

Tja du kunne starte med at tage HTML timer hos en der kan (mig) jeg bor i herlev... hvis du bor i nærheden kan vi finde ud af noget... (jeg har skrevet alm. HTML i 6 år...)

bare et forslag :-)

Hygge
/Gigas
Avatar billede prodic Mester
18. februar 2001 - 15:28 #6
ettena->Nu skriver du at du til dagligt bruger de så geniale produkter fra Adobe.
Hvis du er kendt i måden hvorpå både Illu. og Photoshop virker - Menuer/Desktop etc. Hvorfor så ikke prøve Adobe GoLive. GoLive er Adobe Webprogram, og den holder den stil man er bekendt med.
Fordelen ved dette program, er at du ikke sku kunne en masse koder fra starten af. Men at du skulle kunne nå få enkle navne på nogle særlige moduler man bruger inden for Web-delen.
Det hele virker ved Drag/Drop, altså så du tager et \"ikon\" og trækker ind på selve siden. Så laver GoLive Koden for dig, og der kan du så vælge at forsætte i Layout-mode eller i Source-mode. I sourcemode kan du så se koden for det \"ikon\" du lige har trukket ind.
Der er ingen grund til at sætte sig ned og lære koder udenad. Det kan komme senere, hvis du ønsker noget i den stil.

Men alt har jo en bagside...den her er prisen. Den er ret pebret hvis man kun skal bruge den til Legesager...

Endnu en fordel er jo naturligvist, at når GoLive laver koden virker den måde på Macintosh og PC samme alle de gængse browsere så længe man overholder standarden bare nogenlunde.
Noget alle de andre programmer har store problemer med.

Men GoLive fordi du kender andre Adobe proukter.