Avatar billede jacob_hs Nybegynder
12. maj 2003 - 16:50 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Backupløsning til server

Hej
Efter at have geninstalleret en NT 4.0 server, samt oprettet alle brugere igen. Har vi fundet ud af:
"At rigtige mænd ikke tager backup, men de græder meget."

Vi vil nu have en backupløsning, som også kan tage backup af hele maskinen. Så vi ikke skal starte ved "år 0" hvis serveren bryder ned igen.

Hvad har i af erfaringer med dette? Hvad kan anbefales?

/Jacob
Avatar billede arne_v Ekspert
12. maj 2003 - 16:53 #1
data
-----

billigt: NT's egen backup

dyrt: ARCServe eller Legato

system
------

Norton Ghost
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. maj 2003 - 18:23 #2
Data
Backup exec

System
Drivimage pro (kunne lige så godt have været Norton)

Hardware
Tape backup til data og CD-ROM brænder til images
Avatar billede jacob_hs Nybegynder
13. maj 2003 - 00:22 #3
Jeg har tænkt på at købe to scsi diske og gemme spejle til disse. Pt ser systemet ud på følgende måde:
Disk 0 (c: 2000 mb, systempartition)(e: 6500 mb, installations programmer og admin stuff)
Disk 1 (d: 8500 mb, brugerdata og fælles data)

Hvorfor er det i vil lave 2 forskellige typer af backup? spejl, til system og "backup" til data?
Avatar billede arne_v Ekspert
13. maj 2003 - 05:52 #4
Backup er nemt og hurtigt i forhold til ghost og lignende.

Men du kan hverken lave en valid backup eller en restore af windows
med et backup program. Åbner filer etc. gør at du vil få noget
ubrugeligt ud af det.

Du kan heller ikke normalt lave backup af en en kørende database.
Man er nødt til at lukke databasen.

Derfor når der skal laves backup af selve Windows skal windows
ikke køre.

Der er det som Ghost og lignende programmer kan.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. maj 2003 - 05:53 #5
Spejling af diske er en god ting men det er *ikke* en komplet erstatning
for backup.

(brand, tyveri etc.)
Avatar billede jacob_hs Nybegynder
14. maj 2003 - 10:54 #6
Havde tænkt at feddag eftermiddag, kunne serveren lukkes ned, og starte op på en bootdisk, derfra afvikle Ghost, så der kan laves et spejl af hele disken.

Spejling af diskene var i forhold til hvis serveren skulle blive stjålet, så kunne spejlet evt ligge på en maskine i et andet lokale.
Avatar billede agustgudbjornsson Nybegynder
19. maj 2010 - 08:57 #7