Avatar billede fetmule Nybegynder
12. maj 2003 - 10:16 Der er 34 kommentarer og
1 løsning

Personlig hygeine !

Hvordan forklarer jeg min kammarat (er lidt psysisk syg, så han har han egen meninger)
oa det er forkert ikke at vaske finge efter et "let" toilet besøg, da han siger man ikke behøver at vaske sine fingere efter at have rørt ved sit lem ?
Han kan heller ikke forstå det er vigtigt at holde rå kød og grøntsager adskildt på skære brætter, jeg kan forklare man om jord bakterier mm. (jeg er uddanet laborant).
lige meget hjælper det, han holder bare på at det er noget pjat jeg siger !!
hjælp mig !! så jag kan forklare ham det på en måde så han forstår det, jeg vill helt sikkert vise han dette spørsmål !! :-)
På forhånd tak !
Avatar billede fetmule Nybegynder
12. maj 2003 - 10:19 #1
Men han har generels en ikke god personlig hygeine, bruger et par underbukser og strømper på 14 dage, ja 14 dage !!! han går ikke i bad, man bruger "truker vask" og vil ikke vaske hans gamle vaskeklud, heldig vis har han ikke et sved problem :-)
Avatar billede hub Nybegynder
12. maj 2003 - 10:28 #2
At han ikke kan holde grønt og kød adskilt, er hans personlige problem (medmindre han arbejder med mad til andre end sig selv!). De andre ting du skriver, er at udvise mangel på respekt over for sine medmennesker. Det er børnelærdom, at vaske sig efter toiletbesøg, Uanset om han er "psykisk syg" må han bøje nakken og tage hensyn til mennesker i sin nærhed. Det er en forudsætning for at kunne bevæge sig i samfundet. Hvis han er "psykisk syg" whatever that is- er han jo ikke mere syg end at han deltager i et samvær på et eller andet plan. Han skal følge reglerne for samvær med andre mennesker, også omkring den personlige hygiejne..
Avatar billede ro Nybegynder
12. maj 2003 - 11:19 #3
Når man har en dårlig personlig hygiejne, går det jo ikke kun ud over en selv. Jeg var inde på et toilet på biblioteket forleden. Der så pænt og rent ud, men der lugtede ganske forfærdeligt, jeg ved ikke, hvad lugten kom af. Af samme årsag holdt jeg mig svævende for at undgå kontakten med brædtet. Der 'sad' jeg og tænkte på, hvor mange der måske ikke vasker hænder. Pakkede vandhanen ind i papir før jeg rørte ved den. Og åbnede døren med jakkeærmet, da jeg gik ud. Jeg har under normale omstændigheder ingen problemer med at bruge offentlige toilettet - ingen fobi :-) - men denne forfærdelige lugt, satte nogle tanker i gang.
Avatar billede fetmule Nybegynder
12. maj 2003 - 11:29 #4
takker for indlæggene, bliv endeligt ved, så vil jeg vise ham hvad andre skriver, tak ! :-)
Avatar billede robotten Praktikant
12. maj 2003 - 12:23 #5
Professionel hjælp skal der nok til. Det er ikke nemt at vide, hvad der foregår inde i hovedet på en psykisk syg. Men ved da, at der findes "behandlingsformer" for, hvordan man kan lære disse personer med forskellige psikiske handicaps, at omgå sig privat, såvel som offentligt. Men gribes det forkert an, kan det give mere bagslag, end fremgang, hvilket jo også vil være synd.
En form for hjælp må kunne lade sig gøre til en så syg person, der end ikke formår at holde sin egen personlige hygiejne i orden.

Og dikter ikke alle ting på en gang. Kun en ting ad gangen, og når den så er på plads, kan der arbejdes med en ny.
Avatar billede fetmule Nybegynder
12. maj 2003 - 14:01 #6
Robotten >> Jeg er med på hvad du mener, jeg har prøvet på en stille måde at tage emmet op med ham nogle gange, men det virker på ham som om jeg træder ham hårdt over fødderne, klart.. !!!
men hvordan pokker skal man dog gribe det an, jeg vil så gerne det bedste for ham.. :-)
Tænker på hvis det var mig selv !!
Avatar billede fetmule Nybegynder
12. maj 2003 - 14:07 #7
Han lever i sin egen lejlighed, stor og flot. får førtids pension... (jeg vil sige, han mangler ikke penge)
han får en del medicin, 14 dage af gangen i de blå portins dimser.
Jeg har kontakt, med han's forældre. som er meget flinke...
men han er 53 år, og de er over 70 år. jeg er noget yngere..
Avatar billede lrd Nybegynder
12. maj 2003 - 14:08 #8
Trodede ikke førtidspension var noget man kunne leve flot af :))
Avatar billede lrd Nybegynder
12. maj 2003 - 14:09 #9
Jeg har ligeledes en ven som er på førtidspension men har har ikke råd til en disse.
Avatar billede fetmule Nybegynder
12. maj 2003 - 14:10 #10
Nogle gange, har man bare lyst til at råbe !! "SÅ TAG DIG DOG SAMMEN", men jeg ved jo det ikke er rigtigt !!, det er lidt hårdt, men han er jo en god ven og rar person :-)
Avatar billede lrd Nybegynder
12. maj 2003 - 14:10 #11
Måske er det bare at lade ham leve som han selv synes er bedst for ham. Et venligt råd er selvfølgelig ikke at foragte men at forsøge at ændre hans livstil kan sq være svært.

lrd
Avatar billede lrd Nybegynder
12. maj 2003 - 14:11 #12
Det sidste en lad os sige "syg" person har brugfor at få at vide at at de skal tage sig sammen.
Avatar billede fetmule Nybegynder
12. maj 2003 - 14:12 #13
han får højeste førtids pension + boligtilskud !! (ikke at forveksle med bolig sikring)
Avatar billede lrd Nybegynder
12. maj 2003 - 14:12 #14
Måske bør du bare lære at acceptere ham men både hans "dårlige" vaner ligesom du acceptere hans gode vaner.
Avatar billede fetmule Nybegynder
12. maj 2003 - 14:13 #15
Lrd>>> I know, I know !! :-)
Avatar billede fetmule Nybegynder
12. maj 2003 - 14:15 #16
lrd >> jeg har skam !!! accepteret ham !!, men ville gerne prøve på at hjæple ham lidt !!
Jeg gør det skam også, han er glad bare jeg er der hom ham...., jeg laver mad til ham, handler ind, mm... jeg ved bare eller's ville han ikke få det gjort ( vi har kendt hinanden i 10 år)
Avatar billede lrd Nybegynder
12. maj 2003 - 14:16 #17
lær at elske ham for hvad han er og ikke for hvad han gør :))
og lad ham leve hans liv på den måde han ønsker det. Du siger han for førtidspension så mon ikke han har nok problemer udover at skulle høre en brokke sig over hans manglende hygiejne
Avatar billede fetmule Nybegynder
12. maj 2003 - 14:17 #18
lrd>>> du har ret igen,, igen,,,,,, :-)
Avatar billede hub Nybegynder
12. maj 2003 - 14:18 #19
Mange har tit "berøringsangst" over for psykisk syge personer. Det skal man generelt ikke have. Man skal forsøge at nå dem der, hvor de er, men ikke acceptere uhensigtsmæssig eller generende adfærd. Mangel på personlig hygiejne k a n være en del af en sygdom, men det kan også være ren dovenskab og laden stå til. Hvis man føler sig væsentligt generet af det eller det udgør en sundhedrisiko for andre, bør man ikke acceptere det (fra nogen)
Avatar billede lrd Nybegynder
12. maj 2003 - 14:18 #20
Du lyder som en rar gut når du nu hjælper ham som du gør.
Men tro mig han har nok rigligt at tænke på udover hans hygiejne min ven :))
Avatar billede lrd Nybegynder
12. maj 2003 - 14:20 #21
Tildels enig hub. Men ordsproget siger jo "kan du ikke lide lugten i bageriet så hold dig væk" :-) Man kan jo ikke tvinge manden i bad alligevel.
Avatar billede fetmule Nybegynder
12. maj 2003 - 14:21 #22
lrd>> Han har været en del i Indien, og siger han har haft kondolini rejsninger !!, hvis det siger dig noget !!
har dyrket hu-medation,, mm.
Men ærligt, så er han faktisk rar at være samen med, og jeg ved han respektere mig på den måde jeg er, så må jeg jo også (lære at )respectere ham som han er.... !! .-)
Avatar billede hub Nybegynder
12. maj 2003 - 14:22 #23
Nej, man kan ikke tvinge ham i bad, men man kan afvise hans selskab til han har været i bad...
Avatar billede lrd Nybegynder
12. maj 2003 - 14:23 #24
Respekt til dig for den holdning fetmule.

Det du kan gøre er jo at gøre det rent du kan når du nu er hos ham og så se om det med hans personlige hygiejne ikke kommer stille og roligt med tiden.

Synes det er dejligt at høre du hjælper ham som du gør. Ville ønske alle var lidt mere venlig mod dem der har det svært
Avatar billede fetmule Nybegynder
12. maj 2003 - 14:25 #25
Jeg gør skam rent hos ham, helt frivilligt, bare for at gå foran han som et ekempel, uden at bruge ord, går jeg bare igang, og spørger skal jeg ikke lige vaske gulvet og handele ind !! :-)
Avatar billede lrd Nybegynder
12. maj 2003 - 14:25 #26
Hub synes du selv det ville være en pæn gestus????

Nej jeg vil ikke være sammen med dig for du stinker.......

Hvis du folk sagde til dig at de ikke ville være sammen med dig p.g.a du havde en stor næse. Manden er åbenbart "syg" Så han har sq da brugfor opbakning og ikke at få at vide hans skal gå ibad hvis han vil fortsætte venskabet
Avatar billede lrd Nybegynder
12. maj 2003 - 14:29 #27
Synes det du gør er stort fetmule. Forsøg evt at bringe ham lidt ind i rengøringen stille og roligt. Jeg kender selv problemet fra fortiden. Jeg havde en meget syg ven som havde lidt af de samme problemer. Desværre valgte han at ende sit liv til stor overraskelse for alle hans venner. Så et GODT råd. Støt ham det du kan husk dog at tænke på dig selv oz.

Synes det er herligt at høre hvordan du hjælper ham og det giver jeg dig med respekt for tro mig.

Ha en dejlig dag trods vejret.

Mvh Lrd
Avatar billede fetmule Nybegynder
12. maj 2003 - 14:30 #28
Jeg siger heller ikke direkte til ham at han skal gå ibad !!, da han er så heldig at han ikke lugter af sved :-)
Faktisk ringede han lige nu og spurgte om jeg ville kikke forbi, ?, jeg sagde ja, og sagde jeg kommer ind og laver hjemmelaver lasange med hvidløgs flute, og så kan vi se Giro De Italia.... .-)
Avatar billede fetmule Nybegynder
12. maj 2003 - 14:32 #29
logger af og takker !!
by the way lrd>>> !!, har vi ikke ses før i et andet spm. ???
!:-)
Avatar billede fetmule Nybegynder
12. maj 2003 - 14:32 #30
lrd>> lave lige et svar ok ! :-)
Avatar billede hub Nybegynder
12. maj 2003 - 14:33 #31
>lrd,
Jeg snakker i generelle vendinger på baggrund af mange års arbejde med psykisk syge. Det kan lyde hårdt og det er ikke meningen. Det er ment som en hjælp til fetmule. Jeg er sikker på, at han har prøvet mange venlige henstillinger og er lidt i nød når han henvender sig her..
Avatar billede lrd Nybegynder
12. maj 2003 - 14:33 #32
Husker jeg ikke min ven :))

Ha det godt og hils din ven.
Avatar billede fetmule Nybegynder
12. maj 2003 - 14:44 #33
takker !! :-)
Avatar billede lrd Nybegynder
12. maj 2003 - 14:45 #34
Det var så lidt. :-)
Avatar billede robotten Praktikant
12. maj 2003 - 14:51 #35
Støtter op herfra også. Ved, det _er_ svært, man ville jo så gerne være flink og rar.