Avatar billede vasquez Nybegynder
12. maj 2003 - 01:32 Der er 6 kommentarer

Ødelagt partitionstabel?

Efter at have sat et ASUS CUSL2 bundkort i min computer opledede jeg problemer med min ene harddisk (en IBM Deskstar 61,5GB, 7200RPM, IDE 100). Det skal siges at disken er opdelt i 2 partitioner, en på ca. 5GB som fungerer som primær partion (altså som C-drevet med Windows osv., og en partion på ca. 55GB med diverse data. Da jeg første gang satte disken til det nye bundkort kunne Windows 2000 installationen godt se begge partitioner, den sagde bare at der var en fejl på den primære (altså den på ca. 5GB) og anbefalede at jeg skulle slette den. Hvilket jeg gjorde. Herefter kunne jeg slet ikke se nogen af de to partitioner i noget som helst program. Biosen på maskinen kunne sagtens finde maskinen, men herefter begyndte problemerne. Windows 2000 installationsprogrammet oplyste at det ikke kunne få adgang til disken. Herefter prøvede jeg at installere disken på min anden maskine hvorpå jeg har Partition Magic 7,0 installeret. Partition Magic ville imidlertid ikke starte op pga. en "ødelagt partitionstabel" på disken. Windows Diskhåndtering kunne efter lang tids loaden overhovedet ikke se disken. Herefter forsøgte jeg med nogle Partition Magic startdisketter som jeg lavede dengang jeg installerede programmet. Disse virkede imidlertid heller ikke, og jeg fik samme fejl om en fejl på diskens partitionstabel. Til sidst gjorde jeg et forsøg med en Windows 98 startdisk og dertilhørende fdisk. Fdisk ville imidlertid heller ikke starte op, eneste begrundelse var "fejl under læsningen af disk"

Nogen der har en smart ide til hvordan jeg får disken til at virke igen? Helst ved KUN at miste den primære partition (som efter min mening er årsagen til alle problemerne)

At disken muligvis er i stykker og at jeg skal købe en ny, godtages ikke som svar hehe. Ellers er alle tænkelige ideer og tricks meget velkomne.
Avatar billede coldasice Nybegynder
12. maj 2003 - 08:40 #1
Lyder mærkeligt.... Mit forslag er (lidt drastisk) at slette begge partitioner lave nogen nye, inst. windows og så kører easy-recovery på den... Det er let at bruge og jeg vil mene du skulle kunne finde størstedelen af din data igen...
Avatar billede coldasice Nybegynder
12. maj 2003 - 08:41 #2
Lyder mærkeligt.... Mit forslag er (lidt drastisk) at slette begge partitioner lave nogen nye, inst. windows og så kører easy-recovery på den... Det er let at bruge og jeg vil mene du skulle kunne finde størstedelen af din data igen...
Avatar billede coldasice Nybegynder
12. maj 2003 - 08:42 #3
ups :)
Avatar billede vic256 Nybegynder
12. maj 2003 - 08:59 #4
Prøv at boote på din W2K CD og vælg "Repair windows installation"/"Recovery console"...
Her efter kør en chkdsk...
Hvis den ikke kan fikse noget, prøv "diskpart" som er NT 5.0's svar på fdisk.
Ellers prøv også "fixboot" og "fixmbr"...

En helt anden ting, det kan være at dit nye bundkorts BIOS autodetecter din disk med et andet antal headers, cylinder mm.. Prøv at sætte disken i dit gamle bundkort og se hvad den har sat værdierne til, flyt herefter disken over i det nye bundbort og sæt disken til "User" og samme værdier som det gamle bundkort... Ve' godt det er besværligt men har oplevet noget lignende.. Een BIOS detectede den med 15 headers, en anden 16 med det resultat at de samme fysiske flader på disken ikke er tilgængelige indbyrdes...
Avatar billede vasquez Nybegynder
12. maj 2003 - 19:01 #5
->coldasice: Problemet er desværre at intet af de programmet jeg har prøvet kan læse fra disken pga. den ødelagte partitionstabel. Hverken fdisk eller Partition Magic vil starte op fordi disken er beskadiget.

->vic256 når jeg forsøger at gå ud i genoprettelseskonsollen får jeg beskeden "den angivne sti eller fil er ugyldig" herefter bate "C:\>" hvad skal jeg så skrive for at bruge chkdsk, fixboot og fixmbr. Hvis jeg skriver chkdsk, fixboot eller fixmbr får jeg alle gange samme svar: "den angivne sti eller fil er ugyldig"
Avatar billede vasquez Nybegynder
12. maj 2003 - 20:42 #6
Lige en ting m.h.t. det med biosen'en: Disken virker hverken i det nye bundkort, eller i det gamle.

Ok nu fik jeg så chkdsk til at virke, men nu sagde den at "disken havde et eller to uoprettelige problemer"? Alligevel kunne den kun sige dette om den primære partition, ved forsøg på at tjekke den sekundære sagde den bare at drevet ikke fandtes.

Der er altså noget der tyder på at disken MÅSKE er istykker. Er der i så fakd nogen der ved hvordan man kan få "reddet" dataen fra disken?