Avatar billede takker Nybegynder
11. maj 2003 - 14:39 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Netværk mellem to Pc'er med Xp Home Edition

Jeg har brug for hjælp til at lave et lille netværk. Det drejer sig om to computere som begge har adgang til nettet via en router. Men så vidt jeg ved skulle det også være muligt skabe en forbindelse mellem de to computere via routeren. De kører begge med Xp home edition, hvilket efter sigende skulle gøre det hele lidt letter! Jeg har prøvet at pinge computeren, og det lykkedes den ene vej. Kan altså kun pinge fra den ene computer til den anden. Så der altså en form for forbindelse. Faktisk kan jeg også se den ene computer under "Vis arbejdsgruppecomputere" fra den ene computer. Når jeg klikker ind kan jeg se et ikon med den anden computer. Men dobbeltklikker jeg på den får jeg ingen adgang. Nogle der kan forklare hvorfor?
Avatar billede ado.dk Nybegynder
11. maj 2003 - 14:41 #1
Har du oprettet et nyt netværk på computern?
Avatar billede takker Nybegynder
11. maj 2003 - 14:43 #2
Ja, har kørt "opret et hjemme- eller mindre kontornetværk netværk" på begge computere. Fulgt vejl. Men om jeg har lavet en fejl ved jeg ikke... -tror det ikke..
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2003 - 16:58 #3
der skal oprettes ens brugere på begge PC'er
Avatar billede takker Nybegynder
11. maj 2003 - 17:33 #4
Altså fx WORKGROUP. Det har jeg også gjort. Kan der være en firewall i vejen for forbindelsen?
Avatar billede ulfhedne Nybegynder
11. maj 2003 - 17:35 #5
Prøv at lave en ipconfig /all fra dos på begge maskiner og se hvad den siger.
Avatar billede dragen Nybegynder
11. maj 2003 - 17:36 #6
Ja, det lugter lidt af firewall/opsætning på routeren
Avatar billede takker Nybegynder
11. maj 2003 - 18:47 #7
Hej igen,.. Så fik jeg det til at virke. Prøvede at slå Norton Firewall fra på den ene computer(er ikke på den anden). Pludselig kunne jeg godt pinge begge computere, begge veje. Altså er problemet min firewall. Jeg vil gerne have netværk, men ønsker ikke det skal gå ud over sikkerheden.. Hvad gør jeg?
Avatar billede je79ayps Novice
11. maj 2003 - 19:05 #8
Under "Internet Zone Control" og evt. "Intrusion Protection" skal du påføre den IP-adresse om din anden PC'er har - lavet evt. et range fra feks. 192.168.1.1 - 192.168.1.20 ...
Avatar billede takker Nybegynder
11. maj 2003 - 20:51 #9
Godt.. så er det på plads.. Det vidste sig at virke nu. Det eneste lille spørgsmål jeg har er om det er muligt at gøre det samme på Xp'ens firewall. Har tjekket lidt, men kan ikke finde Internet Zone Control. Jeg har norton firewall på denne computer, men den anden har ikke. Derfor ville det være rart om jeg kunne har Xp'ens firewall slået til der!
Avatar billede je79ayps Novice
11. maj 2003 - 20:55 #10
Tak egenskaberne for din LAN forbindelse og vælg fanebladet avanceret - der kan du slå firewall'en fra, men det er vist ikke aktiveret som default.
Avatar billede takker Nybegynder
11. maj 2003 - 21:59 #11
Ved godt at jeg kan slå den fra, men vil gerne beholde den, da den anden computer ellers ikke har nogen firewall overhovedet. Derfor tænkte jeg om det var muligt at justere den ligesom du skrev med norton firewallen..
Avatar billede je79ayps Novice
12. maj 2003 - 07:49 #12
Jeg kender ikke så meget til den indbyggede firewall i XP, men jeg tror det faktisk ikke. Du har ikke mulighed for at installere Norton Firewall på den?
Avatar billede takker Nybegynder
14. maj 2003 - 18:40 #13
Jo, den sløver bare computeren... (det er en ældre maskine) Nå, men tak for hjælpen.. Det er ikke alle der har lagt et svar, derfor kan i ikke få point. Men mange gange tak for hjælpen, det er alle tiders med sådan en flok hjælpsommer eksperter, der også tænker på andet end point!