Avatar billede hamdenstive Nybegynder
11. maj 2003 - 11:08 Der er 54 kommentarer og
1 løsning

hvor langt skal et æg synke i vand for at det imploderer?

øhh... hvad sker der for æg?
Davz, har lige et spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med - det er jo fri debat:-)

Hvis man lader et æg synke i vand, hvor mange meter kan det så synke inden skallen knuses af trykket?

Håber i kan hjælpe mig - det drejer sig om liv eller død:-0

hilsen hamdenstive

p.s. i forsøget skal der selvfølgelig tages højde for at ægget skal være af nyere dato, for ellers synker det jo ikke!?!
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. maj 2003 - 11:50 #1
Eksperimenter. læg ægger i et net sammen med et blylod (så vi er sikre på det hele synker). bind en snor i og tag ud et sted hvor vandet er dybt (ca 30 meter skulle være nok).
så sænker du ægget en meter ned, hiver det op igen og ser om det er klnækket.
derefter 2 meter ned, så 3 meter, osv indtil ægget knækker af det.

Jeg er ret sikker på at hvis du gentager eksperimentet med et andet æn bagefter vil du få ret forskellige resultater. der er stor variation i æg.

mvh JakobA
Avatar billede casualty Nybegynder
11. maj 2003 - 12:39 #2
Jeg tror at der skal en hel del mere end 30 meter til. Tænk på hvor meget et æg, fra naturens side, er designet til at holde til. Et æg er let at komme ud af men svært at trænge ind i.
Det er klart at hvis man på virker ægget på et punkt (eks. en cm2)så kan det ikke holde til meget, men hvis man fordeler trykket ligeligt, som det jo netop ville blive under vand, så kan et æg holde til uendelig meget mere end man tror. På 30 meters dybde, vil man i saltvand kunne registrere 3,0 bar (0,1bar * vandsøjlemeter)...
Avatar billede jakoba Nybegynder
11. maj 2003 - 12:44 #3
Regn lige på det. 3 extra bar bar giver 4 kilos tryk for hver kvadratcentimer udefra. luftlommen indeni ægget sørger for at der kun er 1 kilo tryk indefra. Jeg tror stadig ægget knækker før 30 meters dybde.
Avatar billede casualty Nybegynder
11. maj 2003 - 12:55 #4
Jeg ser din pointe, men det jeg støtter mig til, er formen på ægget. Der er jo lavet mange former for forsøg på at finde ud af hvor meget et æg kan holde til, og forskere er gang på gang blevet overraskede over disses modstandsdygtighed. Alene det vil jeg mene kunne retfærdiggøre tanken om at ægget godt kan holde selv om trykket indeni er væsenligt mindre end trykket udenpå. Men jeg ved det jo selvfølgelig ikke.. Nogle bliver nødt til at finde ud af det...Nu er jeg rigtig nysgerrig.
Avatar billede doggy82 Praktikant
11. maj 2003 - 14:59 #5
lol JakobA  - "der er stor variation i æg."

Men det er sku' interresant hvor langt ned det kommer...
Den idé med rebet er god. Man skal bare starte me at afsætte et mærke ved hver meter.
Avatar billede backside Nybegynder
11. maj 2003 - 16:41 #6
doggy82>> Du lol´er, den holder den med variationen.
Et hønseæg er ikke bare et hønseæg.
Ta´ bare en go´ gammeldags landhøne der er opfostret som et kæledyr af en familie med 4 unger der hygger om den, den popper sku æg der vil noget.
En sølle stakkel af en burhøne er der ikke mange nosser i, ægget er lige så sølle som hønen´s tilværelse, både i styrke og smag.  *G*
Avatar billede doggy82 Praktikant
11. maj 2003 - 16:50 #7
ja ja jeg ved det godt. Syntes bare at det lød sjovt.
Hvis vi skal ha' svaret på det må vi lige sætte en standard størrelse.
Jeg foreslår ca. 6 cm på den lange led. Så ha' skydelæren i baglommen når i er ude og købe æg. :-)
Avatar billede backside Nybegynder
11. maj 2003 - 16:52 #8
Det er ved at blive alsidigt at bruge eksperten.  *GG*
Har lige været forbi et spm om viskestykkers sugeevne, og nu dette om æg. ;)
Avatar billede doggy82 Praktikant
11. maj 2003 - 17:20 #9
<<------------------->>
Følg udviklingen her:
http://www.bbc.co.uk/dna/h2g2/brunel/F19585?thread=275805&post=3441515#p3441515
Det er nok et bedre forum for den slags :)
<<------------------->>
Avatar billede casualty Nybegynder
11. maj 2003 - 17:28 #10
Jeg venter stadig på at der kommer en dybhavsdykker forbi dette spørgsmål.
Og gerne en der er kommet til at dykke med en bakke æg...Hvad er oddsene?

hamdenstive>> Du specificerede ikke fra starte af, at det var hønseæg vi snakkede om....Nogle Dybhavsfisk lægger vel også æg, og så er sagen jo en helt anden..

Meter under vand? er det fra det niveau hvor de blev lagt eller hvad?
Avatar billede backside Nybegynder
11. maj 2003 - 18:28 #11
casualty>> "Meter under vand" kan da kun være fra overfladen.
Avatar billede doggy82 Praktikant
11. maj 2003 - 18:32 #12
Jeg tror han mener i det tilfælde at det er fiske æg.
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
11. maj 2003 - 19:04 #13
hvad med strudseæg, dem vil jeg skyde til at kunne holde til en del meter :)
Avatar billede casualty Nybegynder
11. maj 2003 - 22:36 #14
Nej han skriver: Hvis man lader et æg synke i vand, hvor mange meter kan det så synke inden skallen knuses af trykket?

Synke i vand...Det kan da også være fra det punkt udnder vandet hvor man er nu...Hvis man rigtig skal fluekneppe...
Avatar billede backside Nybegynder
11. maj 2003 - 22:40 #15
Ja, som du siger, "Flueknepperi".  *G*
Avatar billede casualty Nybegynder
11. maj 2003 - 23:25 #16
Jeg agter at finde ud af det her...Nu har jeg skrevet til DR/videnom, illustreret videnskab, planetariet, risø, og Politikens læserservice for at få et svar....Jeg har ligeledes søgt nettet på kryds og tværs...Vender tilbage når jeg ved mere....Er der andre der ved det/finder ud af det, så skriv lige....SGU...Adios
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. maj 2003 - 11:14 #17
Jeg ved det ikke, men gætter på at det kan komme rigtig langt ned.

Jeg mener engang at have læst, at de kalkmolekyler ægget er bygget op af, danner en masse små trekantfigurer.

Og som enhver bygningskonstruktør ved, er trekanter noget af det stærkeste man kan bygge af.

Skal man have bevis for at et æg kan tåle rigtig store tryk, så prøv engang at tage et hønseæg ud af køleskabet. Stoler man på mig, så hold det bare hvor du vil, men er du ikke så sikker, så hold det da over håndvasken.

Tag nu med en hånds tommel og pegefinger. Hold på den "spidse" top og den flade bund, og klem alt hvad du overhovedet magter. Du kan IKKE klemme ægget i stykker, med mindre der er en defekt i.

Men klemmer man på siden af det, splatter det med det samme.

Da trykket i havet er nogenlunde ens på siden samt ovenfra, kommer det helt an på hvordan ægget egentlig er bygget op i siderne. Man kunne jo forestille sig at ægget i virkeligheden fungerer som en coladåse. Hvem har ikke leget legen med at stille sig op på en dåse. Ingen problemer (det er lidt sværere med de tynde dåser der er på markedet i dag - men det kan lade sig gøre). Prikker man meget forsigtigt i siden af dåsen, klapper den sammen med det samme.

Hvis ægget er lavet på samme måde, kan det ikke holde til særlig stort tryk på siden, og så er det nok færdigt inden de 30 meter.

Men selvfølgelig er der også et modtryk fra indmaden - og foreskel på æg, så ja, jeg tror næsten man er nødt til at eksperimentere sig frem.

Umiddelbart holder jeg dog på at det kan klare en 50 meter.
Avatar billede doggy82 Praktikant
12. maj 2003 - 11:48 #18
Ja det du siger er meget rigtigt..
De tryk beholdere som man leger med i gymnasiet/folkeskolen med en flødebolle i, giver garanteret ikke engang tryk nok til at smadre et æg.
Avatar billede jakoba Nybegynder
12. maj 2003 - 11:57 #19
Det er da værd at spørge :-) det ville være grumme meget billigere end at leje en fiskekutter.
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
12. maj 2003 - 19:00 #20
jeg har en gummibåd du kan låne hvis det er? :)
Avatar billede hamdenstive Nybegynder
13. maj 2003 - 16:23 #21
rart at se i tager mit spørgsmål seriøst, men jeg er forundret over at der ikke er nogen der kender svaret... håber ikke i giver op før svaret er fundet :-) og ja - jeg mener et hønseæg ;)

p.s. beklager at jeg ikke accepterede dit svar doggy, men de har jo ikke svaret :-(
Avatar billede doggy82 Praktikant
13. maj 2003 - 16:31 #22
nej nej det er fint nok :)
Avatar billede jakoba Nybegynder
13. maj 2003 - 17:12 #23
Der må da være nogen her der går i skole.
Og kan bede en fysiklærer om hjælp med et konkret eksperimentet.
Avatar billede backside Nybegynder
13. maj 2003 - 17:42 #24
"jeg er forundret over at der ikke er nogen der kender svaret" *LOL*
Det er et IT forum....
Ku´ det være at der fandes et "ægsperten" forum mon?
Avatar billede doggy82 Praktikant
13. maj 2003 - 18:44 #25
rofl www.ægsperten.dk
Avatar billede jakoba Nybegynder
13. maj 2003 - 19:03 #26
kik her: http://www.rirdc.gov.au/pub/shortreps/sr75/sr75.html
ca 1/4 nede af siden er der diagrammer hvor der blandt andet indgår "shell breaking strength" der åben bart måles i Newtons

lidt længere nede er der en graf om at "shell breaking strength" i snit falder fra 35 Newton (for en unghøne) til 25 Newton (for gamle høns)

1 Newton svarer til ca 1/10'del af 1G (jordens tyngdekraft), hvordan det evt skal omsættes til 'meter under vandoverfladen' har jeg ingen anelse om. andre?
Avatar billede backside Nybegynder
13. maj 2003 - 19:32 #27
5m = 1,5 bar
20m = 3 bar
25m = 3,5 bar
60m = 7 bar
Så er der lidt at gå efter.
Men den med G og tyngdekraft er jeg ikke med på.  ;)

Og så fandt jeg lige ud af at vand ikke kan koge hvis det bevæger sig med mere end 200km/t  *GG*
Gad vide hvordan man tester det!!
Avatar billede doggy82 Praktikant
13. maj 2003 - 19:35 #28
Gaffa-tape over låget på din vandkoger.
Så holder du i ledningen og drejer rundt om dig selv meget hurtigt.
Avatar billede popsy Novice
13. maj 2003 - 19:38 #29
*ROFL*
Avatar billede casualty Nybegynder
13. maj 2003 - 20:01 #30
5m =  0,5 bar
20m = 2,0 bar
25m = 2,5 bar
60m = 6,0 bar

0,1 bar pr meter...
Avatar billede casualty Nybegynder
13. maj 2003 - 20:03 #31
+ 1 bar = overfladen
Avatar billede casualty Nybegynder
13. maj 2003 - 20:04 #32
5m =  1,5 bar
20m = 3,0 bar
25m = 3,5 bar
60m = 7,0 bar
Avatar billede casualty Nybegynder
13. maj 2003 - 20:04 #33
Godt ord igen...
Avatar billede backside Nybegynder
13. maj 2003 - 20:22 #34
Avatar billede doggy82 Praktikant
13. maj 2003 - 20:34 #35
lol  du er syg knægt ;-)

Kan man lige få en vejledning....
Avatar billede backside Nybegynder
13. maj 2003 - 20:44 #36
Enheden til ægget er fiktiv, men når den kommer kan vi bruge denne form til at regne ud hvor mange gange hvad et æg kan tåle af tryk, der er på feks 100 meters dybde.
Genialt eller hvad?
Avatar billede doggy82 Praktikant
13. maj 2003 - 20:46 #37
Du har altså opfundet en ny enhed for tryk.
Vil det sige at et æg går i stykker ved et tryk på 1 backside.
Avatar billede backside Nybegynder
13. maj 2003 - 20:50 #38
Skib til ubåd:
"Hvor langt nede er i?"
Ubåd til skib:
"Vi er nu nede i en dybde hvor der måles et tryk på 48 æg"
Avatar billede doggy82 Praktikant
13. maj 2003 - 21:06 #39
nej.. ...et tryk på 48 backside
Avatar billede jakoba Nybegynder
13. maj 2003 - 21:10 #40
på forsiden måler vi i æg
på bagsiden måler vi i backside'r :-)
Avatar billede dorky Nybegynder
19. maj 2003 - 05:45 #41
Ole madsen: Jeg vil tildels give dig ret... Den med coladåsen passer dog ikke helt med æggets opbygning... Ægget er konstrueret så genialt at det tryk den får foroven og forneden vil i teorien presse siderne ud og vil være med til at holde lidt mere på holdbarheden... så jeg tror vi skal meget længere ned end de 50 meter...

Der er forresten lavet et forsøg i england med æg fra fritgående landhøns hvor de har støbt en lille anordning der passede på top og bund som "sko og hat"...
Så tog de fire af slagsen, et under hver hjul af en maskot og de kunne holde til det... Skal lige sige at det kostede en del æg inden det lykkedes :-)

Så drenge og piger... Det er en af naturens mest geniale og holdbare konstruktioner...
Avatar billede dorky Nybegynder
19. maj 2003 - 05:49 #42
Er der ikke en der kender en der arbejder med trykprøvning af trykflasker....
Så er det bare at trykprøve flaskerne med et æg i...

Vi kan desværre ikke få et æg i vores røgdykkerflasker ved falck, vi har ellers 300bar i dem når vi slukker ild... :-)
Avatar billede backside Nybegynder
19. maj 2003 - 08:45 #43
Rent praktisk er det nok svært at afprøve i Danmark, for hvor har vi de dybder?
Det kan kun blive et teoretisk resultat.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. maj 2003 - 10:03 #44
Jeg har snakket med min far, der er gammel bondeknægt fra Vensyssel.

Han mente jo at ægget tilnærmelsesvist kunne gå uendelig langt ned, hvis det foregik i rette langsomme tempo.

Begrundelse: Ægget er faktisk transperant - der kan sive vædske, og dermed også vand, gennem væggen på ægget.

Dermed vil indmaden blot blive trykket sammen, mens skallen (i teorien) vil holde.

Derimod - hvis man tager det med op i en lufballon, sker der nok noget på et tidspunkt. Så.....

Hvor højt op skal et æg, før det eksploderer? ;-)

Nå - der er sikkert nogen med modargumenter - lad høre.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. maj 2003 - 10:04 #45
...og Væske staves vist i øvrigt uden "d"
Avatar billede backside Nybegynder
19. maj 2003 - 11:52 #46
Du glemte lige at nævne at der kun kan trænge væske IND, og ikke ud.  :)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. maj 2003 - 12:06 #47
Hmm - væske der er kommet ind, kan vel også komme ud?
Avatar billede backside Nybegynder
19. maj 2003 - 14:59 #48
Et æg har en membran under skallen for at beskytte "indholdet".

Btw, tror de tilbageværende deltagere i denne tråd ser for meget tegnefilm.  *GG*
Avatar billede dorky Nybegynder
26. maj 2003 - 04:19 #49
Så er der ikke andet at gøre end at finde et firma der trykprøver flasker....
Ind med æket op så skal der pumpes :-)
Avatar billede popsy Novice
12. juni 2003 - 02:50 #50
Ingen løsning endnu?
Avatar billede phliplip Nybegynder
05. december 2005 - 14:33 #51
Er der fundet en løsning?

Jeg har stillet problematikken op for min svigerfar som har et dykkerfirma på Bornholm!

Hans bud er at det ikke går ret langt ned! Men han ville prøve at tage et æg med ned næste gang han skal ud.. det bliver nok ikke så dybt for det er sq koldt nok her i vinterperioden!

Men ellers går de til 40-50m dybde om sommeren!
Avatar billede phliplip Nybegynder
05. december 2005 - 14:33 #52
LoL.. det var da et lidt gammelt spørgsmål :-S
Avatar billede doggy82 Praktikant
05. december 2005 - 15:22 #53
Ja..  :)  Hmm jeg tror vi skal længere ned end 50m. Tror jeg...
Avatar billede themom Nybegynder
06. december 2005 - 19:38 #54
Avatar billede backside Nybegynder
12. december 2005 - 13:42 #55
Ok, den køre endnu. Glæder mig til resultatet.  :)