Avatar billede malkekoen Praktikant
10. maj 2003 - 23:32 Der er 65 kommentarer og
2 løsninger

linksys wireless router problem...

For pokker, den er gal!!! Jeg har just investeret i en Wireless Linksys AP/router (BEF w11S4), så jeg kan komme på nettet fra min bærbare overalt i residensen :).

Mit problem er bare, at jeg ikke kan få den bærbare på internettet.

Min opsætning er: Trådløs router, router/modem (Tecom AR1000 fra Orange (ja, jeg ved godt at den ikke er toppen af poppen)), bærbar med trådløst pcmcia-kort. Jeg kan desværre ikke udelade den gamle Tecom router, da der ikke er modem i den trådløse router.

Min bærbare og den trådløse router finder fint hinanden, men den kan ikke komme igennem til Internettet.

Jeg har på fornemmelsen, at det på en eller anden måde er de 2 routere, der ikke snakker ordentligt sammen. De har begge som standard ip'en 192.168.1.1. En af dem skal sikkert ændres (ik'?). Jeg kan kun få kontakt med en af dem af gangen: Den trådløse når jeg kører trådløst netværk, og selvf. den anden når jeg har kablet direkte i pc'en (burde jeg forresten kunne få fat i dem begge hele tiden???).

Jeg har en 2mbit adsl-forbindelse fra Orange. Forbindelsen fungerer fint, når jeg smider kablet direkte fra Tecom routeren i den bærbare.

Jeg skal også lige indskyde, at jeg absolut ikke er en ørn til netværksopsætning, så svar skal være relativt udførlige.

Da jeg mesterligt gerne vil have en hurtig afklaring på om dette kan komme til at fungere, eller om jeg skal returnere det dyre udstyr til forhandleren, giver jeg gode point (100) for hjælp, der får mig online på min bærbare.

Håber s.. at der er en hjerne, der et eller andet sted kan hjælpe.......
Avatar billede dellevela Nybegynder
10. maj 2003 - 23:38 #1
jeg ahr haft en linksys det er noget lort ring ind til orange og sig at du vil have et andet mærke!
det gjorde jeg!
Avatar billede malkekoen Praktikant
10. maj 2003 - 23:41 #2
Orange har ikke selv trådløse routere. Derfor har jeg købt andetsteds. Tror ikke balladen ligger i den trådløse, men tror derimod der er tale om et opsætningsproblem...
Avatar billede casch Nybegynder
10. maj 2003 - 23:49 #3
ja de må ikke have samme ip adressse. Det vil sikkert også være smart hvis du kunne slå dhcp funktioner fra på den ene. Det vil ellers måske kunne give problemer.
Avatar billede casch Nybegynder
10. maj 2003 - 23:51 #4
prøv at give din trådløse router ip adressen 192.168.1.50 og se om det så virker
Avatar billede malkekoen Praktikant
10. maj 2003 - 23:51 #5
Super. Hvilke adresser vil du foreslå til de enkelte routere, og i hvilken af routerne skal jeg slå dhcp fra i?
Avatar billede jaze Nybegynder
10. maj 2003 - 23:52 #6
du skal som minimum have ændret ip på denne ene af dine enheder, evt, til 192.168.1.2 for dit Wireless AP, dernæst skal du sikre dig, når du kobler på wireless med din bærbare at din trådløse forb. har en ip adresse enten tastet manuelt eller tildelt fra en DHCP server(mange af de router produkter internet udbyderne udlåner er standard sat op som dette.)
Dernæst skal der på din trådløse forb. være en gateway i dette tilfælde 192.168.1.1 og en DNS server (kender ikke Orange's i hovedet, men du kan starte med at bruge en af tiscali's 212.54.64.170)
Herefter skulle din internet opkobling gerne spille!!
Avatar billede casch Nybegynder
10. maj 2003 - 23:52 #7
prøv først at tildele ovennævnte ip, så er det ikke sikkert du behøver at slå dhcpen fra.
Avatar billede casch Nybegynder
10. maj 2003 - 23:53 #8
ja alt efter hvad dhcp serveren tildeler for hvis den har tildelt 192.168.1.2 til hans bærbare hjælper det ikke derfor er det bedre at bruge f.eks. 192.168.1.50
Avatar billede malkekoen Praktikant
10. maj 2003 - 23:55 #9
Jeg prøver lige ovenstående. Er desværre ikke hjemme ved den lige nu, men prøver i morgen aften. Så drenge, check lige ind på tråden igen i morgen og se om mine bekymringer er ude af verden. Men I skal have tusind tak indtil videre (og store pointdag er også i morgen :)).

Ps. Hvad gør DHCP'en???
Avatar billede casch Nybegynder
10. maj 2003 - 23:56 #10
dhcpen tildeler ip adresser til de maskiner du tilslutter netværket. Så styrer den de generelle tcpip indstillinger så du ikke behøver rode med det;)
Avatar billede malkekoen Praktikant
10. maj 2003 - 23:56 #11
min bærbare har lige præcis fået 192.168.1.2.....
Avatar billede casch Nybegynder
10. maj 2003 - 23:57 #12
det er fint nok. Så bare ændre router ipen og så burde det spille
Avatar billede malkekoen Praktikant
10. maj 2003 - 23:58 #13
Jeg prøver (kan næsten ikke vente med at komme hjem til det :)). Kan jeg forresten bare give den trådløse router nyt ip ved at ændre det gennem webinterfacet?
Avatar billede casch Nybegynder
11. maj 2003 - 00:01 #14
ja det burde du kunne. Kender ikke lige det mærke, men har gjort det ved andre mærker
Avatar billede malkekoen Praktikant
11. maj 2003 - 00:03 #15
Super... Jaze, hvorfor skal min router kende en DNS-server? Finder den selv ud af det, eller??? Og under hvad i webinterfacet skal det sættes op? (ja, jeg er som sagt lidt newbie)..
Avatar billede casch Nybegynder
11. maj 2003 - 00:08 #16
dns serveren burde stadig fungere i din oprindelig router og det kan derfor være smart at disable dhcp serveren i den trådløse. Ellers har du mulighed for selv at tilføje en dns server ved at gå ind i lan indstillingerne - tcpip og fanebladet dns. Husk at trykke på tilføj når du har skrevet adressen;)
Avatar billede jaze Nybegynder
11. maj 2003 - 00:09 #17
DNS bruges til at oversætte ip adresser til navne ala www.domaene.dk istedet for 214.235.11.32 og omvendt således vi mennesker ikke skal rende og huske 12 cifrede numre.
DNS skal sættes op inde under din trådløse forb. eller i dit DHCP scope på den router der tildeler ip adresser.
Jeg kender ikke nogen af de produkter du har men, hvis du inde i dit webinterface kigger efter DNS eller nameserver er du ikke helt glat afmarcheret.
Avatar billede malkekoen Praktikant
11. maj 2003 - 00:10 #18
casch, du ligger med den gode stil op til 100 points i morgen.

Jeg prøvede tidligere at fjerne dhcp serveren, men det gjorde bare at jeg overhovedet ikke kunne finde den wireless igen (måtte resette den helt).
Avatar billede malkekoen Praktikant
11. maj 2003 - 00:13 #19
Jaze, er det så på min Tecom router (den der er smidt i telefonstikket og dermed den yderste i rækken), der skal have indtastet dns'en (hvis det bliver nødvendigt)?
Avatar billede malkekoen Praktikant
11. maj 2003 - 00:16 #20
Forresten, hvilken IP skal min bærbare pege på? Hvis jeg nu kalder mit wireless AP for 192.168.1.50 og min Tecom for sin standard 192.168.1.1. Er det ikke på 192.168.1.1 ???
Avatar billede casch Nybegynder
11. maj 2003 - 09:33 #21
nogen grund til at du har oprettet spørgsmålet 2 gange? og til forskellige point????

http://www.eksperten.dk/spm/350876
Avatar billede malkekoen Praktikant
11. maj 2003 - 18:06 #22
Havde placeret det forkert første gang, og havde ikke point nok til at give 200 her :(.
Avatar billede casch Nybegynder
11. maj 2003 - 18:10 #23
så skulle du bare have lavet et svar selv og accepteret det. Så får du dine point tilbage igen og du kan lave et nyt spørgsmål. Det er ikke så smart at lave det samme spørgsmål flere gange. det er dårlig etikette.

fik du det til at virke?
Avatar billede malkekoen Praktikant
11. maj 2003 - 18:54 #24
Sorry... Det er første gang jeg bruger eksperten.dk. Mht. systemet, så har jeg ikke haft mulighed for at teste det endnu. Gør det ca. kl. 21... Håber du er online deromkring :)))))))....
Avatar billede casch Nybegynder
11. maj 2003 - 19:07 #25
regner med at se skulls, men jeg har måske maskinen kørende ved siden af. Fordel at have bærbar ;)
Avatar billede malkekoen Praktikant
11. maj 2003 - 22:02 #26
casch, er du online??? har du messenger?
Avatar billede malkekoen Praktikant
11. maj 2003 - 22:06 #27
kan ikke få det til at virke. Det er indstillet noget ip-range i den gamle router, men dhcp er også slået til i den trådløse.... giv lige lyd fra dig hvis du er online...
Avatar billede casch Nybegynder
11. maj 2003 - 22:38 #28
jeg er online nu og jeg har ikke messenger!
Avatar billede malkekoen Praktikant
11. maj 2003 - 23:15 #29
godt så... som sagt, det vil ikke fungere. Jeg vil nu prøve at slå dchp fra i en af routerne, men hvilken??? er det ikke i tecom'en den skal slås fra?
Avatar billede casch Nybegynder
11. maj 2003 - 23:16 #30
jo prøv at slå den fra
Avatar billede casch Nybegynder
11. maj 2003 - 23:16 #31
er det orange adsl du har eller hvem?
Avatar billede malkekoen Praktikant
11. maj 2003 - 23:18 #32
ja, det er..........desværre. slår den fra, men ved ikke hvad den så gør...... håber jeg kan komme online igen...
Avatar billede casch Nybegynder
11. maj 2003 - 23:21 #33
ellers skal du måske slå dhcp serveren fra i det trådløse, ændre dens gateway til 192.168.1.1 og lave din bærbare gateway til 192.168.1.50
Avatar billede malkekoen Praktikant
11. maj 2003 - 23:32 #34
Så prøvede jeg det - uden succes....... prøver ovenstående....... så ryger lige offline igen....
Avatar billede casch Nybegynder
11. maj 2003 - 23:34 #35
når du har lavet ovenstående, hvis du ikke kan komme på nettet så prøv:

ping 192.168.1.1

Skal køres fra en commandprompt ;)
Avatar billede malkekoen Praktikant
12. maj 2003 - 00:08 #36
Nope..........det funker ikke :(.. Jeg kan heller ikke få nogen ping fra 192.168.1.1. Jeg er ved at være løbet tøt for ideer. Jeg har dog lige lidt spørgsmål:

1: På den trådløse router kan jeg sætte Wan connection type op til både obtain ip auto, static ip og pppoe (adgangskode og brugernavn). Hvilken af dem skal jeg vælge. Det er vel ikke den trådløse der logger på netværket, men derimod tecom'en, så det skal vel ikke være pppoe-tingen?

2: Jeg kan ikke komme på webinterfacet på den trådløse, når jeg slår dhcp fra. Hvorfor ikke det?
Avatar billede malkekoen Praktikant
12. maj 2003 - 00:11 #37
jeg skulle vel ikke være så heldig, at du kører xp? så kunne du nemlig få fjernkontrol :)
Avatar billede casch Nybegynder
12. maj 2003 - 00:13 #38
1 det kommer an på om du kan konfigurere den trådløse så du ikke behøver tecomen ellers vil jeg sige du skal bruge obtain.

2 det er måske fordi du så ikke har en passende ip adresse mere. så skal du ind og definere en på din bærbar feks 192.168.1.10
Avatar billede casch Nybegynder
12. maj 2003 - 00:14 #39
nej jeg kører win2k jeg kan ikke lide xp så jeg holder mig fra den lidt endnu, selvom den rykker nærmere og nærmere på arbejdet!!! ;)
Avatar billede malkekoen Praktikant
12. maj 2003 - 00:14 #40
skal jeg ikke sætte min bærbare til en fast ip, eks 192.168.1.10?
Avatar billede malkekoen Praktikant
12. maj 2003 - 00:15 #41
hvis jeg bruger obtain, så skal jeg vel også sætte min gateway på den bærbare til den ip, som den trådløse har obtainet?
Avatar billede casch Nybegynder
12. maj 2003 - 00:16 #42
jo gør det og subnetmask 255.255.255.0
prøv også at lave gatewayen om til 192.168.1.1
Avatar billede malkekoen Praktikant
12. maj 2003 - 00:17 #43
jeg bliver lige nødt til at reboote for at prøve det her. Hæng på :)...
Avatar billede casch Nybegynder
12. maj 2003 - 00:17 #44
jeg er lidt i tvil om du skal bruge den trådløse eller tecomen som gateway. prøv begge ting, husk altid at pinge 192.168.1.1 for hvis du kan pinge den burde vi også kunne få internetforbindelsen op at køre
Avatar billede malkekoen Praktikant
12. maj 2003 - 00:18 #45
jepper - prøver at pinge løbende...
Avatar billede casch Nybegynder
12. maj 2003 - 00:19 #46
ja vi skulle gerne snart have det op at køre så vi kan komme i seng ;)
Avatar billede malkekoen Praktikant
12. maj 2003 - 00:31 #47
Jeg ved dårligt hvad jeg skal stille op. Kan ikke pinge 192.168.1.1... Men har opdaget, at min tecom router har første prio. Den har dhcp range 1-100 og den trådløse giver fra 100 og opefter. Tror jeg bliver nødt til at slå den ene fra, men kan ikke finde ud af hvilken, og kan ikke finde ud af hvordan jeg finder webinterfacet når først den (dhcp) er slået fra...
Avatar billede malkekoen Praktikant
12. maj 2003 - 00:32 #48
men ja, skal også op kl. 6.30, så........ ved ikke hvor meget mere der kan findes på i dag. Men giver ikke op endnu :))
Avatar billede casch Nybegynder
12. maj 2003 - 00:34 #49
hvis du giver den trådløse en ipadresse der hedder 192.168.1.101 og så slår dhcp serveren fra så burde du stadig kunne komme ind i webinterfacet. du har stadig fast ip på din bærbar!?
Avatar billede casch Nybegynder
12. maj 2003 - 00:34 #50
jeg kan nok sove en lille time mere end dig så jeg er frisk nogle minutter endnu ;)
Avatar billede malkekoen Praktikant
12. maj 2003 - 00:34 #51
på hvilken skal jeg slå dhcp serveren fra?
Avatar billede casch Nybegynder
12. maj 2003 - 00:35 #52
den trådløse
Avatar billede malkekoen Praktikant
12. maj 2003 - 00:35 #53
k - prøver...
Avatar billede casch Nybegynder
12. maj 2003 - 00:40 #54
hvorhenne i landet sidder du?
Avatar billede malkekoen Praktikant
12. maj 2003 - 00:50 #55
i kbh.
Avatar billede casch Nybegynder
12. maj 2003 - 00:51 #56
hmm langt væk jeg sidder i nærheden af vejle
Avatar billede malkekoen Praktikant
12. maj 2003 - 00:53 #57
virker ikke :(.... øv, øv, øv. bliver nødt til at ramme sengen.... ellers er der ikke meget af give af i morgen :). casch, du skal have mere end 1000 tak for din hjælp indtil videre. Håber du er på igen i morgen engang. Jeg prøver også at fange en netværksmand hos orange når jeg har fri fra arb. der kommer under alle omstændigheder en update....
Avatar billede malkekoen Praktikant
12. maj 2003 - 00:53 #58
så kan man jo glæde sig over brevduens udvikling :)
Avatar billede casch Nybegynder
12. maj 2003 - 00:55 #59
jeps god nat vi skrives i morgen (i dag klokken er alt for mange ;)
Avatar billede malkekoen Praktikant
12. maj 2003 - 00:56 #60
:) snakkes...
Avatar billede malkekoen Praktikant
12. maj 2003 - 14:52 #61
SURT SURT SURT. har lige talt med den danske linksys support, og de siger at router bag router ikke kommer til at fungere...... :(....... skal have et accesspoint i stedet.... ikke noget at gøre noget ved...... Men tusind tak for hjælpen, begge. giver lidt point for forsøget...
Avatar billede casch Nybegynder
12. maj 2003 - 14:55 #62
kedeligt :( håber det går bedre med din accesspoint ;)
Avatar billede malkekoen Praktikant
12. maj 2003 - 14:57 #63
jepper........ må man håbe...
Avatar billede malkekoen Praktikant
16. maj 2003 - 01:41 #64
Så er der installeret accesspoint........ 44 mbit....... kører fortinligt og UDEN problemer. Det er en Dlink AP900+ og et Dlink DWL 650+. Kan kun anbefales...
Avatar billede casch Nybegynder
16. maj 2003 - 09:04 #65
tillykke skal vist også snart have investeret i noget trådløst ;)
Avatar billede malkekoen Praktikant
16. maj 2003 - 15:37 #66
Kan kun anbefale det på det kraftigste. Det er altså topmålet af fleksibilitet. Fik du forresten dine point?
Avatar billede casch Nybegynder
17. maj 2003 - 00:24 #67
ja, takker. Jeg satser nok på noget 3 com som jeg kan få fat i til en fornuftig pris. Så jeg forventer at sidde nede i haven med min bærbare og svare på eksperten ;)